سلب تابعیت 
سیاست بحرین برای نسل‌کشی شیعیان


دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵


سلب تابعیت 
سیاست بحرین برای نسل‌کشی شیعیان


سلب تابعیت 
سیاست بحرین برای نسل‌کشی شیعیان

رژیم آل خلیفه در سایه سکوت مجامع بین‌المللی، سیاست «سلب تابعیت» را باهدف نسل‌کشی شیعیان در بحرین آن‌هم نه به‌وسیله بمب و موشک و تسلیحات جنگی، بلکه به شیوه‌ای مدرن، باقدرت ادامه می‌دهد.
حدود ۵ ماه پیش بود که انقلاب بحرین ۶ ساله شد و طنین شعار «الشعب یرید إسقاط النظام» از جای‌جای این کشور به گوش رسید.
در ابتدا هیچ‌کس باوجود سرکوبهای گسترده رژیم آل خلیفه و همچنین رژیم سعودی گمان نمی‌کرد که انقلابیون بحرینی همچنان درراهی که برای ایستادگی در برابر ظلم و استبداد و فساد برگزیده بودند، ثابت‌قدم بمانند. بااین‌حال، انقلابیون به راه خود ادامه دادند و انقلاب نیز ۶ ساله شد.
رژیم آل خلیفه پس از مشاهده موج «بیداری اسلامی» در دیگر کشورهای عربی که اغلب به ساقط شدن حکّام آنها منجر شد، باهدف ممانعت از دچار شدن به وضعیت این کشورها، سلسله تدابیر مختلفی را برای مقابله با تظاهرات ضد دولتی اتخاذ کرد. هدف قرار دادن منازل مخالفان، تهدید آنها به بازداشت و در مواردی تجاوز جنسی و … ازجمله سیاستهایی است که آل خلیفه از حدود ۶ سال گذشته تاکنون برای به بن‌بست رساندن خیزش مردمی در بحرین به آنها متوسل شده است.
اما سیاستی که در این میان بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد، سیاست «سلب تابعیت بحرینیها» و در مقابل، «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» است که باهدف تغییر بافت جمعیتی بحرین صورت می‌گیرد؛ سیاستی که رژیم آل خلیفه در اقدامی غیرمنتظره علیه «شیخ عیسی قاسم» روحانی برجسته شیعی بحرین به کار گرفت و موجی از اعتراضات داخلی و خارجی را به دنبال داشت. درواقع از این سیاست رژیم آل خلیفه می‌توان به‌عنوان سیاست «نسل‌کشی شیعیان» یادکرد؛ سیاستی که این بار نه به‌وسیله بمب و موشک و تسلیحات جنگی بلکه به‌وسیله سلب تابعیت شیعیان عملیاتی می‌شود.

اما به‌راستی چرا می‌توان از سیاست «سلب تابعیت» رژیم آل خلیفه به‌عنوان «نسل‌کشی شیعیان» در بحرین یادکرد؟ در پاسخ باید گفت که طی سالهای اخیر در مقایسه با پیروان تمامی مذاهب مختلف ساکن بحرین، این شیعیان بودند که در تیررس سیاست کثیف «سلب تابعیت» رژیم آل خلیفه قرار داشته‌اند و پیروان ادیان و مذاهب دیگر ازجمله مسیحیان و اهل تسنّن هیچ‌گاه هدف چنین سیاستی قرار نگرفته‌اند.
دادگاههای وابسته به رژیم آل خلیفه از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون تابعیت صدها شهروند بحرینی را سلب کرده و به صدها تبعه خارجی تابعیت بحرینی اعطاء کرده‌اند.
همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، نکته قابل‌تأمل این است که بیش از ۹۰ درصد از کسانی که تابعیت آنها توسط آل خلیفه سلب شده از شیعیان هستند. بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده توسط نهادهای حقوق بشری در بحرین، دادگاههای آل خلیفه از سال ۲۰۱۲ تاکنون، دهها عالم برجسته شیعی را سلب تابعیت کرده‌اند. آخرین مورد سلب تابعیت در بحرین هم که‌موجی از محکومیتها را در داخل و خارج از مرزهای این کشور به دنبال داشت، متوجه شیخ «عیسی قاسم» شد.
به‌کارگیری این سیاست علیه شیعیان بحرینی توسط رژیم آل خلیفه در حالی است که آنها طی سالهای گذشته باوجود اعتراضات گسترده به اقدامات تبعیض‌آمیز این رژیم، هیچ‌گاه امنیت بحرین را با مخاطره مواجه نکرده و ثبات این کشور را به خطر نینداخته‌اند.
بااین‌حال، به نظر می‌رسد که رژیم آل خلیفه همچون رژیم سعودی وجود شیعیان در کشورهای خود را از اصل و اساس «مخاطره‌آمیز» تلقی می‌کنند و از تمامی امکاناتی که در اختیار دارد برای سرکوب آنها بهره می‌گیرد.
سیاست «سلب تابعیت» شیعیان در بحرین، بدعت خطرناکی است که مسؤولان رژیم آل خلیفه در حال ترویج آن هستند و بیم آن می‌رود که در دیگر کشورها نیز حکّام ظالم و مستبد که دل‌خوشی از شیعیان ندارند، روی به چنین سیاست مشابهی آورده و دست به قلع‌وقمع شیعیان بزنند. سکوت مجامع بین‌المللی در مقابل این سیاست خطرناک نیز به‌خودی‌خود موجب تقویت بیش‌ازپیش آن خواهد شد. رژیم آل خلیفه امروز «شیخ عیسی قاسم» را سلب تابعیت می‌کند و فردا نوبت به دیگر علمای برجسته شیعی خواهد رسید.
سکوت جامعه جهانی در قبال این استراتژی سرکوبگرانه نتیجه‌ای جز تداوم آن را به دنبال نخواهد داشت.
اما به‌راستی هدف اصلی رژیم آل خلیفه از سلب تابعیت شیعیان چیست و این رژیم چه چشم‌اندازی را در پَسِ پرده پیاده‌سازی این سیاست برای خود ترسیم کرده است؟ واقعیت این است که رژیم آل خلیفه به دنبال تغییر «بافت جمعیتی» در بحرین است، به‌گونه‌ای که دیگر شیعیان اغلبیت قریب به‌اتفاق جمعیت این کشور را تشکیل ندهند. مسؤولان آل خلیفه تلاش می‌کنند تا از طریق این سیاست، جمعیت شیعیان ساکن بحرین را در اقلیت قرار دهند و بدین ترتیب بر انقلاب ۶ ساله در این کشور خط بطلان بکشند.
ازآنجایی‌که شیعیان حدود ۸۰ درصد از جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند، خطری جدی برای رژیم آل خلیفه و سیاستهای خصمانه آن محسوب می‌شوند. به گفته کارشناسان اگر رژیم آل خلیفه بخواهد روندی را که اکنون پیش‌گرفته تا سالهای آینده نیز ادامه دهد تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰ درصد از جمعیت بحرین از اهل تسنن خواهند بود؛ و این درست همان هدفی که است که رژیم آل خلیفه به دنبال تحقق آن است و جامعه جهانی با سکوت سنگین خود به این رژیم کمک می‌کند تا به این هدف جامه عمل بپوشاند.
نکته قابل‌تأمل دیگری که در سیاست «تغییر بافت جمعیتی» رژیم آل خلیفه به چشم می‌خورد این است که این رژیم اقدام به سلب تابعیت آن دسته از شیعیانی که به مخالفت باسیاستهای آل خلیفه بر خواسته‌اند، اقدام می‌کند و در مقابل، به آن دسته از اتباع خارجی که سیاستهای این رژیم را از بیخ و بُن مورد تأیید قرار می‌دهند، «تابعیت بحرینی» اعطاء می‌کند.
برخلاف آنچه ادعا می‌شود، صدور احکام سلب تابعیت شهروندان بحرینی با دستور مستقیم «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین صورت می‌گیرد، زیرا اتخاذ تصمیمی در این سطح کلان جز بافرمان مستقیم پادشاه امکان‌پذیر نیست.
به‌طورکلی مقامات رژیم آل خلیفه با به‌کارگیری این سیاست به دنبال تحقق دو هدف اساسی ذیل بوده و هستند؛
۱ ـ به‌کارگیری اتباع خارجی در دستگاههای مهم دولتی و غیردولتی کشور؛ درواقع سپردن مسؤولیتهای مهم به اتباع خارجی موجب می‌شود تا شیعیان در تمامی امور در حاشیه قرار گیرند.

۲ ـ مشارکت دادن اتباع خارجی در انتخابات مختلف؛ این اقدام موجب خواهد شد تا جانب‌داری اتباع خارجی از رژیم آل خلیفه نتیجه انتخابات را به سود این رژیم تغییر دهد.
بااین‌حال، آنچه بیش از اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه و حمایتهای جامعه جهانی از این رژیم، مردم بحرین را می‌آزارد و مظلومیت آنها بیش‌ازپیش نمایان می‌کند، سانسور رسانه‌ای اقدامات گسترده‌ای است که توسط آل خلیفه علیه آنها صورت می‌گیرد. رژیم آل خلیفه با قلع‌وقمع گسترده خبرنگاران اجازه انتشار حجم ظلم و ستمی که بر مردم بحرین می‌رود را به آنها نمی‌دهد.

بدون شک اقدام اخیر رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت یک روحانی برجسته شیعی همچون «شیخ عیسی قاسم» مقدمه‌ای برای انجام اقداماتی به‌مراتب خطرناک‌تر از آن است و درصورتی‌که سکوت مجامع بین‌المللی و به‌ویژه سازمان ملل متحد ادامه یابد، شاهد فاجعه‌ای بزرگ در بحرین خواهیم بود. هرچند که پس از مسأله خارج شدن نام عربستان سعودی از لیست سیاه سازمان ملل، دیگر به‌تمامی حکّام ظالم ازجمله حکام آل خلیفه اثبات‌شده است که این سازمان بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند در برابر آنها و سیاستهای سرکوبگرانه‌شان ایستادگی کند.
درهرصورت باید دانست که سلسله سیاستهای سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه علیه مردم مظلوم بحرین طی ۶ سال گذشته از زندانی کردن و تبعید آنها گرفته تا سلب تابعیت کردن و اخراجشان از کشور، تاکنون به نتیجه دلخواه آنها که همان «شکست انقلاب» است، منتهی نشده است.
مردم بحرین همچنان به تحرکات ضد دولتی خود به صورتی کاملاً هوشیارانه ادامه می‌دهند و تاکنون فریب هیچ‌یک از توطئه‌های رژیم آل خلیفه برای تحریک آنها به ارتکاب اقدامات خشونت‌آمیز را نخورده‌اند.
خبرگزاری مهر

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *