ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در نشر علوم انسانی

دسته: آخرین مطالب , دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶


ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در نشر علوم انسانی

رئیس جهاد دانشگاهی در بازدید از سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، اظهار کرد: در حوزه نشر در علوم انسانی، پیشرفتمان متناسب با سایر حوزهها نبوده و کار تولید علم در این عرصه مناسب نیست، جهاد دانشگاهی پروژههای بزرگی طی برنامه ششم در حوزه علوم انسانی دنبال خواهد کرد که نتایج آنها در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه بازدید از غرفه‌های واحدهای جهاددانشگاهی مستقر در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب جهاددانشگاهی که از ابتدای تاسیس این نهاد دنبال شد، راه‌اندازی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۶۰ بود؛ هدف این سازمان، مستندسازی تشویق تولید علم و انتشار آن برای آنکه در دسترس همه قرار گیرد.

وی با اشاره به علت حضور خود جهت بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: هدف من از بازدید نمایشگاه کتاب و غرفه‌های جهاددانشگاهی مستقر در نمایشگاه، قدردانی از زحمات همکارانم در سازمان انتشارات و واحدهای انتشارات بود که زحمت کشیدند در این ایام در نمایشگاه شرکت کرده و حضور فعالی داشتند.

دکتر طیبی با اشاره به دیگر هدف حضور خود و مدیران فرهنگی این نهاد در نمایشگاه کتاب تهران، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که از تعداد کتاب‌های منتشر شده مطلع شویم؛ اینکه از این میان، چه تعداد کتاب‌ها تالیفی و چه تعداد ترجمه‌ای هستند، متاسفانه اغلب کتاب‌ها در حوزه دانشگاهی، ترجمه‌ای هستند و این معنایش این است که علی‌رغم تولید بالای مقالات در کشور، تولید علم پیوسته‌ای که بتوان نتایج آن را در قالب کارهای تحقیقاتی به‌صورت مستند پیاده کرد، کم است؛ به تبع تالیف کتابی که متعلق به علم بومی و داخلی خودمان باشد، کم خواهد بود و این جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: تحقیق باید در کشور توسعه یابد، زمانی در کشور تحقیق توسعه پیدا می‌کند که علم و فناوری ما در همه زمینه‌ها مورد مصرف قرار گیرد، سپس پژوهشگران برای به‌روز رسانی آن، تحقیق مجدد انجام دهند و نتایج کار به شکل مقاله یا کتاب در اختیار جامعه مخاطب قرار گیرد، هم‌چنان که از سوی مقام معظم رهبری توصیه به جدی گرفتن تولید علم و فناوری و کاربرد آن در کشور، شده است.

دکتر طیبی با تاکید بر رفع مسایل و مشکلاتی که از سوی غرفه‌داران مطرح می‌شود، گفت: نمایشگاه فرصت خوبی برای بازدیدکنندگان است که هم کتاب جدید ببینند و بخرند و هم از برنامه‌های جانبی نمایشگاه بهره‌مند شوند. همچنین فرصت خوبی برای ناشران است که فروش بیشتری داشته باشند، لذا با توجه به کاهش بازدیدها که طبق گفته برخی دوستان، امسال، نسبت به سال گذشته، بازدیدها کاهش داشته، توصیه می‌شود مشکلاتی که در نمایشگاه به لحاظ فضای سالن‌ها و دسترسی‌ها وجود دارد، رفع شود تا محیط جذابی برای بازدیدکنندگان باشد.

نشر علوم انسانی متناسب با سایر حوزهها پیشرفت نداشته است

جهاد پتانسیل خوبی در این حوزه دارد

وی با اشاره به وضعیت نشر دانشگاهی در حوزه علوم انسانی، در مورد عملکرد و میزان موفقیت جهاد دانشگاهی در این حوزه گفت: در زمینه تالیف کتابهای حوزه علوم انسانی، پیشرفتمان متناسب با سایر حوزه‌ها نبوده و کار تولید علم در این عرصه مناسب نیست؛ اما جهاد دانشگاهی در این حوزه، تلاش‌های خوبی را آغاز کرده است و کارهای پروژه‌ای بزرگی را در دست اقدام دارد که نتایج آن‌ها در قالب کتاب منتشر خواهد شد، خوشبختانه جهاد در این عرصه پتانسیل خوبی دارد.

طیبی گفت: ان‌شاءالله در برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی به شکلی حرکت خواهیم کرد که فعالیت‌های ما به‌ویژه در اجرای پروژه‌های بزرگ حوزه علوم انسانی گسترده شود و نتایج آن‌ها در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *