سید محمدرضا جلالی نایینی

دسته: چهره ها , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


سید محمدرضا جلالی نایینی

سید محمدرضا جلالی نایینی

 

219862929

دکتر سید محمدرضا جلالی نایینی، در سال ۱۲۹۳ (ش) در شهر نایین به دنیا آمد. خاندانش از علما و مؤلفین به نام و روحانیون بزرگ زمان خود بودند. تحصیلات مقدماتی را در منزل پدری و مکتب‌خانه آغاز کرد و عربی و ادبیات فارسی را آموخت. سپس به مدرسه حکیم نظامی اصفهان رفت و به ادامه تحصیل پرداخت. قسمتی از دوره متوسطه را در مدارس صارمیه و سعدی طی کرد و بقیه را پس از عزیمت به تهران، در مدرسه ثروت تهران (ایرانشهر) و دارالفنون به پایان رساند. در سال ۱۳۱۶ شمسی وارد مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی شد و در سال ۱۳۱۹ ش. لیسانس قضایی گرفت. سپس به دادگستری پیوست و تا سال ۱۳۲۵ ش. در مشاغل قضایی انجام‌وظیفه کرد. در این سال از مشاغل قضایی کناره‌گیری کرد و به وکالت روی آورد.

در کنار کار وکالت، مشغول تحصیل در دوره دکترای حقوق دانشگاه تهران شد و حتی پایان‌نامه تحت عنوان «کلیات قانون جزا در ایران» تهیه کرد اما به دلیل انحلال دوره دکتری موفق به دریافت دانشنامه نشد. نایینی مطالعات بسیار عمیق و گستردهای در زمینه هند شناسی انجام داد و مقالات و کتب زیادی در این زمینه تألیف نمود. به‌نحوی‌که دکتر تارا چند سفیر سابق هند در ایران، وی را بعد از محمد بیرونی، دومین هند شناس بزرگ نامیده است.

دکتر جلالی یکی از اعضای کانون وکلا بود و در سال ۱۳۴۹ به ریاست کانون وکلا انتخاب شد و چند سالی در این مقام بود. منبع: وب‌سایت حقوقدان

منبع: چهره‌ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، پژوهش و گردآوری: عباس مبارکیان

ناشر: پیدایش چاپ اول تابستان ۱۳۷۷


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *