سه پرسش در مورد رسیدگی در دیوان عدالت اداری

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۲ آذر ۱۳۹۵


سه پرسش در مورد رسیدگی در دیوان عدالت اداری

سه پرسش در مورد رسیدگی در دیوان عدالت اداری

Business man cover face with question  board

پرسش: آیا طرف شکایت در دیوان عدالت اداری باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد؟

پاسخ: طرف شکایت باید حتماً واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و سازمان تأمین‌اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها باشند. بنابراین شکایت علیه بخش خصوصی در دیوان عدالت اداری قابل‌پذیرش نیست.

پرسش: در چه صورت دیوان عدالت اداری مصوبه دولتی را ابطال می‌نماید؟

پاسخ: درصورتی‌که مشخص شود مصوبه‌ای خلاف قوانین مصوب مجلس یا خلاف قانون اساسی است یا شود که مقامی که مصوبه را تصویب کرده اختیار قانونی برای تصویب نداشته اینکه معلوم و مصوبه خارج از اختیارات قانونی مقام صادرکننده مصوبه بوده است،مصوبه توسط هیأت عمومی دیوان ابطال می‌شود.

پرسش: موارد مهمی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست، کدامند؟

پاسخ: شکایت مربوط به قانون لغو مالکیت اراضی مالکیت اراضی موات شهری در صلاحیت کمیسیون ماده 12 قانون اراضی شهری است و آرای این کمیسیون قابل اعتراض در دادگاههای عمومی دادگستری است اعتراض به آرای هیاتهای هفت نفره موضوع ماده واحده مرجع تشخیص اراضی زراعی و ابطال اسناد آن مصوب 1356 در صلاحیت دادگاههای عمومی دادگستری است. شکایت علیه نظام‌پزشکی و مراجع انتظامی مقرر در قانون نظام پزشکی در صلاحیت دیوان عدالت اداری نمی‌باشد شکایت و اعتراض نسبت به آرای‌ دادگاههای عمومی و مراجع انتظامی مقرر در قانون نظام پزشکی در صلاحیت دیوان عدالت اداری نمی‌باشد (آرای شعب سازمان تعزیرات حکومتی قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می‌باشد) دعاوی مربوط به ابطال سند انتقال و مالکیت به طرفیت واحدهای دولتی در صلاحیت دادگاههای عمومی دادگستری است. شکایت علیه زمین شهری در مورد عدم اجرای آرای هیأتهای موضوع مواد 147 و مواد 148 اصلاحی قانون ثبت در صلاحیت دادگاههای عمومی دادگستری است. اعتراض به آرای محکمه عالی انتظامی قضات و آرای دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست.

منبع: مجله اینترنتی قانون


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *