ظریف با گابریل دیدار نکرد

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۵


ظریف با گابریل دیدار نکرد

در پی توصیه آیت‌الله آملی لاریجانی و هوشمندی دکتر ظریف :

ظریف با گابریل دیدار نکرد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه واکنش خود به اظهارات مداخله‌جویانه معاون صدراعظم آلمان، با گابریل دیدار نکرد.
یک منبع آگاه در وزارت خارجه خبر داد: ملاقات وزیر اقتصاد آلمان با وزیر امور خارجه کشورمان انجام‌نشده و نمی‌شود.
زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه ۱۱ مهر، به‌منظور شرکت در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و آلمان وارد تهران شد.
اما این سفر گابریل مانند سفرش در روزهای پایانی تیرماه ۹۵ یک سفر عادی نبود و با حاشیه‌های زیادی همراه  شد. این مقام آلمانی پیش از سفر به ایران  با دخالت آشکار در سیاستهای خارجی نظام جمهوری اسلامی گفته بود که در دیدارهای خود در تهران درباره نقش ایران در جنگ سوریه و عملکرد حقوق بشری نظام ایران با مقامات این کشور رایزنی خواهد کرد. همچنین گابریل در اظهارات پایه و بی‎اساسی در مصاحبه‎ای با نشریه اشپیگل آلمان گفته بود: ایران فقط زمانی می‎تواند روابط عادی و دوستانه‎ای با آلمان داشته باشد که اسراییل را به رسمیت بشناسد!
اظهارنظرهای این مقام آلمانی واکنشها فراوانی را به همراه داشت، تا جایی که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به اظهارات وزیر اقتصاد آلمان واکنش نشان داد و گفت: کسی برای ایران نمی‌تواند شرط و شروطی تعیین کند و ایران یک کشور مستقل است.
بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه قضا نیز این‌گونه جواب اظهارت مداخله‌جویانه وزیر اقتصاد آلمان را داد: همان‌گونه که بارها تأکید کرده‌ایم مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بناشده و در این رابطه هیچ‌گونه پیش‌شرطی پذیرفتنی نیست؛ علاوه بر آنکه دراین‌ارتباط دخالت هرگونه عامل ثالث را کاملاً مردود و مخل روابط دوجانبه می‌دانیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح کردن موضوع حقوق بشر از سوی این مقام آلمانی را نامربوط خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد.
وی همچنین در خصوص چشم‌انداز روابط دو کشور نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و آلمان از ظرفیتهای بالقوه بسیار بالایی در  مناسبات دوجانبه در تمامی زمینه‌ها برخوردارند و باید مقامات آلمانی به‌منظور تحقق مطلوب همکاریها دقیقاً این نکته را موردتوجه داشته باشند که روابط دو کشور همواره بدخواهانی داشته و دارد که هیچ‌گاه از تخریب روند رو به رشد آن به‌ویژه در مواقع حساس فروگذار نکرده و نمی‌کنند؛ لذا توصیه این است با دقت و توجه بیشتری به اظهارنظر بپردازند.
علی‌رغم این واکنش مقامات دستگاه دیپلماسی و دیگر کارشناسان و سیاسیون، وزیر اقتصاد آلمان به تهران آمد و روز گذشته با علی طیب نیا وزیر اقتصاد دیدار کرد و ۱۰ یادداشت تفاهم و قرارداد همکاری بین دو کشور امضا شد.
آیت‌الله آملی لاریجانی هم در واکنش به این سفر در جلسه مسؤولان عالی قضایی، گفت:  مقامات جمهوری اسلامی به امثال وزیر آلمان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهند داد و بنده به دولت و وزیر خارجه پیشنهاد می‌کنم که اجازه ندهند چنین افرادی وارد کشور شوند؛ بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم. اما اگر به‌جای آنها بودم اجازه نمی‌دادم این وزیر وارد کشور شود. به‌هرحال دولت و وزیر محترم امور خارجه باید عزتمندی مردم را حفظ کنند و راه را بر این قبیل افراد ببندند تا بفهمند که باید در بیان خود ادب دیپلماتیک را رعایت کنند .
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم پاسخگویی قاطع و جدی مسؤولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دوراهی است که انسان می‌تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از سی سال به دلیل استقامت خود انحاء مشکلات را تحمل کرده‌اند و نباید فراموش کنیم که اگر اتکایمان تنها به خدا باشد خداوند راههای بسیاری را بر انسان می‌گشاید.
البته این‌همه مواضع عجیب مقامات آلمانی درباره ایران نبود چراکه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز پیش‌ازاین در واکنش به دعوت فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در ماه فوریه از حجت‌الاسلام حسن روحانی برای سفر به آلمان، مخالفت خود را با این سفر به دلیل روابط زیادی که آلمان با دو دشمن ایران یعنی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دارد، اعلام کرده بود.
حال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه واکنش خود به اظهارات گابریل، حاضر به دیدار با این مقام آلمانی نشده است.
طبیعی است که با اتخاذ مواضع خصمانه مقامات آلمانی انتظار می‌رفت که مسؤولان پاسخ قاطعی به این اظهارات مداخله‌جویانه بدهند و یا از سفر این مقامات خارجی جلوگیری شود. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *