سرنوشت البغدادی درهاله‌ای از ابهام

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ دی ۱۳۹۵


سرنوشت البغدادی درهاله‌ای از ابهام

سرنوشت البغدادی درهالهای از ابهام

عراقیها به دنبال دستگیری، آمریکاییها تلاش برای قتل

8

عرصه با آزادی موصل بر داعش و رهبران آن تنگتر شده است دراین میان موضوع مهم سرنوشت البغدادی رهبر داعش است. نیروهای عراقی به دنبال دستگیری او هستند و آمریکاییها در تلاش برای قتل وی.

عراقیها و آمریکاییها با نزدیک شدن عملیات موصل به مراحل سرنوشت‌ساز آن، رقابت جدی برای رسیدن سریع‌تر به سرکرده گروه تروریستی داعش که جعبه سیاه اطلاعات این گروه مخوف تروریستی به شمار می‌رود، آغاز کرده‌اند.

کارشناسان امنیتی عراق، شانس نیروهای عراقی را با توجه به این‌که تحرک زمینی دارند در مقایسه با نیروهای آمریکایی که تمام اعتمادشان به مراقبت هوایی محورهای عملیاتی در استان نینوا در شمال عراق است، بیشتر می‌دانند.

در عراق، اعتقاد براین است که آمریکاییها تمایل دارند که ‘ابوبکر البغدادی’ را همانند تمامی سرکرده‌های سابق گروههای تروریستی ازجمله ‘اسامه بن‌لادن‘(القاعده)، ‘ملاعمر’ (طالبان)، ‘ابو مصعب الزرقاوی’ (توحید و جهاد) و ‘ابوایوب المصری’ (شورای المجاهدین)، ابو عمر البغدادی (دولت اسلامی در عراق)، به قتل برسانند تا تمامی اسرارشان نیز با حذف فیزیکی، مدفون شود.

اما برخلاف آمریکاییها، عراقیها اصرار دارند که سرکرده گروه تروریستی داعش را زنده دستگیر کنند تا تمامی اطلاعات جعبه سیاه این گروه تروریستی را از آن استخراج کنند، بر همین اساس تلاش جدی دو طرف متوجه این قضیه شده است.

آمریکا همانند دیگر سرکرده‌های تروریستی که قبلاً آنها را به قتل رسانده است، اقدام به تخصیص پاداش نقدی برای دریافت اطلاعات از مخفیگاه البغدادی کرده و مبلغ پاداش را به‌تازگی از ۱۰میلیون دلار به ۲۵ میلیون دلار افزایش داده است.

برخی معتقدند که افزایش یک‌باره پاداش نقدی برای اعلام مخفی گاه البغدادی، به معنای وجود اطلاعات جدیدی است که نشان می‌دهد، مخفیگاه البغدادی لو رفته است و این شگردی است که آمریکاییها درگذشته نیز به‌محض نزدیک شدن به هدف موردنظر، چنین کرده‌اند تا قضیه قتل او را متعاقباً توجیه کنند.

فرمانده یگان ویژه در سازمان مبارزه با تروریسم عراق، در اظهارات پنجشنبه گذشته (۱۶ دسامبر ۲۰۱۶) خود گفته بود که فرماندهی نظامی عراق اطلاعات دقیقی از محل اختفای ابوبکر البغدادی به دست آورده و محل اختفای او را در منطقه ‘البعاج’ در غرب موصل در جوار مرزهای سوریه اعلام کرده است.

سرلشکر ‘فاضل البرواری’ اضافه کرد که البغدادی دراین منطقه در زیرزمین مخفی‌شده و دست به تغییر چهره زده و ریش خود را تراشیده است.

ابوبکر البغدادی از معدود سرکرده‌های تروریستی است که دستگاههای امنیتی عراق درباره او اطلاعات دقیق دارند زیرا برخلاف دیگر سرکرده‌های تروریستی در عراق این چهره اولاً یک شهروند عراقی است که حدود ۱۰ سال قبل نیز به اتهام تروریسم در عراق دستگیرشده و مدتی را در زندان به سر برده است.

ابوبکر البغدادی در حقیقت نام مستعار ‘ابراهیم عواد ابراهیم علی‌محمد البدری’ از اهالی سامرا است که دارای مدرک دکترا در علوم اسلامی است و قبل از سقوط رژیم بعث در ۲۰۰۳ مدتی در دانشگاه تکریت مرکز استان صلاح‌الدین اقدام به تدریس کرده است.

او که به‌عنوان یک چهره بعثی رژیم سابق حاکم بر عراق شناخته می‌شود، دو بار ازدواج‌کرده که از همسر اول خود دو پسر و دو دختر و از همسر دوم خود تنها یک پسر دارد.

نیروهای هوایی عراق توانستند در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ البغدادی را که در نشستی با تعدادی از معاونین خود در منطقه ‘الکرابله’ در استان الانبار بود، هدف قرار دهند که تعدادی از معاونین البغدادی دراین حمله کشته و زخمی شدند اما خود البغدادی باتحمل مجروحیت از این حادثه جان سالم به دربرد.

البغدادی بعد از اعلام دولت اسلامی در عراق و شام در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴، برای اولین بار در مسجد بزرگ موصل مرکز استان نینوا ظاهر شد و خطبه جمعه را خواند و خود را باصطلاح به‌عنوان خلیفه مسلمانان معرفی کرد.

سرکرده گروه تروریستی داعش برخلاف دیگر سرکرده‌های تروریستی، کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود و سخنرانی می‌کند و فقط در جریان عملیات موصل، یک‌بار در انظار عمومی ظاهر شد و در همان موقع یک نوار صوتی منتشر کرد که از عناصر خود خواست عربستان و ترکیه را موردحمله تروریستی قرار دهند.

بعدازاین نوار صوتی بود که منابع امنیتی عراق اعلام کردند که البغدادی در شمال موصل پنهان‌شده، اما سرلشکر البرواری با اعلام مکان جدید اختفای البغدادی در غرب موصل، تصریح کرده است که سرکرده داعش به‌طور مرتب در حال جابجایی در داخل اراضی عراق است.

اعتقاد کارشناسان براین است که زنده دستگیر کردن این سرکرده تروریستها می‌تواند پرده از بسیاری از جریانهای تروریستی در منطقه در طول ۱۳ سال گذشته بردارد، به‌ویژه که البغدادی از سال ۲۰۰۳ تا به امروز در تمامی گروههای تروریستی حضورداشته و با الزرقاوی و المصری و ابو عمر البغدادی نیز کارکرده است. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *