شهادت در محضر دادگاه را جدی بگیریم.

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


شهادت در محضر دادگاه را جدی بگیریم.

شهادت در محضر دادگاه را جدی بگیریم.

Hand of witness on Bible in courtroom --- Image by © 237/Chris Ryan/Ocean/Corbis

مجازات شهادت کذب میتواند سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی باشد. شهادت کذب از جمله جرایم علیه اجرای عدالت قضایی و از موانع عدالت قضایی میباشد.

شاهد که به دادگاه مراجعه می‌کند با ادا شهادت کذب نزد مقامات رسمی دادگاه موجبات تضییع حقوق افراد و جامعه را فراهم می‌نماید جدا از این‌که شهادت به‌نحو کذب از نظر شرعی حرام و اخلاقی مذموم است.

شهادت در دادگاه چه معنایی دارد؟

طبق ماده 1258 قانون مدنی ادله اثبات دعوی به 5 بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از اسناد، اقرار، سوگند، شهادت و امارات، شهادت خبری است که نه به نفع خود و نه به ضرر خبر‌دهنده است بلکه به نفع و ضرر دیگران است و از این بابت با ادعا و اقرار متفاوت می‌باشد.

ادله اثبات دعوی در ارتباط با اصل شهادت چیست؟

طبق قانون آیین‌دادرسی مدنی در خصوص ادله اثبات دعوی در خصوص دعاوی مدنی که می‌توان به اصل شهادت یا همان‌گواهی استناد جست عبارتند از: اصل طلاق و اقسام آن و رجوع در طلاق و نیز دعاوی غیر مالی از قبیل مسلمان بودن، بلوغ، جرح و تعدیل، عفو از قصاص، وکالت، وصیت که گواهی دو مرد کفایت می‌کند و هم‌چنین دعاوی مالی یا آن‌چه که مقصود از آن مال می‌باشد از قبیل دِین، ثمن مبیع، معاملات، وقف، اجاره، وصیت به نفع مدعی، غصب، جنایات خطایی و شبه عمد که موجب دیه است با گواهی دو مرد یا یک مرد و دو زن اثبات‌پذیر است و در خصوص دعاوی که اطلاع بر آنها معمولاً دراختیار زنان است ازقبیل ولادت، رضاع، بکارت، عیوب‌درونی زنان با گواهی چهار زن، دو مرد یا یک مرد و دو زن کفایت می‌نماید. باید دانست قبل از ادای گواهی، دادگاه حرمت گواهی کذب و مسؤولیت مدنی آن و مجازاتی که برای آن مقرر شده است را به‌گواه خاطر‌نشان می‌سازد. گواهان قبل از ادای گواهی نام و نام خانوادگی، شغل، سن و محل اقامت خود را اظهار و سوگند یاد می‌کنند که تمام حقیقت را گفته و غیر از حقیقت چیزی اظهار ننمایند.

توجیح شاهد در دادگاه

قبل از ادای گواهی، دادگاه حرمت گواهی کذب و مسؤولیت مدنی آن و مجازاتی که برای آن مقرر شده است را به‌گواه خاطر‌نشان می‌سازد. گواهان قبل از ادای گواهی‌نام و نام خانوادگی، شغل، سن و محل اقامت خود را اظهار و سوگند یاد می‌کنند که تمام حقیقت را گفته و غیر از حقیقت چیزی اظهار ننمایند.

مجازات شاهد دروغگو جیست؟

حال در خصوص شهادت کذب و مجازاتهای آن باید عنوان نمود که مجازات جرم شهادت دروغ زمانی متصور است که ادای شهادت در دادگاه صالح و نزد مقامات رسمی صورت پذیرفته باشد. هم‌چنین این جرم جز جرایم مطلق و عمدی است و در صورتی‌که شاهد به‌صورت اشتباه به‌ بیان شهادت پرداخته باشد مشمول مجازات نخواهد شد.

باید توجه داشت که در صورتی‌که بتوان شهادت کذب را در دادگاه صالح اثبات نمود به تبع آن حکمی که بر اساس شهادت شهود صادر گردیده است از اعتبار ساقط می‌شود و در صورتی‌که محکوم به در زمان صدور رأی موجود باشد باید مسترد شود و اگر موجود نباشد شهود باید جبران خسارت نمایند. هم‌چنین مجازات شهادت کذب می‌تواند سه ماه و یک‌روز تا دو سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی باشد.

راهکارهای مقابله با شاهد دروغگو کدام است؟

در خصوص مقابله با شهادت کذب و راه‌های مقابله با آن باید این‌گونه بیان نمود که برای جلوگیری از این عمل مذموم و ناشایست می‌بایست در حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری نمود، تربیت حسنه فرزندان از بدو کودکی، راهکارهای جامعه شناختی، ارتقا بهداشت حقوقی، اطلاع‌رسانی از مجازاتها و اثرات مخرب شهادت دروغ، ترویج راست‌گویی و تخصصی‌نمودن اخذ شهادت از شهود معرفی‌شده در دادگاه، ارتقا علوم و فنون نوین پلیسی و مانند آن بخشی از راهکارهایی است که می‌تواند جلوی بخشی از شهادتهای دروغ را بگیرد. البته باید توجه کنیم در جامعه ما به علت نوع فرهنگ، آداب و رسوم و دیدگاه مکتبی و دینی شهادت دروغ در حداقل ممکن است هرچند که گه‌گاه شاهد این‌چنین شهادتهایی نیز هستیم اما این وضع به هبچ عنوان نشان‌دهنده ضعف سیستماتیک نیست بلکه باید کوشید وضعیت سلامت حقوقی را ارتقا بخشید و این امر به جز همکاری متخصصین، مسؤولین و نهادهای فرهنگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع: تبیان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *