طلاقهای خیر و شر


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۳ تیر ۱۳۹۵


طلاقهای خیر و شر


طلاقهای خیر و شر



طلاق همواره از همه جهات مذموم بوده اما برخی زوجهای طلاق گرفته ادعا می‌کنند که طلاق به صلاح زندگیشان بوده و اگر طلاق نمی‌گرفتند زندگیشان تباه می‌شد و برعکس کسانی هستند که طلاق گرفته‌اند و حالا پشیمانند.
به‌گفته احمددلبری مدیرکل بهزیستی استان تهران، 36 درصد ازدواجها در استان تهران به‌طور میانگین، منجر به طلاق می‌شود که این رقم در مناطقی مانند شمیرانات به 58 درصد می‌رسد.

اما سوال اینجاست که چه تعداد از این طلاقها واقعا باید به طلاق منجر می‌شد و چه تعداد از آنها می‌توانست به زندگی پایدار و خوبی تبدیل شود.
درصد زیادی از طلاقها در کشور به علت نداشتن مهارتهای ارتباطی و زندگی، اختلالات جنسی، اختلالات روحی و روانی، اعتیاد و بخشی از آن نیز به‌خاطر دلایل اقتصادی بوده است.
آیا به راستی به‌طور مثال آموزش مهارتهای ارتباطی یا درمان اختلالات روحی و روانی تا آن اندازه سخت است که سال گذشته، 163 هزار و 765 نفر در کشور از هم جدا شوند و بنیان خانواده خود را ویران کنند.
طلاق، آموزش می‌خواهد
بسیاری از افراد فکر می‌کنند فقط باید هنگام ازدواج تحقیق و فکر کرد و طلاق نیازی به تفکر ندارد اما اتفاقاً آموزشهایی برای طلاق نیز وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشت تا زوجها بی‌گدار به آب نزنند و زندگیشان را از هم نپاشند.
مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: زوجینی که برای طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند نیاز به مشاوره خانواده، روان‌درمانی خانواده و مشاوره و آموزش قبل از طلاق دارند.
مهدی‌میرمحمد صادقی در این‌خصوص می‌افزاید:
کارشناسان مربوطه به زوجها آموزش می‌دهند که به چه دلایلی طلاق درست و به چه دلایلی طلاق، اشتباه است. کجا باید طلاق گرفت و در چه مواردی باید اغماض شود.
وی تصریح می‌کند:
این آموزشها به صورت عمومی برای زوجها تدریس می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: شاید بتوان مشکلی که زوج درگیر آن شده‌اند، را حل کرد و شاید هم‌کاری نتوان کرد.
 پشیمانی از طلاق
چه بسا زوجهایی که به خاطر مسائل پیش پا افتاده یا قابل حل از هم جدا می‌شوند و اما بعد از جدایی و طلاق و بعد از گذشت زمان و حل شدن آن مشکلات از طلاق خود پشیمان می‌شوند.
مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور در این‌باره می‌گوید: به‌طور مثال افسردگی به‌خودی خود می‌تواند عامل جدی طلاق باشد و بعد که فرد از افسردگی خلاص شد و حالش رو به بهبودی رفت، ممکن است از اینکه چرا طلاق گرفته، پیشمان شود.
میرمحمدصادقی می‌افزاید: فرد در دوره افسردگی، ناامید است و ممکن است خودش یا دیگری را به سمت طلاق سوق دهد. بنابراین مراجعه‌کنندگان به دادگاه برای طلاق در وهله نخست باید از لحاظ افسردگی بررسی شوند. وی خاطرنشان می‌کند: گاهی اوقات دلایل طلاق به یک بیماری یا اختلال مربوط می‌شود حال این علت می‌خواهد یک اختلال‌جنسی یا یک اختلال روحی و روانی باشد. بنابراین درمان‌گران و مشاوران بهزیستی باید بتوانند آن اختلال را تشخیص دهند و درمان انجام شود.
 طلاق با قید فوریت
هرچند از بخش زیادی از طلاقها با مداخلات مددکاری یا روان‌شناسی و درمانی می‌توان پیشگیری کرد اما گاهی علت و مشکل تا آن اندازه پیچیده و سخت و در مواردی تهدیدکننده جان و سلامت یکی از زوجها است که حتی مشاوران و درمان‌گران نیز رای به جدایی می‌دهند و معتقدند که هرچه طلاق زودتر اتفاق بیفتد،
خیرتر است.

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور دراین‌باره می‌گوید:
برخی مشکلات زوجها ممکن است درمان نشده یا به دلایلی، برطرف نشود.
میرمحمد صادقی می‌افزاید:
در این‌گونه موارد فقط باید متخصصان مربوطه اظهار نظر کنند و در حوزه مشاوره خانواده و روان‌شناسی، تخصص داشته باشند؛ برطرف کردن مشکلات طلاق نیاز به یک کار تیمی و درمانی دارد.
وی تصریح می‌کند:
ممکن است مواردی باشد که «نیاز» به طلاق داشته باشند؛ ما باید این افراد را به دادگاه بفرستیم تا سریعا حکم طلاق آنان صادر شود.
 طلاق، کجا خیر است و چه زمانی شر؟
مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: برخی اوقات طول کشیدن طلاق خیر است به‌طور مثال کسی که افسرده است، درمان آن در مدت طولانی انجام می‌شود و به‌تدریج حال او خوب می‌شود و از فکر طلاق بیرون می‌آید.

میرمحمدصادقی تصریح می‌کند:
اما برخی مواقع طول کشیدن و کش دادن طلاق، شر است به‌طور مثال مواردی داریم که طلاق صادر نشده و بعد از آن توسط یکی از زوجها، قتل رخ داده است. یا هنگامی که مساله ناموسی و جدی است، طلاق بهتر است.
 غربال‌گری متقاضیان طلاق
مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: افرادی که خواهان طلاق هستند، در دادگاهها، غربال‌گری شده و به مشاوران مربوطه ارجاع داده می‌شوند تا مشخص شود طلاق باید سریعاً اتفاق بیفتد یا نیاز به 
زمان دارد.
میرمحمد صادقی خاطرنشان می‌کند: مداخله گران در امر طلاق باید متخصصان خبره و با صلاحیت باشند .
قوه قضاییه به روان‌شناسان و مشاوران، اعتماد پیدا کرده و از آنها کمک می‌خواهد که این امر بسیار خوب است.
وی یادآور می‌شود: چندین سال است که قوه قضاییه با همکاری سازمان بهزیستی، این غربال‌گریها و مشاوره‌ها را انجام می‌دهد.
وی اضافه می‌کند: البته روان‌شناسان و مشاوران مربوطه در استخدام دولت نیستند بلکه در بخشهای غیردولتی زیرنظر سازمان بهزیستی فعالیت دارند که زوجها به آنها ارجاع داده می‌شوند.
 طلاق، چندوجهی است
به‌گفته مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور، ورود افراد غیرمتخصص در امر طلاق می‌تواند مساله را پیچیده‌تر کند بنابراین سازمان بهزیستی تلاش دارد تا با یک نگاه چند وجهی این مساله را بررسی کند.
میرمحمد صادقی می‌گوید: طلاق باید از ابعاد مددکاری، روان‌شناسی، مشاوره‌ای و طبی و درمانی مورد بررسی 
قرار گیرد.
وی یادآور می‌شود: سازمان بهزیستی با کمک به قوه قضاییه در امر غربالگری متقاضیان طلاق، تلاش دارد پرونده‌های طلاق در کشور کاهش یابد و مواردی که امکانش هست و به صلاح زوجها است، منجر به سازش کند .
میرمحمدصادقی یادآور می‌شود: به دلیل چند وجهی بودن مساله طلاق، چند حوزه در سازمان بهزیستی شامل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی، دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی و دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار درگیر بحث طلاق هستند.
میرمحمدصادقی می‌افزاید: سازمان بهزیستی در حوزه طلاق، یار استراتژیک قوه‌قضاییه است و در قانون حمایت از خانواده نیز ذکر شده که مراکز سازمان بهزیستی باید به قوه‌قضاییه کمک کنند. به هرحال ورودی طلاق در قوه‌قضاییه اتفاق می‌افتد.
وی تصریح می‌کند: برنامه‌های ما نباید به کاهش آمار طلاق محدود شود بلکه باید تمام تلاشمان این باشد که طلاقی که رخ می‌دهد به درستی رخ دهد و به صلاح باشد.
منبع: ‌ایرنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *