عاقبت حسابدار آشویت!

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۵


عاقبت حسابدار آشویت!

عاقبت حسابدار آشویت!

 841245391

در ماه ژوئیه سال 2015 میلادی بود که اسکار گرونیگ، مشهور به «حسابدار آشویتس»، در دادگاهی در لونهبورگ به جرم همکاری در قتل دستکم 300 هزار نفر به چهار سال حبس محکوم شد. او به مدت دو سال از سپتامبر 1942 تا اکتبر 1944 در «گردان حفاظتی» (Schutzstaffel) ارتش نازی که بهطور مخفف «اس اس» خوانده میشد، خدمت میکرد.

او در جریان محاکمه اعتراف کرده بود که در اردوگاه مرگ آشویتس به داراییهای یهودیانی که در آنجا محبوس بوده‌اند، رسیدگی می‌کرد و بر انتقال آنان به این اردوگاه نظارت داشته است.

گرونیگ که اکنون 95 سال دارد، خود را بی‌گناه خوانده در مصاحبه‌هایش تأکید کرده بود که هیچ‌کس را نکشته و تنها «چرخ کوچکی در ماشین مرگ» بوده است.

او پس از اعلام حکم دادگاه لونه‌بورگ خواستار تجدیدنظر در حکمش شده بود؛ حکمی که اکنون با تأیید دیوان عالی فدرال آلمان باید به اجرا گذاشته شود.

از دید قاضیان آلمان گرونیگ اگرچه به‌طور مستقیم در جنایات نازیها در اردوگاه مرگ آشویتس شرکت نداشته، اما با اعمال خود در گردش «چرخ کشتار» رژیم ناسیونال سوسیالیسم سهیم بوده و همکاری داشته است.

اینکه گرونیگ برای گذراندن دوران حبس واقعاً روانه زندان خواهد شد، بستگی به سلامتی و وضعیت جسمی او دارد. نکته مهم آن است که تصمیم تاریخی دیوان عالی آلمان راه را اکنون برای دادگاهی کردن کسانی که در دوران رژیم نازی چنین فعالیتهایی داشته‌اند، باز می‌کند.

در طی دهه‌های گذشته شمار زیادی از کسانی که در فاجعه هولوکاست با نازیها همکاری داشتند، از خطر محاکمه و دادگاهی شدن جسته بودند، چرا که خود به‌طور مستقیم و با دست خود در قتل انسانها سهیم نبودند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *