عاقبت جریان کارمزد مسکن اقساطی


دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵


عاقبت جریان کارمزد مسکن اقساطی


عاقبت جریان کارمزد مسکن اقساطی

درحالی‌که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده بود نرخ کارمزد مسکن اقساطی از ۵ به ۲.۳ درصد کاهش‌یافته است، دبیر کانون سرا سری انبوه‌سازان کشور می‌گوید این اتفاق رخ نداده و طی مدتی که طرح فروش اقساطی تصویب‌شده استقبالی از آن صورت نگرفته است.
 مسکن
طی روزهای اخیر بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن خبر داد که بر اساس مصوبه بانک مرکزی نرخ کارمزد تضمین فروش اقساطی مسکن را که ۵ درصد بود به ۲.۳ درصد کاهش دادیم؛ اما فرشید پور حاجت، دبیر کانون سرا سری انبوه‌سازان می‌گوید در این خصوص ابلاغیه و بخشنامه‌ای واصل نشده است.
وی افزود: کارمزدی که اعلام کردند ۵ درصد برای یک دوره ۵۰ ماهه است.
اگر بخواهیم برای یک دوره یک‌ساله حساب کنیم می‌شود ۲.۳ درصد و احتمالاً منظور آقای بت‌شکن همین بوده است.
پور حاجت بابیان اینکه انبوه‌سازان از همان ابتدا با کارمزد ۵ درصد موافق نبودند گفت: با کمتر از ۵ درصد سود در کشورهای توسعه‌یافته وام خرید مسکن می‌دهند. لذا ما انتظار داشتیم این عدد مقداری کاهش پیدا کند و شاید زیر یک درصد برای ۵۰ ماه منطقی به نظر می‌رسید؛ درحالی‌که الآن ۵ درصد برای ۵۰ ماه است.
دبیر کانون سرا سری انبوه‌سازان کشور همچنین با اشاره به رقم ۱۵۰ میلیون تومان وام فروش قسطی خاطرنشان کرد: بانک مسکن از ابتدا اعلام کرد قرار است ۱۵۰ میلیون تومان تضمین دین صورت دهد؛ درحالی‌که حدود ۴۰ میلیون تومان از این مبلغ در محاسبات آنها مربوط به نرخ سود متناسب با تورم و کارمزد ۵ درصد بانک است؛ یعنی عملاً میزان خرید دینی که به‌صورت واقعی می‌دهند ۱۱۰ میلیون است که با سود می‌شود ۱۵۰ میلیون تومان.
البته به شرطی که واحدی که قرار است فروش قسطی شود ارزش ۱۱۰ میلیون را داشته باشد و وام ۸۰ درصد قیمت ملک را پوشش می‌دهد.
وی با ابراز ناخرسندی از مکانیزم در نظر گرفته‌شده برای طرح فروش اقساطی گفت: به نظر ما این مبلغ برای قشر متوسط و بالاست که عملاً با ۱۱۰ تومان استقبال چندانی نه از طرف سازنده‌ها شد و نه از طرف مردم.
هرکسی هم که مراجعه کرد وقتی شرایط را می‌فهمیدند عقب‌نشینی می‌نماید.
پور حاجت تصریح کرد: گفتند انبوه‌سازان تمایلی به این طرح ندارند درحالی‌که این‌طور نیست. ولی مادامی‌که شرایط فروش قسطی فراهم نشود وارد این طرح نمی‌شویم؛ چون حاضر نیستیم خودمان و مردم را گرفتار کنیم.
وی ادامه داد: درخواست ما این است با توجه به اینکه هزینه پول کاهش پیداکرده چارچوب جدیدی برای طرح فروش اقساطی مسکن دیده شود و به دوستانی که به‌جای ما تصمیم می‌گیرند، به‌جای ما صحبت و به‌جای ما برنامه‌ریزی می‌کنند می‌گوییم مادامی‌که شرایط برای ما فراهم نشود وارد فاز مسکن قسطی نمی‌شویم.
دبیر کانون سرا سری انبوه‌سازان همچنین مباحث مربوط به رونق مسکن را رد کرد و گفت: خیلی زود است که بگوییم بازار مسکن رونق گرفته است و شاخصهایی همچون افزایش ۳۰ درصدی فروش اوراق مسکن نمی‌تواند ملاک خروج از رکود مسکن قرار گیرد. شاخص واقعی تعداد معاملات رسمی املاک ثبت‌شده است که هنوز افزایش چشمگیری در این مورد مشاهده نمی‌شود.
خبرگزاری ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *