ضرورت شکل‌گیری حقوق بشر بر پایه تمدن اسلامی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


ضرورت شکل‌گیری حقوق بشر بر پایه تمدن اسلامی

رئیس قوه قضاییه در دیدار با رئیس مجلس عراق تأکید کرد

ضرورت شکلگیری حقوق بشر بر پایه تمدن اسلامی

%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%b4%da%a9-%d9%84%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a8%d8%b4%d8%b1-%d8%a8%d8%b1-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84

 رئیس قوه قضاییه در دومین روز از سفر به عراق و در دیدار با رئیس مجلس این کشور گفت: باید با استقلال و تکیه‌بر مبانی عقلانی و وحیانی خودمان که برخاسته از فرهنگ و تمدن منطقه و اسلامی است، حقوق بشری را پی‌ریزی کنیم که سازگار با تمدن اسلامی‌ ما باشد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با سلیم الجبوری، اظهار کرد: عراق به دلیل پیشینه تاریخی، سرمایه مادی و نیروی کار متخصص، شرایط خوبی دارد؛ اما کشورهای سلطه‌گر با تحمیل جنگهای ناخواسته به عراقیها و واردکردن تروریستها به منطقه، نگذاشتند این سرمایه‌های عراق به فعلیت برسد.

وی ضمن تشکر از میزبانی عراق از هیأت قضایی ایران، بحث روابط بین دو کشور را مسأله بسیار مهمی دانست و گفت: دو کشور در منطقه و روابط بین‌الملل کشورهای مهمی هستند.

رئیس قوه قضاییه بابیان اینکه ایران و عراق کشورهای تأثیرگذاری در منطقه هستند، افزود: روابط دو کشور ایران و عراق باید در سطوح بالاتر و با مراودات سیاسی و حقوقی و قضایی ارتقا پیدا کند.

وی بابیان اینکه وضعیت عراق ارتقا خواهد یافت، گفت: اتحاد مردم، یکپارچگی این کشور و عدم تجزیه عراق موردنظر مسؤولان جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: تجربه گران‌بهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کشورهای سلطه‌گر در دنیا نشان می‌دهد، هم تلاش برای حضور مردم درصحنه و هم حفظ یکپارچگی مسؤولان تأثیر به سزایی در مقابله با کشورهای سلطه‌گر دارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه امروزه وضع در عراق بهتر است، تصریح کرد: یکپارچگی، اتحاد مسؤولان و حضور مسؤولان درصحنه توانسته است به این قضیه کمک کند.

رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد مبارزه با تروریسم اعلام کرد: حضور مردم عراق درصحنه به همراه درایت مسؤولان عراقی، توانسته کار مبارزه با تروریستها را تا اینجا و با این موفقیت پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه ما همواره از برادران عراقی حمایت کرده‌ایم، تأکید کرد: تعامل بین دو کشور در سطوح مختلف و همچنین یکپارچگی و استقلال عراق برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و امیدواریم عراق بتواند در استقلال و یکپارچگی خود پیشتاز باشد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان با اشاره به حضور نیروهای مقاومت عراقی درصحنه‌های نبرد علیه تروریستها، ابراز امیدواری کرد که یک پیروزی تاریخی در منطقه و در تاریخ عراق ثبت شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: مبارزه عراقیها در کشورشان با چند تروریست نیست، بلکه با کشورهایی است که در پشت‌صحنه از تروریستها حمایت می‌کنند.

وی خطاب به سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق، اظهار کرد: مجلس عراق خصوصاً در دوره ریاست شما جهت‌گیریهای خوبی در جهت اتحاد کشور عراق داشته و کمکهای زیادی در این زمینه به مردم کرده است. وی با اشاره به علایق بین دو کشور ایران و عراق، گفت: علایق بین ایران و عراق در سطح منطقه و روابط بین‌الملل مسأله بسیار مهمی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه ایران و عراق دو کشور بسیار مهم و تأثیرگذار در منطقه هستند، ادامه داد: کشور عراق به دلیل پیشینه تاریخی، امکانات مادی وسیع و نیروی انسانی مجرب که البته امروز در دنیا به معنایی پراکنده هستند، مطمئناً شرایط بسیار خوبی برای پیشرفت دارد. رئیس قوه قضاییه با اشاره به لزوم افزایش روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، گفت: گمان می‌کنیم روابط دو کشور باید در سطوح بالاتری با همین مراودات سیاسی، حقوقی و قضایی و در سطوح مختلف فرهنگی و دینی افزایش‌یافته و مطمئن هستیم وضعیت عراق براثر تلاشهایی که صورت می‌گیرد حتماً ارتقاء خواهد یافت.

وی در ادامه سیاست مسؤولان جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق را تلاش درراه اتحاد مردم، یکپارچگی این کشور و عدم تجزیه عراق اعلام کرد. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به وضعیت این روزهای عراق، تصریح کرد: خوشبختانه در کشور عراق این روزها وضع مسلماً از قبل بهتر شده است و این موضوع ناشی از یکپارچگی و وحدت بین قوای مختلف و مسؤولان و حضور مردم درصحنه است که عراق را به اینجا رسانده است.

  حمایتهای ایران از عراق درصحنه عمل

وی در ادامه با اشاره به اینکه حضور مردم درصحنه در برخورد با تروریستها مفید بوده است، عنوان کرد: با درایت و هوشمندی مسؤولان و حضور مردم درصحنه، کشور عراق توانسته است تابه‌حال کار را تا به اینجا پیش ببرد و از این بعد هم در اتمام این کار وحدت و یکپارچگی مردم و مسؤولان استمرار خواهد داشت. آیت‌الله آملی لاریجانی به سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق اشاره کرد و گفت: ایران از ابتدا حمایت خود را از برادران عراقی‌ خود در همه صحنه‌ها اعلام داشته و این صرفاً در گفتار نبوده است. جمهوری اسلامی ایران نشان داده در عمل هم حمایتهای خود را از عراقیها انجام داده و یار آنها بوده است و این همیاری و کمک جمهوری اسلامی ایران به برادران عراقی خود از منظر دینی و انسانی صورت می‌پذیرد. وی با اشاره به یکپارچگی، اتحاد و استقلال عراق، افزود: تعامل بین دو کشور در سطوح مختلف بسیار مهم است. برای جمهوری اسلامی ایران یکپارچگی، اتحاد و استقلال عراق اهمیت ویژه‌ای دارد و ما با هر عملی که منافی استقلال و یکپارچگی کشور عراق باشد، مخالف هستیم و امیدواریم عراقیها بتوانند در استقلال و یکپارچگی خود پیشتاز باشند.

آیت‌الله املی لاریجانی به توافق‌نامه‌های امضاشده بین دو کشور اشاره کرد و افزود: توافق‌نامه‌هایی بین دو کشور منعقدشده است که این توافق‌نامه‌ها برای ارتقاء سطح روابط دو کشور بسیار مفید هستند و توافق‌نامه‌های قانونی محسوب می‌شوند و برای تأثیرگذاری در هر امری در منطقه باید در این تعاملات ارتقاء داشته باشیم.

  حقوق بشر ابزار دوگانه در دست غربیها

«بحث حقوق بشر برای منطقه بسیار مهم است و کشورهای غربی از حقوق بشر به‌عنوان یک ابزار دو‌گانه استفاده می‌کنند.»، این مقدمه صحبتهای آیت‌الله آملی لاریجانی برای ورود به بحث حقوق بشر و سوءاستفاده غربیها از این موضوع بود.

وی در این زمینه، تصریح کرد: باید با استقلال و تکیه‌بر مبانی عقلانی و وحیانی خودمان که برخاسته از فرهنگ و تمدن منطقه و اسلامی است، حقوق بشری را پی‌ریزی کنیم که سازگار با تمدن اسلامی‌ ما باشد. البته به لحاظ فلسفی نیز غرب نمی‌تواند تفکر و تلقی خاص خود را به همه دنیا تحمیل کند. رئیس قوه قضاییه تعاملات حقوق بشری بین کشورهای اسلامی را مهم عنوان کرد و گفت: تعاملات قضایی، آشنایی با سیستمهای حقوقی در دو کشور و همین‌طور آموزش قضات در حدی که تجربه‌های جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کند، ازجمله دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است که امیدواریم محقق شود.

وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران در انتقال تجربیات در حوزه فناوری اطلاعات، ادامه داد: آشنایی با سیستمهای جدید اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات که امروزه به آن نیاز است نیز می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، ما در دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی تجربه‌های خوبی در این زمینه‌داریم که می‌توانیم این تجربه‌ها را به برادران عراقی انتقال دهیم. وی افزود: در ایران به نحوی اطلاعات قابل‌دسترسی است که می‌توانیم نظارت کامل بر شعبات دادگاهها و محاکم قضایی داشته باشیم و از این طریق راه جدیدی را برای نظارت بازکرده‌ایم.

آیت‌الله آملی لاریجانی بابیان اینکه خدمات بسیاری را از طریق فناوریهای جدید تجربه می‌کنیم که ازجمله آن می‌توان به ثبت دادخواستها، شکوائیه‌ها، دعاوی و ابلاغهای قضایی از طریق فناوریها جدید اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم این تفاهم‌نامه به ارتقاء سطح روابط حقوقی و قضایی و ارتقاء روابط بین دو کشور کمک کند و برای گسترش عدالت از طریق دستگاه قضایی تلاش کنیم.

منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *