سکوت قانون درباره شیربها

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


سکوت قانون درباره شیربها

سکوت قانون درباره شیربها

 

677800673رسم پرداخت شیربها در عقد ازدواج در معدود از خانوادههای ایرانی رواج دارد، قانون در خصوص شیربها ساکت است و مقررهای در مورد آن وجود ندارد اما برای تحلیل آن لزوماً میبایستی به عمومات، قصد طرفین و عرف مراجعه کرد.

رسم پرداخت شیربها در عقد ازدواج در معدود از خانواده‌های ایرانی رواج دارد و بدین‌صورت است که داماد مبلغی را به خانواده عروس (مادرزن) پرداخت کند و این مبلغ جدای از مهریه محسوب می‌شود. شاید بتوان تحلیل کرد که در ماهیت این عمل صلح بلاعوض و یا هبه معوض است که عوض آن عقد نکاح است شاید هم در مواردی بتوان تحلیل کرد که تعهد به نفع شخص ثالث است.

به‌هرحال در مواجه با این پرونده‌ها قاضی باید به‌قصد طرفین و عرف و شرایط توجه کند تا با توجه به عمومات قوانین و قواعد عمومی و خصوص قراردادها، به تحلیل اراده طرفین برای کشف قصد واقعی آنها بپردازد و حکم مقتضی را صادر کند. به نظر می‌رسد اگر ماهیت آن صلح بلاعوض، هبه معوض و یا تعهد به نفع شخص ثالث ضمن عقد نکاح باشد مبلغ داده‌شده قابل‌برگشت نیست البته باید توجه داشت که اگر شیربها داده‌شده باشد ولی به هر دلیل کار به ازدواج نینجامد شیربهای داده‌شده قابل‌برگشت می‌باشد. منبع: تبیان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *