سید احمد شریعت زاده

دسته: چهره ها
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵


سید احمد شریعت زاده

سید احمدشریعت زاده ( مشاور ) ، فرزند حاج سید تقی شریعتمدار ، در سال۱۲۶۲ ( ش ) در محله سنگلج تهران به دنیا آمد . از کودکی تا پایان عمر به فراگیری فقه و علوم اسلامی ، دروس خارج فقه ، تمام رشته های علم حقوق و معارف علوم طبیعی ( در مدرسه عالی صلاحیت دولتی ) مشغول بود . علاقه اش به مطالعه تا حدی بود که اغلب در حال مطالعه در کتابخانه کانون وکلا دیده می شد و این اواخر به کمک ذره بین مطالعه میکرد . او نه تنها در امور مدنی بلکه در امور کیفری نیز تبحر و استادی چشمگیری داشت و به حق یکی از استادان بی همتای وکالت بود . متن مدافعات وی از لحاظ شیوایی ، ایجاز و روانی جملات، همواره مورد توجه و استفاده وکلای جوان بوده است .
شریعت زاده از سال ۱۲۹۱تا ۱۳۰۷ ( ش ) به امور قضایی در عدلیه مشغول بود و از سال ۱۳۰۷ به بعد ، کار وکالت در دادگستری را شروع کرد و آنقدر در این کار صادق و درستکار بود که به نقل از یک نشریه حقوقی ” هرگز دیده نشد که استمداد مظلومی را نادیده بگیرد و در احقاق حق ضعفا کوتاهی و دریغ کند . ” وصیتنامه ای از وی خطاب به جامعه وکلا در سال ۱۳۴۷ ( ش ) در نشریه‌ای حقوقی چاپ شده است که برخی از مفاد آن خالی از لطف نیست .
۱ – هیچگاه مطالعه کتب علمی حقوقدانان نامی جهان را تا ممکن است ترک نکنید .
۲ – نشریه ها ، بروشورها و کتابهای تازه ای که نشانه تکامل دائم شعب علم حقوق است ، به دقت مطالعه و خود را با تحولات و توسعه این علوم تطبیق پذیر نمایند .
۳ – به اصالت برتری حقوق و اصالت حقیقت در امور قضایی احترام کنید .
۴ – اختلاف در امور نظری بین و کلا ، نباید هیچ گونه اثر بدی در مناسبات و روابط برادرانه بین وکلای دادگستری داشته باشد و در پایان جلسات دادرسی ، همان رفتار محترمانه و صادقانه برادری شغلی بین آنها پابرجا و مستحکم بماند .
شریعت زاده ، در بسیاری از محاکمات جنجالی و تاریخی به وکالت پرداخت . یکی از این محاکمات ، دفاع او از علی اصغر بروجردی ( اصغر قاتل ) بود که سروصدای فراوانی برپا کرد ( ۱۳۱۳ش ) . متن دفاعیات وی مورد تقدیر مقامات قضایی قرار گرفت و در نشریات حقوقی آن زمان به چاپ رسید و حتی به زبان فرانسه ترجمه شد . چیره دستی او در دفاع از موکلین خود به حدی بود که به نقل از یک قاضی بازنشسته : ” در آن سالها ، قضات و وکلای جوان ، همواره سعی میکردند در زمان جلسات رسیدگی به پرونده های موکلین مرحوم شریعت زاده ، حضور داشته باشند و از خطابه و شیوه وکالت او درس بگیرند . به بیانی دیگر ، برای آنها ، زمان رسیدگی همانند کلاسهای درسی حقوقی بود . ” سید احمد شریعت زاده ، پس از ۸۶ سال عمر با عزت و پر تلاش ، در سه شنبه بیست و ششم آذر ماه ۱۳۴۷ ( ش ) پس از یک بیماری کوتاه ، چشم از جهان فروبست .
منبع :سایت اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران به نقل از چهره ها در تاریخچه نظام آ موزش عالی حقوق و عدلیه نوین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *