سریالی که مردم را با تلویزیون آشتی داد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


سریالی که مردم را با تلویزیون آشتی داد

سریالی که مردم را با تلویزیون آشتی داد

 379313517

جبار آذین:

درام اجتماعی- خانوادگی «هشت‌ونیم دقیقه» ساخته شهرام شاه‌حسینی یک سریال موضوع‌محور است که سعی دارد با عبور از موضوعهای کلیشه‌ای، طرح مسائل جدید و هم‌چنین نگاه متفاوت به یک مسأله حقوقی و قانونی، اثری تأثیرگذار و سرگرم‌کننده باشد.

آنچه هشت‌ونیم دقیقه را تا حدی از مجموعه‌های مشابه خانوادگی و اجتماعی (که دست بر قضا تعداد زیادی از آنها با طرح مضامین اقتصادی و اجتماعی، ازجمله چالش بر سر ارث و کشمکش برای تصرف اموال با تکیه بر یک یا چند کارخانه تولید شده) متمایز می‌کند، دستکاری در اسنادی است که می‌تواند در قانون ارث خدشه وارد سازد و حقی را ناحق کند.

چند داستانک به هم پیوسته خانوادگی که در نهایت به ارث و کارخانه وصل می‌شوند و محمل طرح مسابل و اختلافهای خانوادگی و نمایش تأثیر نابسامانی اقتصادی و اخلاقی در فرسایش چند زندگی شده است. خط اصلی داستان هشت‌ونیم دقیقه که از بستر مناسبات جاری جامعه می‌گذرد و به شیوه تکمیل پازل زندگی کنار هم چیده شده‌اند، با مرگ به ظاهر هم‌زمان یک پدر و پسر شکل می‌گیرد.

اینکه کدام زودتر فوت کرده می‌تواند در رسیدن یا نرسیدن وارثان به ارث نقشی مؤثر ایفا کند. در ادامه، دخالت یک دست اخلالگر واقعی، مرگ آن 2را لوث می‌کند و با پرونده‌سازی و شهادت دروغ، مرگ پدر جلوتر از پسر عنوان می‌شود و بازماندگان پسر را از ارث محروم می‌کند. سریال، فیلمنامه‌ای جمع و جور دارد و در داستان‌پردازی به تعلیقها، گره‌افکنیها و همچنین نقاط اوج و فرود توجه کرده است.

بازیهای باورپذیر برخی بازیگران مانند سام درخشانی، پژمان بازغی، آشا محرابی و شبنم قلی‌خانی و کارگردانی نزدیک به استاندارد تصویری، عنوان‌بندی جذاب و آوای خوش احسان خواجه‌امیری را می‌توان امتیازهای سریال دانست. با این‌که تمام عوامل برای ارائه یک مجموعه جذاب کوشیده‌اند ولی بخشهای آغازین آن ضرب‌آهنگ مناسب نداشت و مرگ زودهنگام پدر و پسر فرصت شخصیت‌پردازی را از آنها گرفت.

فقدان زمینه‌های لازم برای تشکیل قطبهای منفی و مثبت و شتاب برای طرح موضوع اصلی (ارث) سبب‌شده هشت‌ونیم دقیقه دچار کاستیهایی باشد. با این‌همه، سریال در جذب نسبی تماشاگر و سرگرم‌کردن مخاطب به توفیق رسیده است. پس از مدتها تولید و پخش سریالهای ضعیف و متوسط خانوادگی، هشت‌ونیم دقیقه زمینه‌ساز تولید آثار قوی‌تر و بهتر شده و خانواده‌ها را با تلویزیون آشتی داده است.

منبع: همشهری آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *