ضرورت حمایت از مراکز آموزش عالی غیردولتی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵


ضرورت حمایت از مراکز آموزش عالی غیردولتی

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد

 ضرورت حمایت از مراکز آموزش عالی غیردولتی

913739758

معاون آموزشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه مراکز دولتی پتانسیل لازم برای آموزش تمامی دانشجویان را ندارند، گفت: در حال حاضر 50 درصد دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل میکنند و حدود 85 درصد آنها نیز با پرداخت هزینه آموزش میبینند بنابراین مراکز غیردولتی پتانسیل و توانایی بهتری برای جذب دانشجویان به شمار میرود.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تکریم دکتر کارن ابری نیا مدیرکل سابق دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم و معارفه دکتر فاطمه داداشیان مدیرکل جدید این دفتر دکتر ابری نیا را شخصیت برجسته علمی، اخلاقی و اجرایی کشور توصیف کرد و افزود: من ایشان را از دوران قبل از مسؤولیت در وزارت علوم می‌شناختند و دوران بسیار خوبی با ابری نیا در دوره قبل و بعد از مسؤولیت گذراندم. در واقع دکتر ابری نیا خدمات بسیار زیادی در حوزه مؤسسات آموزش عالی غیردولتی انجام دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: دکتر ابری نیا در دوران مسؤولیت خود تلاشهای زیادی در تدوین شاخصهای تشویقی و هشداری برای مؤسسات غیردولتی انجام دادند که البته اخلاق خوش او با ارباب‌رجوع امنیت زیادی در موفقیت او در دوران مسؤولیتش داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: تفاوت بخش غیردولتی با بخشهای دولتی در این است که در بخش غیردولتی افرادی فعالیت می‌کنند که زندگی خود را صرف خدمت‌گزاری وقف کرده‌اند اما مدیران دولتی این‌گونه کار نمی‌کنند چراکه اگر شرایط ناخوشایندی برای آنها پیش بیاید از مسؤولیت خود کناره‌گیری خواهند کرد بنابراین لازم است مسؤولان دولتی از این افراد به‌طور همه‌جانبه حمایت کنند.

دکتر شریعتی هم‌چنین خاطرنشان کرد: دکتر کارن ابری نیا به دلیل ویژگیهای خوب مدیریتی و شخصیت برجسته علمی و اخلاقی به‌عنوان مشاور معاونت آموزشی وزارت علوم در امور غیردولتی فعالیت خواهند کرد. هم‌چنین دکتر فاطمه داداشیان به‌عنوان تنها مسؤول زن در حوزه آموزش عالی فرصت خوبی در جهت استفاده از پتانسیلهای زنان در امور مدیریتی به شمار می‌رود.

وی در ادامه در خصوص دلایل توجه به بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی نیز گفت: اگر این موضوع را از دید کشورهای پیشرفته بررسی کنیم تقریباً درصد قابل‌توجهی از مراکز دانشگاهی دنیا به‌صورت غیردولتی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین ما باید در کشور نیز به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم لازم است بخش غیردولتی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آموزش عالی از الگوهای برجسته و برتر کشورهای پیشرفته بهره بگیرند و من بسیار خوشحال شدم وقتی‌که رئیس یکی از دانشگاههای غیردولتی در جلسه‌ای که با من داشته‌اند هدف‌گذاری برای حرکت به سمت دانشگاه ام‌آی‌تی را از اهداف پیشروی دانشگاه خود تعریف کرده است.

دکتر شریعتی با تأکید بر این‌که حدود 4 میلیون و 400 هزار جمعیت دانشجویی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: از لحاظ تعداد مؤسسات فقط 10 درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند. این در حالی است که پتانسیل این مؤسسات برای جذب دانشجویان بسیار بالا است و باید دولت از این بخش حمایت ویژه‌ای داشته باشد چراکه قابلیت و انگیزه‌ای که در بخش خصوصی وجود دارد در بخشهای دولتی امکان‌پذیر نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: متأسفانه اعتبارات برای سرمایه‌گذاری در بخشهای دولتی بسیار اندک است به‌طوری‌که همان اندک اعتباری که امیدوار بودیم از محل جدول 14 تأمین کنیم منتفی شده است؛ بنابراین مراکز دولتی در کشور نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشند.

وی با بیان این‌که 50 درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخشهای غیردولتی تحصیل می‌کنند، گفت: حدود 85 درصد دانشجویان در کشور حاضر هستند با پرداخت هزینه تحصیل کنند بنابراین پتانسیل تحصیل در مراکز غیردولتی در جامعه و این مراکز وجود دارد.

دکتر شریعتی کیفیت را امری بسیار ضروری در آموزش عنوان کرد و گفت: باید ابزارهایی به کار گرفته شوند تا در بخش غیردولتی نیز مسأله کیفیت موردتوجه قرار بگیرد و اتحادیه باید سازوکارهایی تعریف کند تا مراکز آموزشی غیردولتی به‌طورجدی در بحث کیفیت وارد شوند ضمن این‌که در ستاد وزارت علوم نیز سازوکارهایی در این زمینه پیگیری می‌شود.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، بحث ارتقای کیفیت آموزش یکی از جهت‌گیریهای اصلی کمیسیون ماده 9 قرارگرفته و تلاش می‌شود مشکلات و مسایل مؤسسات آموزشی و غیردولتی را بررسی و در راستای ارتقای آموزش گام بردارند. در واقع این کمیسیون تنها به تخلفات علمی رسیدگی نمی‌کند.

وی هم‌چنین سطح‌بندی مؤسسات آموزشی غیردولتی را نیز یکی دیگر از راهکارهای وزارت علوم برای ارتقای کیفی آموزش توصیف کرد و گفت: سطح‌بندی این مؤسسات موجب خواهد شد نوعی رقابت بین مؤسسات آموزشی غیردولتی ایجاد شود و البته شاخصهایی در این سطح‌بندی اعلام‌شده و تلاش کردیم یکسری ممنوعیتها و محدودیتها توسط این مؤسسات در حوزه آموزش مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان به اهمیت آموزشهای آزاد در جامعه اشاره کرد و گفت: این نوع آموزشها یک نوع ارزش در جامعه به شمار می‌روند و باید توسعه پیدا یابند. البته این توسعه منوط به این است که در عرصه اجرا خلط مبحث نشود و لازم است مؤسسات آموزش آزاد در جهت همان مأموریتهای خاص خود در راستای ارتقای سطح دانش کشور فعالیت کنند. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *