عدم آگاهی مسؤولان از قوانین و مقررات در خصوص زمین و اراضی از مشکلات است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵


عدم آگاهی مسؤولان از قوانین و مقررات در خصوص زمین و اراضی از مشکلات است

عدم آگاهی مسؤولان از قوانین و مقررات در خصوص زمین و اراضی از مشکلات است

 

 

رئیسکل دادگستری استان فارس در آخرین نشست شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی استان که به میزبانی اداره کل منابع طبیعی استان فارس برگزار شد بخشی از مشکلات موجود در امر تصرفات را عدم آگاهی مسؤولان از قوانین و مقررات در خصوص زمین و اراضی دانست.

وی با بیان اینکه شواهد موجود نشان‌دهنده آن است که اوج پدیده زمین‌خواری در استان فارس در دهه 80 بوده است گفت: با همت و تلاش اعضای شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و تصمیمات کاربردی اتخاذ شده این روند در دهه 90 کاهش داشته است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس در ادامه تقویت اقدامات نظارتی را مورد تأکید قرار داد و افزود: همه اعضاء شورا به‌نوبه خود بخشی از این اقدامات نظارتی را بر عهده دارند که با اجرای این امر مهم و عمل به تکالیف سازمانی در تمامی ادارات و نهادهای مسؤول هدف نهایی و اولویت اصلی شورا که پیشگیری و مقابله با اقدامات تخریبی و تصرف اراضی است تأمین می‌شود.

وی بخشی از مشکلات موجود در امر تصرفات را عدم آگاهی مسؤولان از قوانین و مقررات در خصوص زمین و اراضی دانست و خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان آماده برگزاری دوره‌های آموزشی جهت مدیران استان توسط کارشناسان و قضات مجرب در این حوزه است.

وی در ادامه اقدامات انجام شده در حوزه صدور اسناد تک‌برگ اراضی ملی در اداره کل ثبت و اسناد و املاک استان را ستود و گفت: آمارها حاکی از دستیابی اداره کل ثبت‌اسناد استان به آماری فراتر از اهداف تعیین‌شده در اجرای قانون حدنگار است که این امر حاکی از ظرفیت بالا و آمادگی ثبت‌اسناد و املاک استان در اجرای این قانون در استان است.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس اظهار امیدواری کرد با همکاری مدیران ادارات عضو در شورای پیشگیری و در اختیار گذاشتن نقشه‌های UTM از اراضی تحت مدیریت در سال آتی می‌توانیم شاهد سنددار شدن کلیه اراضی ملی در استان باشیم که در صورت تحقق آن اولین استان کشور در اجرای کامل قانون جامع حدنگار اراضی ملی خواهیم بود.

القاصی هم‌چنین خاطر نشان کرد: اقدامات و طرحهای پیشگیرانه و مقابله‌ای برای سال آتی نیز هم‌چنان در دستور کار شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی قرار دارد و دبیرخانه شورا عملکرد همه دستگاههای عضو در سال 95 را مورد سنجش قرار خواهد داد.

وی هم‌چنین از آمادگی همه دستگاههای عضو جهت مقابله با تصرفات و تخریب احتمالی اراضی در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و تأکید کرد: حوزه‌های نظارتی در دستگاههای متولی امر زمین با بهره‌گیری از ظرفیتهای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها می‌توانند از تصرفات و تخریبات احتمالی جلوگیری و بدون اخذ دستور قضایی نسبت به رفع تصرف اقدام کنند.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان تصریح کرد: علاوه بر صدور دستورات قضایی لازم در جهت برخورد با متصرفان اراضی ملی و دولتی لیست کشیکهای حوزه‌های قضایی جهت هماهنگی اعلام شده و دستگاه قضایی آمادگی دارد در هر ساعت از شبانه‌روز در راستای رفع تصرف از اراضی دستورات فوری صادر کند. وی در پایان از مردم خواست ضمن احترام به قوانین و مقررات، حفظ و حراست از اراضی ملی و زیست‌بومهای استان در ایام نوروز را مورد توجه قرار دهند و در صورت مشاهده تحرکاتی از سوی متصرفان به مراجع ذی‌صلاح قضایی و انتظامی و یا نهادهای متولی امر زمین در استان اطلاع دهند. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *