شکنجه یک جوان معلول در عربستان به اتهام شرکت در تظاهرات علیه آل سعود

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۵


شکنجه یک جوان معلول در عربستان به اتهام شرکت در تظاهرات علیه آل سعود

شکنجه یک جوان معلول در عربستان به اتهام شرکت در تظاهرات علیه آل سعود

یک گروه حقوق بشری مستقر در انگلیس اعلام کرد عربستان سعودی جوان معلولی را به اتهام شرکت در تظاهرات علیه آل سعود شکنجه کرده و ممکن است وی را گردن بزند.

583595426

گروه متشکل از وکلا و محققان بین‌المللی بنام «ریپریو» در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: منیر آدم، معلول 23 ساله، حدود پنج سال پیش در جریان تظاهرات ضد حکومتی در استان الشرقیهٔ عربستان زمانی که تنها 18 سال داشت، دستگیر شد.

به گفته این گروه حقوق بشری، منیر آدم از «اختلالات بینایی و شنوایی» رنج می‌برد.

سوابق پزشکی آدم تأیید می‌کند که وی دچار معلولیت بوده و پزشکان هشدار داده‌اند ضربه و صدمات ممکن است آسیبها به او را بیشتر و معلولیتش را تشدید کند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، در بیانیه ریپریو آمده است، ظاهراً پلیس عربستان این جوان معلول را به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار داده به‌طوری‌که وی «شنوایی یک گوشش را به‌طور کامل ازدست‌داده است».

گزارشها حاکی است دادگاه جنایی تخصصی عربستان این جوان معلول را به اعدام محکوم کرده است.

بر اساس بیانیه گروه حقوق بشری ریپریو، منیر آدم از دسترسی به وکیل محروم و تحت شکنجه مجبور به نوشتن مطالبی تحت عنوان اعترافات و امضای آن شده است.

به گفته ریپریو، عربستان در حالی این جوان معلول را به استفاده از تلفن همراه برای سازمان‌دهی تظاهرات متهم کرده که وی گفته است از خانواده‌ای فقیر است و هرگز تلفن همراه نداشته است.

مایا فوآ، مدیر گروه حقوق بشری ریپریو گفت: منیر به اتهام شرکت در تظاهرات دستگیر و تحت شکنجه مجبور به «اعتراف» شده است. فوآ افزود: «منیر آدم به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرارگرفته به‌طوری‌که شنوایی خود را ازدست‌داده است. اینکه منیر اکنون بر اساس اظهارات ساختگی که قبلاً انکار کرده، با حکم اعدام مواجه است، یک رسوایی است».

داود المرهون، عبدالله ظاهر و علی النمر، برادرزاده شیخ نمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان ازجمله نوجوانانی هستند که به اتهام شرکت در تظاهرات علیه آل سعود از دادگاه جنایی تخصصی عربستان حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

عربستان اواسط دی‌ماه پارسال 47 نفر ازجمله شیخ نمر را به ادعای دست داشتن در عملیات «تروریستی» و فعالیتهای «براندازانه» اعدام کرد.

اعدام شیخ نمر موجی از اعتراضات گسترده بین‌المللی را علیه حکومت آل سعود برانگیخت.

دیده‌بان حقوق بشر اعدام شیخ نمر را محکوم و اعلام کرد محاکمه شیخ نمر «ناعادلانه» برگزارشده بود و اعدام وی به اختلافات و ناآرامی فرقه‌ای دامن خواهد زد.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *