طبق قانون عیدی هم مشمول کسر مالیات می‌شود

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۵


طبق قانون عیدی هم مشمول کسر مالیات می‌شود

طبق قانون عیدی هم مشمول کسر مالیات میشود

 

 

16

در ماه پایانی سال هستم و طبق قانون ۱۳ میلیون مشمول قانون کار و شاغل در بخشهای مختلف کشور باید یک بسته ویژه حقوقی تحت عنوان عیدی پایان سال از کارفرمایان خود دریافت کنند. عیدی کارگران نیز طبق فرمولی که سالها پیش در مجلس به تصویب رسیده است، پرداخت میشود.

بر مبنای قانون موجود، هر فرد مشمول قانون کار به نسبت ماههای کارکرد خود از کارفرما عیدی دریافت خواهد کرد. به بیان ساده‌تر، اگر فردی که مشمول قانون کار است و در تمامی ماههای سال با کارفرما قرارداد داشته و مشغول به کار بوده، دو تا سه‌پایه حقوقی مصوب شورای عالی کار در سال جاری را به‌عنوان عیدی دریافت می‌کند.

هم‌چنین افرادی که کمتر از یک سال در واحدی مشغول به کارشده باشند نیز به نسبت میزان کارکرد عیدی محاسبه و پرداخت می‌شود. در این خصوص فردی که ۳ ماه در شرکتی مشغول به کارشده باشد، به میزان ۳ ماه عیدی دریافت خواهد کرد.

سنوات پایان کار کارگران که به‌صورت سالانه یا پایان دوره خدمت پرداخت می‌شود و مشمول مالیات نیست و تنها مواردی که مشمول مالیات می‌شوند عیدی و حقوق دریافتی کارگران در طول 12 ماه یک سال است. طبق قانون اگر کارگاهی 10 سال و یا 30 سال سنوات کارگران خود را پرداخت نکرده باشند، باید آخرین حقوق دریافتی وی را به‌عنوان سنوات به تعداد سالهای کار پرداخت کنند که این پرداختی طبق قانون مشمول مالیات نیست.

و این‌که کارگاههایی که دارای طبقه‌بندی مشاغل نیستند، آخرین مبلغ پایه‌ای پرداخت کارگران را باید در پایان سال به‌عنوان سنوات پرداخت کنند، لذا کارگاههایی که با تأخیر این کار را انجام می‌دهند، باید به نسبت تعداد سالهای کارکرد، آخرین پایه دریافتی کارگر خود را به‌عنوان سنوات پرداخت کنند.

و وجود برخی ابهامات موجود پیرامون کسر مالیات از سنوات کارگران می‌توان گفت: سنوات ارتباطی به حقوق کارگر ندارد و به‌عنوان پایان سال در مقاطع مختلف سال و یا پایان خدمت پرداخت می‌شود که مشمول مالیات نیست؛ و کارگران در کارگاه اگر مجدداً به کار گمارده شوند نیز همچنان در سنوات دریافتی‌شان مشمول مالیات نخواهند بود.

برخی دست‌خالی به استقبال نوروز می‌روند

نباید فراموش شود که بسیاری از کارگران و مشمولان قانون کار هم نه‌تنها عیدی قانونی خود را هرگز از کارفرمایان دریافت نمی‌کنند بلکه پرداختیها از سوی برخی کارفرمایان به‌صورت سلیقه‌ای، توافقی، اجباری و یا با وعده پرداخت در آینده و سال آینده همراه می‌شود. بنابراین ممکن است بسیاری از گروههای کم‌درآمد کارگری شاغل در بنگاههای خُرد و کوچک پایان امسال را با دستانی خالی و بدون فوق‌العاده و عیدی به استقبال سال نو بروند. بدترین حالتی که در مورد نپرداختن عیدی کارگران می‌توان عنوان کرد، این است که کارفرمایی توان پرداخت عیدی زیرمجموعه خود را داشته باشد اما از اجرای قانون و پرداخت حق‌وحقوق نیروی کار به دلایل واهی سرباز زند. منبع: خبرگزاری میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *