طلبه‌ای که حامی‌ سگهای ولگرد شد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ آذر ۱۳۹۵


طلبه‌ای که حامی‌ سگهای ولگرد شد

طلبهای که حامی سگهای ولگرد شد

625904738

آدمها، حیوانات، درختان، هوا و… همه باهم مفهومی را می‌سازیم به اسم «محیط‌زیست» و دراین محیط‌زیست گاهی ما آدمها پایمان را از گلیم خود درازتر می‌کنیم و حق زیست دراین محیط را از بقیه جانداران می‌گیریم و چون زورمان زیاد است گاهی به‌کلی آن را نابود می‌کنیم و از همین‌جاست که اگر تعداد سگها زیاد شود، برای تعدیلشان آنها را می‌کشیم یا به خاطر تفریح خود گونه نادر حیوانی را منقرض می‌کنیم و می‌شویم دودسته که یک دسته افراطی به جان طبیعت و حیوانات زبان‌بسته می‌افتد و آن را از پای درمی‌آورد و دسته دومی که در اعتراض به این آدمها تابلوی «من سگ هستم» به دست می‌گیرد و به این ‌شکلی به حیوان کشی اعتراض می‌کند. حالا در بین این‌همه رفتارهای افراطی و غلط و درست یک روحانی پیداشده که رسالتش را نجات جان این حیوانات بی‌پناه می‌داند. «کمیل نظافتی» روحانی نام‌آشنای خیری است که از او می‌خواهیم از حقوق حیوانات در اسلام برای ما بگوید و اینکه این حیوانات چه جایگاهی در شرع ما دارند.

از اهدای کلیه تا نجات سگ بیپناه!

«کمیل نظافتی» روحانی جوانی که به خاطر کارهای خیرخواهانه‌اش و اهدای کلیه به کودک هشت‌ساله معروف شده بود، دست از کارهای خداپسندانه‌اش برنداشته و حالا سفیر مهر حیوانات شهری یا به قول خودش بی‌پناه شده است. این طلبه جوان به‌تازگی یک سگ شهری بیمار را پناه داده و به کمک او و دوستانش پس از دو ماه و نیم این حیوان بهبود پیداکرده است. گروه حامیان مهر آمل، وظیفه خود می‌دانند که به داد این حیوانات بی‌پناه برسد. همین بهانه‌ای می‌شود که از او درباره قانون حیوانات در شرع بپرسیم و چه می‌شود که یک طلبه حامی این حیوانات می‌شود. «این قانون خداست که هر جنبنده‌ای که مخلوق خداست و نفس می‌کشد، حق حیات دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند؛ خواه انسان باشد، خواه حیوان باشد و خواه طبیعت. در بخش انسان که وارد می‌شویم قانون این است که شما حق دفاع دارید؛ اما حق تجاوز ندارید و نمی‌توانید شما جنگ را آغاز کنید. اگر به شما تعرضی شد، باید دفاع کنید. در بحث طبیعت هم می‌بینیم که طبیعت نیازی به انسان ندارد و این انسان است که به طبیعت نیاز دارد و باید با طبیعت کنار بیاید. بعضی درختها را از بین می‌برند و از بین بردن جنگلها منجر به سیل می‌شود و باعث می‌شود خود انسان از بین برود. به بحث حیات‌وحش هم وقتی وارد می‌شویم، می‌بینیم آنها طبق طبیعت خود زندگی می‌کنند و فعل‌وانفعالات دارند و این ما هستیم که طبیعت آنها را برهم می‌زنیم.»

قانون درباره حقوق حیوانات چه میگوید؟

ما در شرع احادیث زیادی داریم که در آن تأکید شده که ما نه‌تنها نباید به حیوانات آسیب برسانیم که حتی در استفاده از آنها باید اصول اخلاقی را رعایت کنیم و گذشته از آن،T این حیوانات عامل برکت و دفع مصیبت هستند؛ اما آیا در قانون هم تدابیری برای مصون ماندن این حیوانات، در نظر گرفته‌شده است. در اصل پنجاهم قانون اساسی کشور آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط‌زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسلهای‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. ازاین‌رو فعالیتهای‏ اقتصادی‏ و غیر آن‌که‏ با آلودگی‏ محیط‌زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‌جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»

اگر نگاهی به قانون مجازات اسلامی هم بیندازیم، متوجه خواهیم شد برای افرادی که حقوق حیوانات را پایمال می‌کنند، مجازاتی در نظر گرفته‌شده است. در ماده 679 قانون مجازات آمده است. «هرکس به‌عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت ‌متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع ‌اعلام‌شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نودویک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک‌میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.» و همچنین ماده 680 هم می‌گوید:«هرکس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت‌شده نماید به‌ حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ‌ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

بااینکه در قانون برای کسانی که به حیوانات و به‌طورکلی محیط‌زیست آسیب می‌رسانند، مجازاتی در نظر گرفته‌شده؛ اما به نظر می‌رسد که این مجازات کافی و بازدارنده نیستند و برای اینکه بتوانیم با این‌گونه اقدامات مقابله کنیم، اول به فرهنگ‌سازی درست احتیاج داریم و در قدم بعد به تدوین قوانینی که بیش‌ازپیش از حقوق این جانداران بی‌زبان حمایت کند!

منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *