صرافیها به ثبت همه معاملات در سامانه نظارت ارز موظف شدند

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۵


صرافیها به ثبت همه معاملات در سامانه نظارت ارز موظف شدند

صرافیها به ثبت همه معاملات در سامانه نظارت ارز موظف شدند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ نسخه جدید مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافیها، همه آنها را موظف کرد معاملات عمده و جزیی خود را به طور همزمان در سامانه نظارت ارز (سنا) ثبت کنند.

tccimir_950603_45527

دنیای حقوق به نقل از ایرنا: بانک مرکزی، به موجب مقررات جدید میانگین وزنی نرخ خرید و فروش اسعار مورد معامله در شبکه صرافیهای مجاز (شصم) بر اساس اطلاعات ارسال شده از سوی این صرافی‌ها به سامانه «سنا» محاسبه و در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir در یک ساعت و کل روز اعلام می‌شود.

همچنین مطابق با این مقررات معاملات فردایی اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. بر پایه این بخشنامه، معاملات نقدی معاملاتی است که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله، ارز و ریال مورد معامله را مبادله می‌کنند و شامل حواله‌های ارزی نیز می‌شود. معاملات آتی و سلف نیز معاملاتی را دربرمی گیرد که مبادله ارز و ریال به روز یا روزهای آینده محول می‌شود.

سو تیتر پیشنهادی: معاملات فردایی معاملاتی است که مبادله ارز و ریال به روز یا روزهای آینده موکول شده، به طور عمده از سوی اشخاص حقیقی انجام می‌پذیرد و اغلب موارد به تحویل فیزیکی ارز نمی انجامد و فقط تفاوت قیمت تسویه می‌شود. معاملات جزیی به معاملاتی گفته می‌شود که مبلغ ارزی آن حداکثر معادل 10 هزار دلار باشد. مبلغ ارزی معاملات عمده نیز از معادل 10 هزار دلار بیشتر است. متخلفان از این مقررات به استناد قانون پولی و بانکی کشور، قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، قانون اخلال در نظام اقتصادی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافیها با توجه به بند (ج) ماده (11) و بند (الف) ماده (42) قانون پولی و بانکی کشور مصوب هجدهم تیرماه 1351 و همچنین ماده (96) قانون برنامه پنجم توسعه، ابلاغ شد.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *