سوگند در باب قصاص ناظر بر مواد 312 و 347 از قانون مجازات اسلامی می‌باشد

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵


سوگند در باب قصاص ناظر بر مواد 312 و 347 از قانون مجازات اسلامی می‌باشد

در نشست قضایی دادگستری شهرستان فراشبند مطرح شد

سوگند در باب قصاص ناظر بر مواد 312 و 347 از قانون مجازات اسلامی می‌باشد

نشستهای قضایی دادگستری شهرستان فراشبند به تاریخ 23/3/1394
سؤال: «سوگند» موضوع ماده 208 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در باب اثبات قصاص ناظر کدام موارد است؟ 
نظریه اتفاقی:
ماده 208 قانون مجازات اسلامی در مورد اثبات قصاص با سوگند ناظر بر موضوعات مندرج در مواد 312 و 347 قانون مذکور است. چون یکی از ادله اثبات در جنایات، سوگند است. البته لازم به ذکر است که تنها قصاص و دیه را با سوگند می‌توان ثابت کرد و ارش قابلیت اثبات با سوگند را ندارد. منظور از سوگند اثباتی در جنایات همان قسامه هست که به معنی سوگندها و سوگند خورندگان می‌باشد و در فرض فقدان ادله دیگر و وجود لوث، اقامه می‌گردد.
در قسامه همه شرایط مقرر برای اتیان سوگند رعایت می‌شود و ادا کننده سوگند هم لازم نیست شاهد ارتکاب جنایات بوده باشد، چون در آن صورت می‌تواند به عنوان شاهد ارتکاب جنایات بوده باشد، چون در آن صورت می‌تواند به‌عنوان شاهد شهادت بدهد و نیازی به اقامه قسامه نخواهد بود. در قسامه نیازی به اقامه قسمها در یک مجلس نیست و دادگاه هم حق ندارد راسا اقدام به سوگند دادن متهم نماید. پس متهم هنگامی مکلف به اقامه قسامه هست که شاکی از اقامه قسامه امتناع و اقامه آن را از او مطالبه نماید.
قسامه همچون سوگند نیست و تنها قسامه ناظر به تعداد قسم می‌باشد که خود تاسیسی خاص و قابل تامل است. قسامه نصاب معینی دارد، قسم شاکی خواه مرد باشد، خواه زن، جزء نصاب محسوب می‌شود. در ضمن قتل با تکرار سوگند قابل اثبات نیست. اما در فرض نرسیدن به نصاب در قسامه متهم، سوگندها تا تحقق نصاب توسط سوگند خورندگان یا خود او تکرار می‌شود و تبرئه می‌گردد. و با اقامه قسامه متهم، شاکی نمی‌تواند تقاضای تجدید دادرسی به استناد بینه یا قسامه را نماید.
منبع: مجموعه نشستهای قضایی دادگستری کل استان فارس منتشره توسط انتشارات مجد 1394

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *