ضریب نفوذ سیستم مدیریت پرونده‌ها به 99 درصد رسید

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


ضریب نفوذ سیستم مدیریت پرونده‌ها به 99 درصد رسید

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:

ضریب نفوذ سیستم مدیریت پروندهها به 99 درصد رسید

 

 

 

552515921

 معاون قوه قضاییه گفت: با تلاشهای گسترده، ضریب نفوذ سیستم مدیریت پرونده در دستگاه قضایی به 99 درصد رسیده است که این امر میتواند در اتخاذ تصمیمات مدیریتی و راهبردی کمک شایانی به دستگاه قضایی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری در آیین تجلیل از قضات و کارمندان نمونه استان یزد، اظهار کرد: درگذشته و قبل از استفاده از سیستم مدیریت پرونده، دستگاه قضایی تنها در 3 مورد می‌توانست آمار ارائه کند که شامل آمار ورودی پرونده‌ها، مختومه پرونده‌ها و آمار پرونده‌های مانده می‌شد اما اکنون با استفاده از سیستم مدیریت پرونده، تمام جزییات آماری از رشد، کاهش و نوع جرایم و آسیبهای اجتماعی در شهرها، مناطق و حوزه‌های قضایی با دقت قابل احصا و استخراج است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، وی ادامه داد: این مسأله یک اتفاق بزرگ و گام عظیمی برای مدیریت کلان کشور و اخذ تصمیمات مدیریتی و تدوین برنامه‌های راهبردی است.

شهریاری از جلب رضایتمندی مردم، کاهش هزینه‌های دستگاه قضایی و رفع مشکلات مردم به‌عنوان اهداف دستگاه قضا یادکرد و گفت: همه تلاش ما در جهت جلب و افزایش رضایت و اعتماد مردم به دستگاه قضایی است که باید با استفاده از تحولات علمی و عملی آن را تحصیل کرد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به نظارت خداوند متعال بر بندگان خود اشاره کرد و گفت: خداوند دو نوع نگاه به بندگان دارد که نگاه اول به افعال و اعمال ظاهری و نگاه دوم به نیتهای قلبی و صفات درونی انسانهاست. شهریاری تصریح کرد: خداوند اجر، مزد و پاداش خود را به قلب سلیم و صفات درونی پاک، خالص و بی‌آلایش می‌دهد که هر قدم و حرکتی را که انجام می‌دهند فقط با نیت جلب رضایت معبود حقیقی و کمک به بندگان اوست. وی اظهار کرد: انسان باید با قصد قربت و باهدف خدمت به مردم در جهت حل مشکلات مردم برآید که این مهم مورد رضایت و اجر خداوند متعال است.

  اجرای ابلاغ الکترونیک بزرگترین رویداد سالهای اخیر قوه قضاییه

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم‌چنین در بخشی از اظهارات خود در جلسه شورای قضایی استان یزد، گفت: استفاده از ظرفیتهای جدید و اجرایی کردن ابلاغ الکترونیک بزرگ‌ترین رویداد و اتفاق سالهای اخیر قوه ‌قضاییه بوده است.

شهریاری تصریح کرد: فناوری اطلاعات یک تغییر جریان و فرآیند کاری است که می‌تواند بسیاری از امور را برای خدمت به مردم تسریع، تسهیل و بهبود بخشد.

وی با اشاره به اجرایی شدن ابلاغ الکترونیک در کل از استانهای کشور، عنوان کرد: در ابلاغهای سنتی میانگین بین 10 تا 12 درصد وصول ابلاغ انجام و ابلاغ واقعی صورت می‌گرفت و در حال حاضر 30 درصد از ابلاغها به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌شود و از این تعداد 85 درصد و در برخی از شهرستانها 90 درصد این ابلاغها واقعی مشاهده‌شده است. این مقام مسؤول تصریح کرد: در روش سنتی ابلاغ، علاوه بر هزینه‌های بسیار هنگفت از حیث منابع مالی، تجهیزاتی و نیروی انسانی، نارضایتی مردم و اطاله دادرسی نیز وجود داشت که در روش الکترونیک، ابلاغها با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن به افراد در سراسر کشور و جهان ارسال می‌شود. وی ادامه داد: در ابلاغ الکترونیک به سبب این‌که ابلاغها بیش‌تر واقعی صورت می‌گیرد، وقتهای دادرسی تجدید نمی‌شود و این مسأله علاوه بر جلب رضایت مردم کاهش اطاله دادرسی را نیز در پی دارد.

رئیس مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه، افزایش مختومه پرونده در دادگستریها را نشان از کار مضاعف کارکنان اداری و قضایی قوه قضاییه ذکر کرد و گفت: علی‌رغم این‌که در سنوات اخیر منابع مالی، تجهیزاتی و نیروی انسانی قوه قضاییه تغییر محسوس نداشته است اما هر سال افزایش آمار ورودی پرونده‌ها و افزایش آمار مختومه را در کل کشور داشته‌ایم که این مسأله نشان می‌دهد مجموعه اداری و قضایی با فشار مضاعف کار بیش‌تری را انجام داده اما مانده پرونده دادگستریها نیز هر سال افزایش داشته که باید برای این مسأله تدبیری اندیشید. وی گفت: باید به فکر یک تحول اساسی و ایجاد یک جریان جدید بود تا بتوان با کاهش ورودی پرونده‌ها رضایت مردم را جلب و اعتماد آنان را به دستگاه قضایی افزایش داد. شهریاری، استفاده از امکانات و زیرساختهای جدید الکترونیکی و به یاری‌گرفتن بخش خصوصی را به‌عنوان بهترین راهکار مدیریت شرایط موجود دانست و بیان کرد: تکیه‌گاه نظام جمهوری اسلامی عدالت اجتماعی و قضایی است که مردم باید آن را ببینند و حس کنند و آن هم در گروی ارائه خدمت بهتر با شرایط مطلوب‌تر به مردم قرار دارد. وی گفت: در قانون جدید دادرسی کیفری شرایط بهره‌گیری دستگاه قضایی از فناوریهای روز دیده‌شده است که باید از این ظرفیتها در چارچوب قوانین و شرایط و با دقت به همه ابعاد امنیتی و حیثیتی استفاده کرد.

معاون قوه قضاییه تأکید کرد: تقاضای افزایش امکانات، تجهیزات و منابع مالی و نیروی انسانی به‌تنهایی نمی‌تواند قوه قضاییه را با این رسالت خطیر کمک کند بلکه باید مدلهای جدید و جریانهای نوین خدمت با تکنیکهای روزآمد علمی و فناوری برای مردم خلق کرد.

منبع: معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *