شهادت دروغ دو سال حبس دارد

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


شهادت دروغ دو سال حبس دارد

شهادت دروغ دو سال حبس دارد

 %d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%ac%d9%85%db%8c%d8%b9-%d8%a8%db%8c%d9%85-%d9%87%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%81%d8%b9-%d9%85

پرسش: اگر کارفرمایی به کارگرش دستمزد ندهد و بعد از شکایت کارگر و اثبات کارگر، کارفرما محکوم به پرداخت شود آیا کارفرما میتواند با استفاده از شهادت دروغ تعدادی از پرسنل ادعای کند که دستمزد را به صورت دستی پرداخت کرده و هیچ مدرک کتبی از جمله رسید یا فیش حقوقی یا واریز بانکی ندارد؟ آیا دادگاه با شهادت چند نفر که بدون مدرک مستند، ادعای کارفرما را تایید میکنند و اصلا در مواردی که بحث مالی و پولی وجود دارد شهادت افراد دیگر قابل استناد هست؟

پاسخ: امکان ادای شهادت وجود خواهد داشت؛ لکن شما نیز می توانید خلاف ادعای شهود را نیز اثبات نمایید. از طرف دیگر مطابق ماده 650 از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

تبصره: مجازات مذکور در این ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکر گردیده است.

چگونه پولی را که بدون مدرک قرض دادهایم، پیگیری کنیم؟

پرسش: من حدود دو ماه است به شخصی پولی در حدود 24 میلیون قرض داده ام. متاسفانه مدرکی بابت این قضیه ندارم. ایشون حاضر به پرداخت بدهی خود نیستند. آیا با شکایت میتوانم کاری کنم یا چون مدرکی ندارم کاری نمیشود کرد؟

پاسخ: ارائه دلیل همواره یکی از وظایف اصلی مدعی می باشد. شما می‌بایست اقدام به اخذ رسید از ایشان می نمودید. با این وجود عدم اخذ رسید نمی تواند مانع و نافی حقوق قانونی شما باشد؛ بنابراین می توانید با استناد به سایر ادله اثبات دعوا، از جمله شهادت شهود، قسم و اقرار قرض‌گیرنده، حقوق قانونی خود را طرح و باز یابید.

کسی که امانتی را گمکرده، تکلیفش چیست؟

پرسش: بنده راننده نیسانی هستم که به‌وسیله آن محصولات تولیدی یک شرکت را پخش می‌کردم چند روزی هست ماشین‌رو از بنده دزدیدن شرکت علیه من چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

پاسخ: چنانچه قراردادی بین شما و شرکت وجود داشته باشد و این موضوع در قرارداد پیش‌بینی‌شده باشد، مطابق قرارداد عمل خواهد شد؛ درغیر این صورت وانت در دست شما امانت بوده و در غیر موارد تعدی و تفریط مسئول نخواهید بود.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *