سیاستها درباره کنسرتها تغییر نکرده

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۵


سیاستها درباره کنسرتها تغییر نکرده

جانشین فرمانده ناجا:

 سیاستها درباره کنسرتها تغییر نکرده

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تغییر نکردن شرایط برگزاری کنسرتها اظهار کرد: تغییری در سیاستها ایجاد نشده و نیروی انتظامی به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.
سردار اسکندر مؤمنی در حاشیه صبحگاه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و در جمع خبرنگاران  درباره توقف طرح LEZ اظهار کرد: هیچ توقفی در اجرای LEZ توسط نیروی انتظامی ایجاد نشده است. باید همه ابعاد موضوع اعمال قانون مکانیزه با دوربین سنجیده شود زیرا با توجه به حجم بالای شهروندان اگر دقیق عمل نشود، امکان دارد بسیاری از شهروندان به‌ناحق جریمه شوند. به این دلیل سیستم باید به‌روز باشد تا پس از اجرای آزمایشی و رفع نواقص اعمال قانون انجام شود.
وی با اشاره به اقدامات ناجا در حوزه مبارزه با قاچاق اظهار کرد: تمرکز ما باید بیشتر بر مبادی رسمی باشد. تخمین ما این است که بیش از 70 درصد از حجم بالای واردات قاچاق کالا از مبادی رسمی صورت بگیرد که باید برای رفع آن بکوشیم.
سردار مؤمنی با اشاره به تغییر نکردن شرایط برگزاری کنسرتها، خاطرنشان کرد: تغییری در سیاستها ایجاد نشده و نیروی انتظامی به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.
جانشین فرمانده ناجا با اشاره به رصد دقیق فضای مجازی گفت: پلیس فتا علی‌رغم جوانی، دستاوردهای بسیار خوبی داشته و فضای مجازی را بسیار خوب کنترل می‌کند. در چند هفته اخیر چندین دستگیری داشته‌ایم و کشفیات ما در فضای مجازی بیشتر شده است. همکاران ما به‌خوبی این فضا را رصد می‌کنند.
سردار مؤمنی درعین‌حال به خانواده‌ها توصیه کرد که از فرزندان خود در این فضا مراقبت کنند زیرا خطرات جدی در کمین است. منبع: ایسنا
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به اظهارنظر پرداختند که قسمتهای کوتاهی از این گفت‌وگوها به حضور تقدیم می‌شود.
علی مطهری، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، محمدعلی وکیلی، علیرضا ابراهیمی، احسان قاضی‌زاده و احمد مازنی هریک مباحث پیرامون مشکلات عرصه موسیقی و خللهای ایجادشده در برگزاری کنسرتها را طی چند ماه اخیر در گفتگو با خبرنگار خانه به شرح زیر موردبررسی قراردادند.
مطهری: اداره کشور، فدرالی نیست که یک استان از قانون برگزاری کنسرتها مستثنا باشد
علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اظهارات اخیر امام‌جمعه مشهد نسبت به اجرای کنسرتها در استان خراسان رضوی، گفت: درباره اجرای کنسرتها در استانهای مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و این‌گونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حکومت می‌کند.
وی تصریح کرد: معنی ندارد بگوییم که یک استان از قانون مستثنا است. در اینجا وزیر ارشاد عقب‌نشینی کرده و کارش هم درست نیست و حتی می‌شود مورد سؤال در مجلس واقع شود.
عارف: لغو سلیقه‌ای کنسرتهای موسیقی باعث ایجاد هرج‌و‌مرج در کشور می‌شود
این گزارش می‌افزاید؛ محمدرضا عارف نیز در گفتگو با خانه ملت درباره لغو کنسرتهای مجوز دار در برخی شهرها گفت: اینکه در یک استان کنسرتی برگزار نشود و در دیگری بتواند مجوز اجرا بگیرد، نشان می‌دهد یک سیاست روشن در این زمینه وجود ندارد؛ لذا در حوزه فرهنگ مهم این است که راهبردها و جهت‌گیریها مشخص شود و قانونی شفاف وجود داشته باشد.
عارف با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تصریح کرد: من فکر می‌کنم شاید بتوانیم این امر را جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم؛ لذا این شورا باید سریع‌تر سیاستها و راهبردهای این بخش را مشخص و ابلاغ کند و مجلس هم کمک کند تا درجایی که نیاز به قانون‌گذاری است، این امر صورت گیرد تا کمتر شاهد برخورد سلیقه‌ای باشیم.
پزشکیان: هیچ نهادی حق تعرض سلیقه‌ای به کنسرتهای مجوز دار را ندارد
مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به لغو کنسرتهای مجوز دار موسیقی، گفت: اگر مجوز اجرای یک اثر هنری اعم از موسیقی یا تئاتر توسط دستگاه مربوطه داده‌شده باشد، هیچ نهاد و دستگاهی نمی‌تواند به‌صورت سلیقه‌ای به این مجوز تعرض کند چراکه این تعرض به معنای رفتار خلاف قانون، شرع و دستورات مقام معظم رهبری است، درواقع نمی‌شود اگر افرادی خلاف قانون عمل کردند، انگ خلاف شرع نیز به آنها چسباند اما اگر برخی دیگر از قانون تخطی کنند، به معنای خلاف شرع و نظرات رهبری نباشد!
وکیلی: آنارشیسم رفتاری در حوزه فرهنگ، سینما و موسیقی مشاهده می‌شود
محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تدوین سند ملی موسیقی، گفت: یکی از مهم‌ترین اشکالات حوزه فرهنگ عدم تثبیت «گفتمان فرهنگی» است؛ در این گفتمان حد و حدود فرهنگ چه در بخش موسیقی، سینما و چه در دیگر بخشها از کف تا سقف تعریف می‌شود اما کف و سقف موسیقی مجاز ایران به‌رغم آنکه ۴ دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد نامشخص است و همین امر سبب شده شاهد یک بلبشوی فرهنگی باشیم که یکی مجوز می‌دهد و دیگری کنسل می‌کند!
ابراهیمی: دستگاهها اگر نسبت به روند برگزاری کنسرتها نظری دارند، از کانال وزارت فرهنگ وارد شوند
همچنین علیرضا ابراهیمی به خانه ملت گفت: به دلیل ماهیت کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه باید مرجع امور فرهنگی است لذا تصمیم‌گیری در حوزه موسیقی نیز باید بر عهده این نهاد باشد و نباید سایر دستگاهها در کار یکدیگر دخالت کنند.
قاضی‌زاده: اعتبار نداشتن مجوزهای وزارت فرهنگ در شأن این وزارتخانه نیست
بنابراین گزارش سید احسان قاضی‌زاده در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به انفعال و عدم‌حمایت جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجوزهای صادره برای آثار سینمایی، کنسرتهای موسیقی و… گفت: وزارت فرهنگ برای برخورداری مجوزهای خود از ثبات بیشتر، باید ارکان مختلف را در شوراهای تصمیم‌گیری دخیل کند چراکه برای یک‌نهاد دولتی مناسب و پسندیده نیست که تصمیماتش از هیچ ضریب نفوذی برخوردار نباشد به همین دلیل باید برای تقویت مجوزهای خود از حضور کارشناسان دستگاههای مهم دیگر نیز بهره ببرد.
مازنی: رفتاری صورت نگیرد که مردم آن را از چشم حاکمیت ببیند
احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: همان‌طور که محافل و مجلس فرهنگی و هنری باید تعهد لازم برای برگزاری و رعایت اصول اخلاقی، امنیتی و… بدهند دستگاههای نظارتی و اجرای نیز باید تأمین امنیت مراسم آنها را متعهد شوند نه آنکه گروهها و جریانهایی بتوانند به‌راحتی اقدام به لغو یک کنسرت کنند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاههای امنیتی و انتظامی کشور موظف‌اند نظم و امنیت کنسرتها و دیگر برنامه‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز دارند را برقرار کنند و پاسخگو نیز باشند، لذا نباید رفتاری صورت گیرد که آحاد جامعه آن را از چشم حاکمیت ببیند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *