سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر تغییر نکرده است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۵


سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر تغییر نکرده است

دادستان تهران

سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر تغییر نکرده است

دادستان عمومی و انقلاب تهران در دومین نشست دادستانی با موضوع آسیبهای اجتماعی گفت: سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تغییر نکرده است.
دراین نشست که با موضوع آسیبهای اجتماعی (مواد مخدر و روان‌گردان) برگزار شد، با اشاره به انتقاد برخی رسانه‌ها پیرامون اجرای طرحهای انتظامی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر؛ مبنی براین که چنین طرحهایی محکوم‌به شکست هستند، ضمن تشکر از رسانه‌ها از بابت توجه به مسأله آسیبهای اجتماعی، اظهار داشت: طرح این‌گونه انتقادها، نباید موجب انفعال مسوولان در مقابله با این‌گونه مشکلات شود و دستگاه‌های مسوول باید با همکاری و هماهنگی در کاهش یا مهار آسیبها اقدام کنند.
اولویت با اقدامات پیشگیرانه است
دادستان تهران با اشاره به اظهارنظر برخی مسوولان مبنی بر عدم بازدارندگی مجازات سنگین برای قاچاقچیان مواد مخدر اظهار داشت: سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان تغییری نکرده و سیاستهای مقابله‌ای همچنان ادامه خواهد یافت.
وی ضعیف کردن خط مقابله با مواد مخدر را دارای اشکال دانست و گفت: پلیس، دستگاه قضایی و مردم می‌دانند که اگر قاچاقچیان بزرگ و باندهای مافیا و مواد مخدر ایمن شوند و مطمئن باشند که با آنها برخوردی نمی‌شود اقدامات خود را توسعه خواهند داد.
دادستان تهران با خاطرنشان کردن این‌که مبارزه با آسیبها نباید موجبات آسیب به مردم را فراهم کند، تأکید کرد، به‌جای برخورد با افراد باید با کانونها و مراکز ارتکاب جرم مبارزه شود.
رعایت مقررات قانونی در مبارزه با آسیبهای اجتماعیجعفری دولت‌آبادی از پلیس خواست در مبارزه با آسیبهای اجتماعی، رعایت قوانین را بنماید و در مواردی که نیاز به صدور دستور قضایی است مانند دستگیری یا ورود به منازل افراد برای جلب آنان، با اذن مرجع قضایی اقدام شود.
وی استفاده از نیروهای انتظامی در اجرای طرحها و مانورهای شهری را ضروری خواند و تاکید کرد: اجرای طرحهای انتظامی در شهرها صرفاً باید توسط مأمورین نیروی انتظامی اجرا شود.
جابجایی معتادان و قاچاقچیان خرد، نشان از مؤثر بودن اجرای طرحها دارد
دادستان تهران به موضوع جابجایی معتادان متجاهر به‌عنوان نتیجه اجرای طرحهای پلیس اشاره کرد و این شکل را از دو منظر قابل‌توجه دانست. اول آن‌که جابجایی معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر، نشان از مؤثر بودن اجرای طرحها دارد؛ و دیگر آن‌که پلیس باید در مورد مراکز جدیدی که توسط چنین افرادی به‌عنوان کانون جدید ارتکاب رفتارهای مجرمانه انتخاب می‌شود، اقدام لازم را بکند.
جعفری دولت‌آبادی دراین راستا به مطلب مندرج دریکی از خبرگزاریهای داخلی دایر بر جابجایی معتادان به شهرک مشیریه در حاشیه جنوب شرقی تهران اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه جابجایی معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر که نشان از ناامن شدن فضا برای آنان دارد، امری مثبت است، اما باید کاری کرد که تهران از معتادان متجاهر پاک شود.
وی از همه اعضای جلسه که در حوزه مواد مخدر اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهند؛ به‌ویژه نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، کار و رفاه و اجتماعی و سازمان بهزیستی خواست، پیشنهادها و طرحهای خود در مقابله با اعتیاد را ارائه دهند.
بازدید از مراکز توانمندسازی معتاداندراین جلسه، قطبی معاون دادستان تهران گزارش بازدید هیأت دادستانی تهران از دو مرکز دی. آی.سی را ارائه داد که حکایت از نامناسب بودن فضا و امکانات پیش‌بینی‌شده برای اجرای این طرح داشت. وی تاکید کرد: به‌موجب این گزارش صرف دادن غذا و متادون یا سرنگ به معتادان در مراکز دی. آی.سی کفایت نمی‌کند.
دکتر قدوسی نماینده وزارت بهداشت به‌ضرورت استقرار مراکز دی. آی.سی در مناطق آلوده مانند هرندی تاکید کرد و با اشاره به چند مرکز که از وضعیت مناسب‌تری برخوردارند، مانند مرکز نادر واقع در خاک سفید، هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از ابتلا معتادان به ویروس اچ.آی.وی از طریق تزریق اعلام کرد.
تورک معاون دادستان تهران نیز با ارائه‌ی گزارشی در مورد بازدیدهای معاونان دادستان از برخی مناطق شهری، به مشکلات مرتبط با خانه‌هایی که به مرکز فساد، توزیع و استعمال مواد مخدر و ارتکاب جرایم تبدیل‌شده است اشاره کرد و خواستار اتخاذ تصمیم دراین زمینه شد.
دادستان تهران دراین خصوص با توجه به لزوم استفاده از ظرفیت موجود در ماده‌ی 114 قانون آیین دادرسی کیفری و برخی مواد قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: مطابق این ماده در مواردی که مکانی برای ارتکاب فعالیتهای مجرمانه به کار گرفته شود و این فعالیتها مضر به‌سلامت، یا مخل امنیت جامعه و یا نظم عمومی باشد، بازپرس می‌تواند بااطلاع دادستان از فعالیت آن جلوگیری کند. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *