شبکه «شمیم» شفافیت بسیاری را در حوزه مالکیتها حاکم می‌کند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


شبکه «شمیم» شفافیت بسیاری را در حوزه مالکیتها حاکم می‌کند

رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک:

شبکه «شمیم» شفافیت بسیاری را در حوزه مالکیتها حاکم میکند

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%85%d9%84%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-2

رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور با بیان اینکه شبکه موقعیتیابی یکپارچه مالکیتها (شمیم) مربوط به شناسایی مالکیتها اعم از مالکیتهای دولت و اشخاص است، گفت: استفاده از این شبکه در کمتر از پنج دقیقه تعیین مختصات هر نقطه در سراسر کشور را به ما میدهد.

احمد تویسرکانی ضمن تبریک دهه فجر و مسألت از خداوند به‌منظور توفیق خدمت گذاری برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: همه مردم با خدمات سازمان ثبت در ارتباط هستند. سازمان ثبت به‌عنوان یک دستگاه قدیمی شاید از معدود دستگاههای اداری است که بیش از یک‌صد سال قدمت داد. سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در معرض آسیبهای اداری زیادی در گذشته بود که نیازمند تغییرات اساسی و افزایش بهره‌وری، ارتقای قدرت در خدمات، ارتقای سلامت اداری و همین‌طور فراگیر کردن به نحو آسان بود. وی خاطرنشان کرد: در سنوات اخیر تلاشهای فراوانی صورت گرفته است که بتوانیم از این آسیبها خارج شویم. یک سازمان بسیار قدیمی با آسیبهای فراوان که امروز به‌سرعت در بخشهای مختلف متحول شده است و تقریباً هر روز و هر ماه در حال ارتقای وضعیت و بازخوانی و اصلاح شیوه‌های قدیمی است. امروز به یمن دهه فجر برخی از اقدامات جدید کلید می‌خورد و اجرایی می‌شود. موضوع اجرا و شناسایی مالکیتها اعم از مالکیتهای دولت و اشخاص است. محدودیت امکانات در کشور مانع اجرای این اقدام شده بود. با توجه به امکانات محدود قدمهایی برای اجرای کاداستر در عرصه شهرها صورت گرفت. رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با اشاره به این‌که پس از اجرای کاداستر یکی از وظایف سازمان ایجاد یک شبکه دقیق ملی برای موقعیت‌یابی مالکیتهای مردم و دولت بود، عنوان کرد: از سال گذشته اقدامات اجرایی برای تولید این شبکه را آغاز کردیم و امروز موفق شدیم این کار بسیار مهم را که کشورهای پیشرفته به‌واسطه آن املاک را موقعیت‌یابی می‌کنند، مورد بهره‌برداری قرار دهیم. استفاده از این شبکه در ظرف کمتر از 5 دقیقه امکان تعیین مختصات هر نقطه در سراسر کشور را به ما می‌دهد. این شبکه امروز یک تکنیک به‌روز در دنیا است و در بخشهای دیگر کاربرد فراوان دارد که ما قصد داریم از طریق آن به بخشهای دیگر برای تعیین مختصات خدمات ارائه دهیم.

تویسرکانی با اشاره به این‌که این شبکه به‌صورت جامع از امروز قابل‌استفاده خواهد بود، خاطرنشان کرد: از همه همکاران به‌ویژه همکاران حوزه کاداستر و هم‌چنین معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی که در بخش محدود با تلاش فراوان در جاری شدن این کار به ما کمک کردند تشکر می‌کنم. با اجرایی و فعال شدن این سیستم در لحظه و به شکل مرکزی می‌توانیم رصد کنیم که چند نفر از نقشه‌برداران در چه نقاطی در حال انجام فعالیت هستند. این شبکه شفافیت و دقت بسیار بالایی را حاکم خواهد کرد. ان‌شاءالله بتوانیم به‌سرعت کاداستر کشور را در تمام نقاط حتی مناطق دریایی و جزیره‌ای با استفاده از امواج موقعیت‌یابی با دقت بالا تعیین موقعیت کنیم. وی دومین اقدامی که امروز در سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور کلید خورد را حذف آخرین دفتری که در دفاتر اسناد رسمی مجبور بودیم به شکل کاغذی و سنتی از آن استفاده کنیم، عنوان کرد و گفت: موضوع گواهی امضا در گذشته باید به‌موجب قانون سابقه‌اش در دفاتر کاغذی ثبت می‌شد و هم‌چنین سابقه آن در دفترخانه نگهداری می‌شد که از امروز این دفتر حذف خواهد شد. ترتیبات گواهی امضا در کشور تغییر خواهد کرد. در پایان هفته گذشته دستور کار در اختیار 7 هزار و 200 دفترخانه فعال در سراسر کشور قرار گرفت.

تویسرکانی با بیان این‌که از امروز سیستم مرکزی ثبت‌اسناد و املاک فعال خواهد شد، ادامه داد: در این راستا دفاتر سابق کنار گذاشته خواهد شد و این کار منافع و آثار زیادی را به دنبال خواهد داشت که از جمله این منافع دقت در کار، جست‌وجو در سوابق، احراز هویت اشخاصی که گواهی آنها امضا می‌شود و مضاف بر آن سوابقی که منجر به‌زحمت شده بود در بانکهای نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، خاطرنشان کرد: از همه معاونتها، کانون سردفتران، دفترخانه‌هایی که به شکل آزمایشی ما را در اجرایی کردن این سیستم و کنترل معایب و دقت در عملکرد همراهی کردند، تشکر می‌کنم. وی سومین موضوع قابل‌بررسی در این نشست را مربوط به حوزه پشتیبانی و فعالیت اداری دانست و عنوان کرد: در این حوزه قدمهای بسیار مؤثر و خوبی برداشته‌شده است. یکی از آسیبهای جدی سازمان ثبت عدم برخورداری از فضای مناسب اداری بود. بدترین ساختمانها در گذشته متعلق به سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور بود، ساختمانهای فرسوده با کاربریهای غیر مناسب و غیر اداری. در نتیجه تلاشهایی صورت گرفت تا بخشی از مشکلات را برطرف کنیم. امروز خوشبختانه در 9 نقطه ساختمانهایی احداث‌شده است که در این لحظه در تهران اداره ثبت تهران‌پارس را افتتاح می‌کنیم. این پروژه از سال 93 آغاز به کارکرده و مساحت آن 4 هزار و 900 متر است.

تویسرکانی دومین استان که در آن ساختمان احداث‌شده را زنجان اعلام کرد و افزود: در استان زنجان ساختمان ناحیه یک زنجان امروز به بهره‌برداری می‌رسد. کارهای اجرایی این ساختمان از سال 1393 شروع‌شده و 3 هزار متر مساحت دارد. هم‌چنین در استان کردستان ساختمان ناحیه یک مرکز استان در حال حاضر در سنندج به بهره‌برداری می‌رسد این ساختمان 3 هزار متر متراژ احداثی دارد که از سال 93 مراحل اجرایی خود را آغاز کرده است.

وی افزود: هم‌چنین در استان خوزستان ساختمان ناحیه سه استان خوزستان در شهرستان اهواز امروز به بهره‌برداری می‌رسد. این ساختمان با متراژ 2 هزار و 500 متر از سال 93 اقدامات اجرایی‌اش را آغاز کرده است. هم‌چنین در استان آذربایجان غربی در ارومیه هم از سال 1394 کار این ساختمان با متراژ 400 متر آغازشده است. در استان قم نیز ساختمان اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان آماده بهره‌برداری شده و هزار و 670 مترمربع مساحت دارد و از سال 93 کار اجرایی آن شروع‌شده است. هم‌چنین ساختمانی در استان هرمزگان در جزیره قشم که مشکلات زیادی در ساختمان اداره ثبت آن داشتیم با مساحت 1000 مترمربع که روند اجرایی آن از سال 1392 آغازشده، امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور هم‌چنین خاطرنشان کرد: در استان مرکزی هم ساختمان اداره ثبت شهرستان اراک که کار اجرایی آن با مساحت 850 متر از سال 94 آغازشده بهره‌برداری می‌شود. هم‌چنین یک ساختمان هم در مجاورت ساختمان سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به‌عنوان ساختمان شماره سه با متراژ 1300 متر که از سال 94 اجرای آن آغازشده، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *