شورای امنیت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کند

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲ آبان ۱۳۹۵


شورای امنیت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کند

فرانسه خواستار شد

شورای امنیت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کند

در پی ادعای کارشناسان سازمان ملل مبنی بر دست داشتن ارتش سوریه در سه حمله شیمیایی دراین کشور، وزیر خارجه فرانسه با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل محکومیت استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه و تحریم عاملان آن را خواستار شد. کاخ سفید نیز مدعی نقض توافقنامه منع گسترش سلاحهای شیمیایی و قطعنامه 2118 شورای امنیت از سوی دمشق شد و آن را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، کارشناسان وابسته به سازمان ملل در گزارش خود مدعی شدند که ارتش سوریه در تاریخ 16 مارس 2015 حمله‌ای شیمیایی علیه شهر قمنیاس در استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور انجام دادند.

اما این کارشناسان اسناد کافی برای مشخص کردن مسؤولان حمله شیمیایی به بنش در استان ادلب در 24 مارس 2015 و «کفرزیتا» در استان حماه در 18 آوریل 2014 را جمع‌آوری نکرده‌اند.

کمیته تحقیقات سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بود که بالگردهای سوری از گاز کلر در حمله به شهرکهای «تلمنس» و «سرمین» در استان ادلب استفاده کرده بودند و از بین 9 حمله شیمیایی احتمالی که کمیته تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی به بررسی آن پرداخته‌اند سه حمله به ارتش سوریه و یک حمله به داعش نسبت داده‌شده است.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اظهار داشت: دو گزارش متوالی هیأت مشترک تحقیقات «بدون هیچ‌گونه ابهامی» مسؤولین استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه را مشخص می‌کند.

آیرو گفت: «ارتش سوریه و داعش دست‌کم سه بار از سلاحهای شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده‌اند که اقدامی غیرانسانی و غیرقابل‌قبول است.»

%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: پاریس هرگز نخواهد پذیرفت استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه بدون اعمال مجازات ادامه یابد و در تحقیقات مشترک باید پیامدهای نتایج این حملات ارائه شود. آیرو با اشاره به تاکید شورای امنیت در سال 2013 بر لزوم محاکمه مسؤولان استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه، از هم‌پیمانان نظام سوریه در شورای امنیت خواست مسؤولیت خود را دراین خصوص بپذیرند.

هم‌زمان نید برایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز مدعی شد: «ما به‌شدت «بی‌احترامی» دولت سوریه (بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه) به معیارهای بین‌المللی که از مدتها قبل درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی تعیین‌شده و نیز «فرار» دمشق از مسؤولیتهایش در پیوستن به توافقنامه ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیایی در سال 2013 را محکوم می‌کنیم. دولت سوریه توافقنامه ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیایی و قطعنامه 2118 شورای امنیت را با استفاده از کلر صنعتی به‌عنوان اسلحه علیه مردمش نقض کرد.»

وی در ادامه از روسیه نیز به دلیل حمایتهای نظامی و اقتصادی‌اش از دولت اسد با استمرار حملات نظامی دراین کشور انتقاد کرد.

کمیته «حقیقت‌یاب» سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که داعش در اوت 2015 از گاز خردل در شمال سوریه استفاده کرده است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *