سه حقوقدان جدید شورای نگهبان


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ تیر ۱۳۹۵


سه حقوقدان جدید شورای نگهبان


کدخدائی، علیزاده و موسوی

سه حقوقدان جدید شورای نگهبان



 نمایندگان مجلس در نشست علنی خود عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده و سید‌فضل‌الله موسوی را به‌عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.
دنیای حقوق: پانزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد که نمایندگان انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان را در دستور کار داشتند.
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هفته گذشته در نامه‌ای محمدرضا علیزاده، عباسعلی کدخدایی، احمد بیگی‌حبیب‌آبادی، محمدهادی صادقی، سیدفضل‌الله موسوی را برای تصدی سه کرسی حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده بود. روز گذشته عباسعلی کدخدایی نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان، در اظهاراتی در صحن علنی پارلمان با بیان اینکه قوانین و نظام انتخاباتی ما تا حد زیادی کارآمدی خود را ازدست‌داده و تا زمانی که این قوانین تدوین نشوند این مشکلات و نواقص نیز حل نمی‌شود، اظهار داشت: باید هرچه سریعتر قانون جامع انتخابات را تدوین کنیم تا مشکلات انتخاباتی حل‌وفصل شود. احمد بیگی حبیب‌آبادی دیگر کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان هم گفت: تلاش می‌کنم همه فعالیتها، انتخابها و تصمیماتم براساس قانون و تکیه‌بر مبانی علمی باشد.
محمدهادی صادقی دیگر کاندیدای حقوقدان در دفاع از خود، اظهار داشت: شورای نگهبان به‌عنوان نهادی حاکمیتی مدافع قانون اساسی و شرع بوده که هرگونه بی‌توجهی به این نهاد تبعات بعدی را به دنبال دارد، لذا مکلف به صیانت از این نهاد حساس و فراجناحی هستیم. سید‌فضل‌الله موسوی نیز در دفاع از خود بیان داشت: بنده در صورت کسب رأی با لطف خدا دانش اندک خود را در جهت حاکمیت قانون و حفظ قانون اساسی و شرع به کار می‌گیرم.
محمد علیزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان و کاندیدای معرفی‌شده برای دوره جدید از سوی قوه قضائیه به مجلس هم در سخنانی گفت: سعی کرده‌ام که ارتباط بین شورای نگهبان و مجلس محترم را در حد امکان حفظ کنم. در انتخابات نیز در حدی که معقول است این ارتباط را با مجلس داشته‌ایم که با کیاست و ریاست رئیس مجلس مشکل ارتباط نمایندگان با شورای نگهبان
حل می‌شود.
پس از نطق نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان، انتخابات برگزار شد و نمایندگان مجلس عباسعلی کدخدایی را با 203 رأی، محمدرضا علیزاده را با 178 رأی و سیدفضل‌الله موسوی را با 142 رأی از مجموع 263 رأی به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.
علی لاریجانی هم پس از اعلام آرای حقوقدانان شورای نگهبان، گفت: امیدواریم که حقوقدانانی که برای شورای نگهبان انتخاب‌شده‌اند در ایجاد فضای بهتر برای همکاری مجلس و شورای نگهبان موفق باشند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه حقوقدانان جدید شورای نگهبان با دقت و نظر، طرحها و لوایحی که در مجلس تصویب می‌شود را مورد مداقه قرار دهند،
اظهار کرد: امیدوارم حقوقدانانی که در مجلس انتخاب‌شده‌اند در مسائل انتخابات هم مر قانون را رعایت کنند، زیرا که حقیقت شورای نگهبان 
همین است.
بهارستان‌نشینان خدیجه ربیعی نماینده بروجن را به‌عنوان ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت سرمایه انسانی انتخاب کردند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در جلسه علنی روز گذشته طرح عملیات بانکی بدون ربا را اعلام وصول کرد.
 کاهش ساعات کار بانوان شاغل
در ادامه دستور کار مجلس، لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص که از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعاده شده بود پس از اصلاح در صحن علنی با حضور نمایندگان به تصویب رسید.
روز گذشته نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم در تذکر شفاهی، به آتش‌سوزیهای ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: براساس ماده 110 آئین‌نامه‌ داخلی، وزرای کشور و نفت باید درباره آتش‌سوزیهای اخیر پاسخگو باشند و در صحن مجلس حضور یابند.
پانزدهین جلسه علنی پارلمان با اعلام مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس پایان یافت. پزشکیان پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد که جلسه بعدی خانه ملت، یکشنبه 27 تیر برگزار می‌شود.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *