طرح دعوای دولت گینه علیه فرانسه در دیوان بین‌المللی دادگستری

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۵


طرح دعوای دولت گینه علیه فرانسه در دیوان بین‌المللی دادگستری

طرح دعوای دولت گینه علیه فرانسه در دیوان بین‌المللی دادگستری

%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%af%d8%b9%d9%88%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%84%d9%88%d8%aa-%da%af%db%8c%d9%86%d9%87-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%87

در روز 14 ژوئن 2016 جمهوری گینه دعوایی را علیه دولت فرانسه در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسانید. این دادخواست که دو بخش دارد در بخش اول راجع به‌مصونیت معاون دوم جمهوری گینه در امور دفاعی و امنیت ملی نسبت به رسیدگیهای کیفری است، و در بخش دیگر به وضعیت قانونی و حقوقی ساختمان سفارتخانه گینه در فرانسه می‌پردازد.
دولت گینه در دادخواست خود عنوان می‌کند که دلیل طرح این دعوا، رسیدگیهای کیفری است که از سال 2007 علیه آقای مانگو در دادگاههای فرانسه آغاز شده است. این رسیدگیهای کیفری درنتیجه شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی علیه شماری از دولتمردان آفریقایی حاصل شده است و آنها را به اختلاس متهم نموده‌اند. براساس نظر دولت گینه این رسیدگی برخلاف مصونیتی است که آقای مانگو طبق حقوق بین‌الملل داراست. گینه معتقد است که این مقام، درحال انجام وظایف رسمی خود است و بنابراین ارگانی دولتی محسوب می‌شود.
در ادامه دولت گینه از دیوان درخواست می‌نماید به‌وضعیت قانونی و حقوقی ساختمان سفارت گینه در فرانسه بپردازد. گینه معتقد است که این ساختمان توسط آقای مانگو به دولت گینه فروخته شده و در حال استفاده برای مقاصد دیپلماتیک می‌باشد، و بنابراین دارای مصونیت از تعرض است. حال آنکه دادگاه فرانسه متعاقب صدور حکم دستگیری آقای مانگو، دستور توقیف و تصرف این ساختمان را نیز داده است.
گینه در ادامه اظهار می‌دارد که مکاتبات بسیاری را با دولت فرانسه صورت داده اما هیچکدام به نتیجه نرسیده است. لذا از محضر دیوان تقاضا دارد تا به این پرونده رسیدگی نماید.لازم به ذکر است که گینه به دو سند بین‌المللی به‌عنوان مبنای صلاحیتی دیوان استناد نموده است. سند اول پروتکل الحاقی به کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 راجع به حل و فصل اجباری اختلافات می‌باشد و سند دوم کنوانسیون ملل متحد راجع به جرایم سازمان یافته فراملی مصوب سال 2000 است. منبع: موسسه حقوق بین المللی پارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *