ظریف سیاست ایران تقویت روابط مستحکم خود با آمریکای لاتین است

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ شهریور ۱۳۹۵


ظریف سیاست ایران تقویت روابط مستحکم خود با آمریکای لاتین است

ظریف،سیاست ایران تقویت روابط مستحکم خود با آمریکای لاتین است

 

وزیرامورخارجه روز یکشنبه در آغاز سفر خود به 6 کشور آمریکای مرکزی و جنوبی، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را تقویت روابط مستحکم خود با کشورهای آمریکای لاتین درزمینه‌های سیاسی و اقتصادی اعلام کرد.

محمدجواد ظریف که پیش از ورود به کوبا، با خبرنگاران ایرانی همراه هیأت در داخل هواپیما صحبت می‌کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط مستحکم و دیرینه‌ای با قاره آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین داشته و مصمم است روابط و حضور سیاسی و اقتصادی خود را دراین منطقه مهم جهان تقویت کند.

وی با اشاره به حضور 60 تن از مسئولان و مدیران بخش خصوصی و 20 تن از مدیران بخشهای اقتصادی دولتی در ترکیب هیأت همراه خود تصریح کرد: ترکیب هیأت نشانگر اهمیتی است که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با آمریکای لاتین قائل است.

ظریف گفت: بخشهای خصوصی و دولتی ایران در سالهای گذشته، پروژه‌های مختلفی را در کشورهای آمریکای لاتین اجرا کرده‌اند و علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با قریب به‌اتفاق کشورهای این منطقه روابط سیاسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان سفارتخانه‌های ایران در آمریکای لاتین حتی نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است.

ایران در 11 کشور از 20 کشور آمریکای لاتین سفارتخانه فعال دارد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که با انجام این سفر، روابط خوب سیاسی و ارتباطات اقتصادی موجود میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین تقویت و زمینه همکاری و مناسبات گسترده‌تر بخشهای خصوصی دو طرف فراهم شود.

وزیرامورخارجه یادآور شد که دولت یازدهم تاکنون سه بار برنامه سفر او و هیأت همراهش را به آمریکای لاتین برنامه‌ریزی کرده بود اما هر بار به دلیل تحولات منطقه خاورمیانه یا کشورهای آمریکای لاتین این سفر به تعویق افتاد.

ظریف از اینکه بالاخره موفق شده است بازدید از 6 کشور این منطقه را آغاز کند، ابراز خرسندی کرد.

** در کنار دولت و ملت کوبا هستیم

وزیرامورخارجه در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت کوبا است. ظریف گفت: کوباییها بیش از پنج دهه فشارها و تحریمهای ظالمانه آمریکا را تحمل کرده‌اند و باوجود سفر رئیس‌جمهوری این کشور به هاوانا، این تحریمها اگرچه اندکی کمتر شده اما همچنان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: ازآنجاکه مقابله با استکبار شاخصه انقلاب اسلامی ما است و جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه تحت تحریمهای آمریکا قرار داشته است، ما فشارهای وارده به کوبا را درک می‌کنیم و در کنار ملت و دولت آن می‌مانیم.

ظریف، همکاری ایران و کوبا را درزمینهٔ بیوتکنولوژی و سایر زمینه‌های علمی و دارویی، خوب توصیف کرد و گفت که مایلیم همکاری درزمینه‌های مختلف فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران با این کشور گسترش یابد.

وی گفت: درزمینهٔ سیاسی نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده، هماهنگی خوبی میان ایران و کوبا برای برگزاری موفق این اجلاس وجود دارد. وی یادآور شد که ایران در اجلاس جزیره مارگاریتا در ماه سپتامبر، ریاست جنبش عدم تعهد را به دولت ونزوئلا تحویل خواهد داد.

ظریف که در رأس هیئتی 120 نفره به آمریکای لاتین سفرکرده است، با پروازی 16 ساعته، عصر یکشنبه به‌وقت محلی – شامگاه به‌وقت‌تهران – وارد هاوانا پایتخت کوبا شد. او دوشنبه پس از دیدار با مقامات بلندپایه کوبا و شرکت در همایش اقتصادی مشترک، به نیکاراگوئه، دیگر کشور آمریکای مرکزی خواهد رفت.

ظریف پس‌ازآن از چهار کشور اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در آمریکای جنوبی دیدن می‌کند. این نخستین سفر او به آمریکای لاتین در مقام وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران است. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *