طلاق سرانجام ٣۶‌ درصد ازدواج تهرانیها

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۳ تیر ۱۳۹۵


طلاق سرانجام ٣۶‌ درصد ازدواج تهرانیها

طلاق سرانجام ٣۶‌ درصد ازدواج تهرانیها

از هر ٣ ازدواج تهرانیها، یکی به طلاق ختم می‌شود. پایانی که به گفته رییس‌ کل دادگاههای عمومی استان تهران، زنان بیشتر خواستار آن هستند« در‌ سال گذشته ١٠‌هزار و ۴٣٢ مورد درخواست طلاق ازسوی زوجه و فقط ٣۴ مورد ازسوی زوج به ثبت رسیده است»
عباس پوریانی در همایش کاهش آسیب طلاق و افتتاح ٧۵ مرکز مداخله در بحران و پیشگیری از طلاق، از آمارهایی خبر داد که راوی پایان تلخ زندگی زوجهای تهرانی در سالهای اخیر شد، «درخواست طلاق ازسوی زوجه افزایش یافته و در‌سال گذشته ٢٨‌ هزار و ٩٣٨ مورد طلاق توافقی هم در دادگستری شهر تهران ثبت شده است.» او با اشاره به این‌که قوه‌قضاییه حوزه‌ای است که تمام مشکلات، آسیبها و گرفتاریهای افراد جامعه به سمت و سوی این دستگاه وارد می‌شود، یادآوری کرد که «قضات و نیروی اداری ما به‌ دلیل حجم بالای پرونده‌های خارج از استاندارد و طاقت‌فرسا بسیار گله‌مند هستند. به‌ویژه پرونده‌هایی که مربوط به اختلاف زوجین است، از لحاظ عاطفی برای قضات و کارمندان خیلی سخت و سنگین است. در برخی موارد تحملش سخت می‌شود و برهمین اساس اکثر قضات حاضر نیستند در شعبه خانواده کار کنند. رییس کل دادگاههای عمومی استان تهران بیان کرد: در ماده ٢۵ قانون حمایت از خانواده مقرر شده است، چنانچه زوجین برای جدایی به دادگاه مراجعه کردند، قاضی باید آنها را به مراکز مشاوره ارجاع دهد.»
رییس کل دادگاههای عمومی استان تهران، عدم همسانی، تشریفات بی‌مورد، نبود سیستم مشاوره مناسب، بیماریهای روانی و فساد و فحشا را ازجمله دلایل طلاق درکشور اعلام کرد و گفت: «متأسفانه آمارهای بسیاری درکشور وجود دارند اما نمی‌توان آنها را ارایه کرد.»
او با اشاره به این‌که طلاق یکی از آسیبهای اجتماعی است، گفت: «نمی‌توان به تنهایی و فقط یک دستگاه، بار مسئولیت یک آسیب را بر دوش بکشد. بنابراین از بین بردن آسیبهای اجتماعی نیازمند مشارکت تمام مردم و دستگاههای مختلف است که البته باید واقعیتهای جامعه امروز برای خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود و مدارس و دانشگاهها نیز درجهت تربیت کودکان و آموزشهای لازم به آنها احساس مسئولیت کرده و دروس مختلف در این زمینه قرار دهند.» پوریانی به ضرورت مشاوره قبل از ازدواج اشاره کرد و ادامه داد:  «دختر و پسر قبل از تشکیل زندگی باید از مشاوره‌های لازم برخوردار شوند و دستگاههای اجرایی نیز باید ورود پیدا کنند.» درکنار آمارهایی که رییس‌ کل دادگاههای عمومی استان تهران، از درخواستهای ثبت‌شده طلاق داد، مدیرکل بهزیستی استان تهران هم راوی آماری نگران‌کننده از طلاقهای ثبت‌شده در پایتخت شد. احمد دلبری با اشاره به این‌که در تهران آمار طلاق به ٣۶‌ درصد رسیده است، گفت: «درحال حاضر ١۶‌ درصد ازدواجها درکشور به طلاق می‌انجامد که این آمار در تهران به ٣۶‌درصد رسیده است، به‌طوری که از هر ٢,٨ ازدواج، یکی منجر به طلاق می‌شود. در شمیرانات این آمار ۵٨‌ درصد است و ١٠‌ درصد زوجهای متقاضی طلاق در‌سال گذشته سازش کرده‌اند».
وی به آمار متقاضیان مراجعه‌کننده اشاره کرد و گفت: «٩٠‌ درصد متقاضیان زیر ٣٠‌ سال سن داشتند، ۴٣‌ درصد آنها کمتر از ۵‌ سال از زندگیشان می‌گذشت و ٧۵‌ درصد تحصیلات دیپلم و زیردیپلم داشتند و همچنین ٧٠‌ درصد زنان متقاضی خانه‌دار و ٢١‌ درصد مردان نیز بیکار بودند».
به گفته مدیرکل بهزیستی استان تهران، ۴۵‌ درصد زنان خواهان طلاق و در ٢۵‌ درصد مردان خواهان طلاق و درمجموع ٣٠‌ درصد متقاضیان، هر دو طرف خواهان طلاق بوده‌اند که ۴٠‌ درصد این افراد دارای فرزند بوده و بخش زیادی از فرزندان شیرخوارگاههای بهزیستی، فرزند طلاق هستند.
او با اشاره به این‌که ٣٢‌ درصد متقاضیان سابقه طلاق را در خانواده تجربه کرده بودند، گفت: «٣٠‌ درصد طلاقها به‌دلیل عدم مهارتهای لازم در زندگی، ١۵‌ درصد به دلیل اختلافات روحی و روانی، ١٢‌ درصد اعتیاد و ۴‌ درصد نیز به‌دلیل مسائل اقتصادی به ثبت رسیده است.»
دلبری گفت: «۶٨‌ درصد افراد طلاق‌گیرنده هیچ‌گونه مشاوره و ارجاع به مراکز را نداشته‌اند. برهمین اساس به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم تعداد مراکز مشاوره را بیشتر کنیم، می‌شود از آمار افزایش طلاق جلوگیری کرد.»
مدیرکل بهزیستی استان تهران به طرح کاهش طلاق اشاره کرد و ادامه داد: «درحال حاضر ٧۵ مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق، ٢۵ کلینیک مددکاری و ۵٠ مرکز مشاوره به زوجین متقاضی خدمات ارایه می‌دهند تا بتوانیم باعث سازش بخشی از طلاقها شویم.»
او به خدمات مشاوره خط ١۴٨٠ اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته ١٠۶‌ هزار پاسخ تلفنی داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم با افزایش ساعت فعالیت این خط، بهره‌مندی افراد را از مشاوره افزایش دهیم».منبع: روزنامه شهروند


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *