سن ازدواج ۴ تا ۶ سال افزایش‌یافته است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۷ مهر ۱۳۹۵


سن ازدواج ۴ تا ۶ سال افزایش‌یافته است

یک مسؤول وزارت بهداشت

سن ازدواج ۴ تا ۶ سال افزایشیافته است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون سن ازدواج چهارتا 6 سال افزایش‌یافته است و با برنامه‌ریزی مناسب باید سن ازدواج را تا 2 سال در کشور کاهش داد.

محمد اسماعیل مطلق در همایش تدوین سیاستهای کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای ارتقای نرخ باروری اظهار کرد: کاهش سن ازدواج موجب افزایش نرخ باروری در جامعه می‌شود.وی عنوان کرد: بیشترین نرخ باروری در کشور مربوط به سال 62 با 6٫8 درصد بوده که از سال 65 سیر نزولی داشته و هم‌اکنون به 1٫9 درصد رسیده است که دراین میان نرخ باروری در استان ایلام کمتر از میانگین کشور و 1٫7 است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزند آوری و فاصله تولد بین فرزندان، روند رو به افزایش تمایل به تک‌فرزندی و افزایش آسیبهای اجتماعی ازجمله اعتیاد، طلاق سقط‌جنین و رفتارهای پرخطر را از دیگر عوامل تأثیرگذار بر رشد ناباروری دانست.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون اشاره به سن ازدواج دختران و پسران گفت: هم‌اکنون رواج تک‌فرزندی در میان خانوارهای ایرانی مایه نگرانی است.وی در ادامه گفت: سیاستهای جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب سال 93 در 14 بند به همه دستگاهها ابلاغ شد که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.وی افزود: بند اول این سیاستها شامل ارتقای پویایی بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نیروی بارور به بیش از سطح جانشینی که 2٫1 درصد است و طبق گزارش مرکز آمار در سال 90 نرخ باروری در کل کشور 1٫8 درصد است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزند آوری، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوجهای جوان و توانمندسازی آنها در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل سالم و کارآمد از دیگر سیاستهای ابلاغی به این وزارت است.

مطلق تاکید کرد: اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوره بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری زنان و مردان، تقویت موسسه‌های حمایتی ذی‌ربط، آموزش مهارتهای فرزند پروری و ارائه خدمات مشاوره‌ای برمبنای فرهنگ و ارزشهای ایرانی و اسلامی باید مدنظر مسؤولان امر قرار گیرد.

وی ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ازجمله اعتیاد، سوانح و نرخ آلودگی محیط زندگی و بیمارستان را ازجمله برنامه‌هایی برشمرد که وزارت بهداشت موظف است روی آنها کار کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز دراین همایش گفت: قبل از انقلاب برای فرزند کمتر و 2 فرزندی تبلیغ می‌شد و خانواده‌ها را به داشتن 2 فرزند تشویق می‌کردند درحالی‌که در کشورهای اروپایی سیاستهای جمعیتی برای فرزند آوری با تشویق همراه بود و تمام امکانات و هزینه‌ها را خود دولتها تأمین می‌کردند.

دکتر علی دل پیشه تاکید کرد: نباید دراین زمینه سیاست افراط‌وتفریط را پیش بگیریم و بدون حساب‌وکتاب جمعیت کشور را افزایش یا کاهش دهیم، باید با پیروی از سیاستهای تعیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم که وزارت بهداشت نیز با توجه به سفارش رهبری برنامه‌ریزیهای گسترده‌ای را دنبال می‌کند.وی اضافه کرد: جامعه‌ای که پیر شود، دیگر خلاق نیست، جامعه جوان است که می‌تواند خلاقیت داشته باشد که مقام معظم رهبری نیز در چند سال گذشته همواره براین موضوع تاکید و آن را تبیین می‌کنند.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *