سرگذشت جوان آمریکایی که سخنگوی داعش شد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۵


سرگذشت جوان آمریکایی که سخنگوی داعش شد

سرگذشت جوان آمریکایی که سخنگوی داعش شد

 

472838919

 با نگاهی به فعالیتهای تبلیغاتی تروریستهای داعش و نحوه حضور آنها در عرصه نبردهای تبلیغاتی و رسانهای به زبانهای مختلف بهخصوص زبان انگلیسی معلوم میشود که بخشی از سازمان دهندگان اصلی ماشین تبلیغاتی داعش و همچنین سرکردگان ارشد را جوانان و افرادی با ملیتهای کشورهای غربی تشکیل میدهند.

پایگاه «آتلانتیک» در گزارشی به زندگی یکی از این جوانان غربی و نحوه مهاجرت او از آمریکا و قرار گرفتن در کنار تروریستهای داعش و ارتقا یافتن تا بالاترین سطح فرماندهی تروریستهای داعش را شرح می‌دهد. «آتلانتیک» «جان گئورگاس» را بچه‌ای لوس و باهوش، بزرگ‌شده در خانواده‌ای نظامی، معتاد به مواد مخدر که هم‌اکنون یکی از سرکردگان ارشد گروه داعش است معرفی می‌کند.

در زندگی‌نامه‌ای که جان گئورگاس نوشته خود را این‌چنین معرفی می‌کند: ریشه‌های من به جزایر «کِرِت» در دریای روم «بحرالروم» برمی‌گردد در سال 1983 در یک خانواده مسیحی مذهب زاده شده‌ام؛ تحقیق و مطالعه در زمینه اسلام (به روایت گروههای تروریستی) را شروع کردم تا این‌که احساس کردم که باید به سرزمین شام مهاجرت کنم و هم‌اکنون در حومه شهر حلب ساکن هستم.

«جان توماس گئورگاس» در دسامبر سال 1983 در یک خانواده ثروتمند و نظامی به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی به‌شدت از پدرش متنفر بود چراکه پدرش او را همیشه به خاطر زیاده‌روی در مصرف مشروبات الکلی سرزنش می‌کرد.

«جان» در دوران تحصیل به‌هیچ‌وجه شاگرد خوبی نبود و همیشه وضعیت تحصیلی ضعیفی داشت. در سال 2001 یعنی درست هم‌زمان با حادثه 11 سپتامبر «جان» به عقاید داعشی روی آورد، اگرچه والدینش تغییر مذهب او را نشانه‌ای از بیماری روانیش قلمداد می‌کردند.

در دسامبر 2001 «جان» با ارسال نامه‌ای به خانواده‌اش اعلام کرد برای یادگیری زبان انگلیسی هم‌اکنون در دمشق به سر می‌برد. در سال 2003 با همسر خود «تانیا» آشنا شد و به‌صورت پنهانی باهم ازدواج کردند و همان سال همراه با همسرش عازم سوریه شد و به گروههای تروریستی پیوست اما پس از چندی دوباره به لندن برگشتند. در برگشت به لندن به ابوعیسی از سرکردگان افراطی افغانستان پیوست، اما چندی نگذشت که این دو به علت تفاسیر متفاوتی که به‌زعم خود از اسلام داشتند از هم جدا شدند، اما در طی دوران آشنایی با «ابوعیسی»، «جان» ضرورت اعلام خلافت و اجرای قوانین اسلامی بدون توجه به شرایط زمانی و مکانی و اجتهاد را احساس می‌کرد به همین علت دوباره به سوریه برگشت.

«جان» در سال 2006 به جرم تلاش برای هک کردن وب‌سایتهای دولتی آمریکا به 34 ماه زندان محکوم‌شده بود، پیش از دستگیری وی قصد داشت برای مبارزه با نیروهای آمریکا به عراق سفر کند.

وی در دوران زندان به همسر خود سفارش می‌کرد که از سرزمین کفار (آمریکا) فرار کند و به مسلمانان نیجریه (گروهک تروریستی بوکوحرام) بپیوندد، اما همسرش قبول نکرد و تهدید کرد که از «جان» طلاق می‌گیرد.

پدرش در مورد خصوصیات «جان» می‌گوید: او قدرت این را دارد که هر خطایی که انجام می‌دهد را بر اساس آموزه‌های خود توجیه کند و هیچ‌گاه تصور نمی‌کند اشتباه می‌کند، خود را حقیقت مسلم می‌داند.

به‌عنوان‌مثال وی خوردن گوشت خوک و مصرف مشروبات الکلی که در اسلام حرام است با توجیهات خاص خود حلال اعلام و خوردن آنها را بلامانع می‌دانست.

در سال 2011 پس از پایان دوران آزادی مشروط به همراه همسر و فرزندان خود آمریکا را به مقصد لندن و سپس قاهره ترک کرد و به مدت سه سال در مصر زندگی کردند.

در مصر با دیگر عناصر تروریستی آشنا شد و به علت اشرافی که در مسایل مذهبی نوع داعشی داشت، مورداحترام دیگر افراد بود تأثیر آموزه‌های تروریستی او که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد به‌گونه‌ای بود که بسیاری از عناصر تروریستی ساکن در غرب برای دیدار او به مصر مسافرت می‌کردند.

به نوشته آتلانتیک در جولای 2013 با سرنگونی دولت «محمد مرسی» فضای سیاسی برای فعالیتهای وی دشوار شد و همه دوستان وی او را به رفتن از مصر ترغیب کردند.

سالها پیش از ظهور داعش، «جان» گفته بود که برای مبارزه با کفار، تنها سلاح او صفحه‌کلید رایانه‌اش است؛ اما با بالا گرفتن بحران سوریه و قدرت گیری گروهکهای تروریستی در سال 2013 او به‌سرعت خود را از قاهره به ترکیه و ازآنجا به سوریه رساند و اظهار کرد که اکنون وقت آن است که سلاحهای دیگر نیز به کار بگیرد.

او در شهر «اعزاز» ساکن شد و هم‌اکنون با تمام عناصر تروریستی که پیش‌ازاین از طریق فضای مجازی در ارتباط بود سلاح به دست در کنار هم بودند و خیلی زود تمام آموزشهای نظامی را گرفت؛ اما در درگیریهای 2014 شهر حلب به‌شدت از ناحیه کمر زخمی شد و مدتی را در بیمارستانی در ترکیه تحت مداوا قرار گرفت و پس از بهبودی دوباره به سوریه برگشت.

در تمان طول درمان در شبکه‌های اجتماعی در دفاع از تروریستهای داعش به‌شدت فعال بود و با فعالیتهای خود در شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی را به سمت تروریستهای داعش جلب کرد و در همین دوران بود که سرکردگان ارشد داعش به‌خصوص «محمد العدنانی» را ترغیب می‌کرد که اعلام خلافت کنند.

پس از اعلام خلافت خودخوانده داعش در ژوئن 2014 خود را به پایتخت خودخوانده داعش یعنی شهر «الرقه» رساند. چندی نگذشت که در بین سرکردگان داعش محبوبیت یافت و همیشه استعدادهای او را در سخنوری می‌ستودند تا این‌که در روز 8 دسامبر سال 2015 صدای «جان» به‌عنوان گوینده در رادیو «البیان» تروریستهای داعش شنیده شد.

او یکی از سازمان دهندگان اصلی ماشین تبلیغاتی تروریستهای داعش به زبان انگلیسی بود و همیشه در مجلات تروریستی مانند «الرومیه» و «دبیق» مطلب می‌نوشت.

آتلانتیک در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: هنگامی‌که «محمدالعدنانی» سخنگوی خود خوانده داعش در حمله پهپادی به هلاکت رسید، گروه داعش شخصی به نام «ابوالحسن المهاجری» را به‌عنوان جانشین وی اعلام کرد. «ابولحسن المهاجری» اسم مستعار «جان گئورگاس» است. منبع:میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *