شورای امنیت تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


شورای امنیت تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد

شورای امنیت تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد

 186612495

15 کشور عضو شورای امنیت با تمدید یکساله دوره مأموریت تیم تحقیقاتی پرونده استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه موافقت کرد.

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در طرحی که واشنگتن برای شورای امنیت تدوین و ارایه کرد و به تایید اعضای این شورا ازجمله روسیه رسید، امکان تمدید دوباره دوره تحقیقات مشترک در خصوص استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه خواسته شده است.

سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی در اوت سال 2015 کمیته حقیقت‌یاب مشترکی را برای تحقیقات در مورد حملات شیمیایی در سوریه تشکیل دادند.

سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی مسؤول ارایه مدارکی دال بر استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه شد تا بر اساس آنها کمیته مشترک تحقیقات کار تعیین مسؤول این حملات را آغاز کند.

یک سال پس از انجام تحقیقات مذکور این کمیته دولت سوریه را متهم به انجام سه حمله شیمیایی در شهرهای شمال این کشور در سالهای 2014 و 2015 کرد.

این اولین باری بود که سوریه به شکل مستقیم و به‌صورت دقیق یگانهایی از ارتش این کشور، مسؤول انجام حملاتی با استفاده از گاز کلر شدند.

همچنین کارشناسان این تیم تحقیقاتی، گروه تروریستی داعش را به استفاده از گاز خردل در اوت سال 2015 در شمال سوریه متهم کردند.

پاریس و لندن در مرحله بعدی قصد دارند کار را به اعمال تحریمهایی از سوی شورای امنیت به پیش ببرند اما پیش‌بینی می‌شود که این تصمیم آنها با وتوی روسیه مواجه شود.

در قطعنامه جدید دوباره تأکید شده است که اشخاص، تشکلها، گروهها و یا دولتهای مسؤول این حملات باید محاکمه شوند.

درحالی‌که این تحقیقات تنها به سوریه محدود است اما روسیه خواهان آن است که این تحقیقات در مورد کشورهای همسایه مانند عراق نیز انجام شود.

مسکو امیدوار است که محققان بیشتر بر موارد استفاده از مواد سمی توسط گروههای افراطی متمرکز شوند.

همچنین در این قطعنامه محققان به همکاری با کمیته‌های سازمان ملل که مسؤول مبارزه با تروریسم هستند و نیز کشورهای منطقه تشویق شدند.

قرار است کمیته تحقیقات اولین گزارش خود را 90 روز پس از تصویب قطعنامه اعلام کند.

منبع:ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *