سلب آسایش با دزدگیر!

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۵


سلب آسایش با دزدگیر!

سلب آسایش با دزدگیر!

یکی از آزاردهنده‌ترین آلودگیهایی که سبب سلب آسایش و آرامش مردم در شهرها می‌شود، آلودگی صوتی است. هرچند برخی از علل و منابع این آلودگی غیرقابل‌احتراز و جلوگیری است و به عبارتی گریزناپذیر است، اما برخی را خود به وجود می‌آوریم،
درحالی‌که ضرورتی ندارد و صرفاً به سبب عادت به آن مبادرت می‌ورزیم که یکی از مهم‌ترین این موارد، صدای دزدگیر اتومبیلها در سطح شهر است.
به نظر می‌رسد در مواردی که صدای دزدگیر اتومبیلها در شب و هنگام استراحت شهروندان موجب ناراحتی و بی‌خوابی و آزار آنان می‌شود، می‌توان آن را از مصادیق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب 75 دانست که بیان می‌دارد: هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب‌وکار بازدارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا هفتادوچهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
آیا فعال کردن دزدگیر اتومبیل، آن‌هم با درجه حساسیت بالا که با کوچک‌ترین لرزشی به صدا درمی‌آید، در شرایطی که بسیاری از اوقات به دلیل دور بودن مالک اتومبیل از محل پارک آن، صدای ناهنجار دزدگیر بارها و بارها درمی‌آید و کسی آن را خاموش نمی‌کند، حرکتی غیرمتعارف که سبب سلب آسایش و آرامش عمومی می‌شود نیست؟!
آیا هیاهو و جنجال محسوب نمی‌شود؟ البته در حقوق قاعده‌ای هست به نام (قبح عقاب بلابیان) و بدان معناست که وقتی مجرمانه بودن عملی تذکر داده نشده، درست نیست مرتکب آن را مجازات نمود و بدیهی است که نمی‌توان انتظار داشت با هرکس که دزدگیر اتومبیلش به صدا درآمد، مطابق این ماده رفتار شود و او را مجازات نمود لکن باید به فرهنگ‌سازی جدی دراین امر همت گمارد تا برخی شهروندان محترم متوجه این عادت نادرست خود بشوند و به‌جای استفاده از این ابزار که موجب سلب آسایش دیگران می‌شود و چندان پیشگیری مؤثری نیز از سرقت نمی‌کند!
از سایر وسایل ایمن‌سازی استفاده نمایند تا هم ایمنی بیشتری را برای اتومبیل خود داشته باشند و هم موجب اذیت و آزار دیگران نشوند. پس‌ازآنکه این فرهنگ‌سازی انجام شد و مانند سایر مقررات راهنمایی‌ورانندگی همچون بستن کمربند و… در ذهن شهروندان جا گرفت، می‌توان متخلفین از این قاعده را مجرم دانست و جریمه‌ی لازم را اعمال نمود تا دیگر شاهد این‌گونه سلب آسایش در شهر نباشیم و شهری سالم‌تر و آرام‌تر داشته باشیم. منبع: روزنامه آفرینش


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *