ضرورت تعیین تکلیف خودروهای توقیفی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۵


ضرورت تعیین تکلیف خودروهای توقیفی

دادستان کل کشور مطرح کرد

ضرورت تعیین تکلیف خودروهای توقیفی

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تشکیل معاونت مرتبط با مواد مخدر در دادستانی کل اظهار کرد: در رابطه با مسائل خلاف امنیت و حوادث بزرگی که در یک شهر یا استان اتفاق می‌افتد رئیس دادگستری آن استان یا دادستان مسأله را پیگیری می‌کند و به‌سرعت در دادگاه رسیدگی و مراحل تجدیدنظر آن در دیوان عالی کشور طی می‌شود؛ بنابراین تشکیل معاونت مرتبط با مواد مخدر در دادستانی کل بر همین اساس است.

وی ادامه داد: اگر شما در بعضی از موارد شاهد اشکالات و ضعفهایی در بخش قضایی هستید همه آنها متوجه دستگاه قضایی نیست؛ چراکه دراین راستا بخشهایی هستند که از ما مطالبه نمی‌کنند این در حالی است که معاونت دادستانی کل در امر مواد مخدر برای همین منظور است. به‌عنوان‌مثال خارج از نوبت رسیدگی شدن و یا احیاناً تشکیل دادگاه تجدیدنظر در استانها یا تعیین تکلیف اموالی که ضبط می‌شود قبل از اینکه حکم قطعی آن صادر شود، در همین راستا است.

دادستان کل کشور با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف خودروهای توقیفی افزود: آماری که در مورد خودروهای توقیفی داده‌اند 9 هزار و یک‌صد و هشتادوهفت دستگاه است که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، دراین موارد ممکن است که پرونده تشکیل‌شده باشد و اگر چنانچه مواردی وجود دارد که در پرونده تعیین تکلیف شده؛ اما خودروها تعیین تکلیف نشده است آمار آن را به ما اعلام کنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری تصریح کرد: بنده از معاونت مربوطه در دادستانی کل خواستم و این قضیه پیگیری شد و از بعضی از استانها نیز پیگیری کردیم و آنها آمار تعداد خودروهایی را که توقیف‌شده و تعیین تکلیف نشده را ارائه دادند، گاهی از اوقات در اثر طول کشیدن تعیین تکلیف خودروها، این خودروها که از زیر آفتاب و باد و باران از بین می‌روند که ما شدیداً ازاین‌جهت نگران هستیم.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش به‌ضرورت کنترل و بازرسی و مراقبت از مرزها تأکید کرد و گفت: ما در مرزها مشکل‌داریم به‌طوری‌که جابجایی مواد مخدر از مرزهای خاکی به آبی در اثر عدم کنترل کامل نسبت به وسایل، خودروها و کانتینرهایی که از بندر خارج می‌شود، صورت می‌گیرد و ما شنیده‌ایم که چهار هزار کامیون و کانتینر هرروز از بندرعباس به داخل کشور وارد می‌شوند که تنها 150 عدد از آنها مراقبت، کنترل و بازبینی می‌شوند. این بدین معناست که 3850 کانتینر و کامیون بدون اینکه مورد بازرسی قرار گیرند از مرز خارج می‌شود و به داخل می‌آیند این در حالی است که ممکن است محتوای آنها کالاهای مجاز، غیرمجاز و یا مواد مخدر باشند.

وی خطاب به دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: آیا مقرون‌به‌صرفه نیست که ما دستگاههای لازم را به‌منظور کنترل مبادی مرزها و بنادر مهم به هر قیمتی خریداری کرده و در آنجا نصب کنیم، آیا سرمایه‌گذاری دراین امر برای سلامت جامعه و جلوگیری از آسیب به اقتصاد یک ضرورت نیست؟ یکی از درخواستهای بنده از دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که مسأله ورودی مرزها و بنادر مهم را ساماندهی کنیم.

دادستان کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: ما در دستگاه قضایی آنچه را که درتوانمان باشد و تا آنجا که مقدور است درزمینه مبارزه با مواد مخدر انجام خواهیم داد و ان‌شاءالله با هماهنگی و همکاری بتوانیم دراین عرصه زودتر عمل کنیم تا این آسیب اجتماعی در کشور کاهش یابد؛ اما ستاد مبارزه با مواد مخدر بایستی فعال‌تر باشد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *