سردار هادیانفر: کاندیدا‌ها در فضای مجازی قانون را رعایت کنند

دسته: آخرین مطالب , حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶


سردار هادیانفر: کاندیدا‌ها در فضای مجازی قانون را رعایت کنند

سردار هادیانفر: کاندیدا‌ها در فضای مجازی قانون را رعایت کنند

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا گفت: رعایت قانون‌مداری از سوی کاندیدا‌ها و هوداران آنان در فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی الزامی است.
سردار هادیانفر رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا اظهار داشت: با رشد فضای مجازی و افزایش نفوذ آن در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و غیره شاهد ایجاد فرصت‌های بیشتری برای همه کاربران حقیقی و حقوقی این فضا، به خصوص در حوزه‌های تبلغاتی جهت معرفی کاندیدا‌ها و توضیح برنامه‌های آن‌ها هستیم. در عین حال این افزایش ظرفیت استفاده از مزایا و اثرهای مثبت این فضا، امکان رفتارهای نامناسب را که می‌تواند در قالب هنجارشکنی و عدم تبعیت از قانون باشد، وسیع‌تر کرده است.
به گفته وی در حالی کشور عزیزمان برای برگزاری باشکوه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آماده مرحله جدید از انتخابات می‌شود، که کاندیدا‌ها و هواداران محترم آن‌ها می‌توانند از فرصت‌هایی که فضای مجازی در اختیار آنان قرار می‌دهد به نحو احسن و مطلوب استفاده کرده و در چارچوب رفتار‌های قانون‌مدارانه برای اهداف سیاسی خود فعالیت کنند تا مردم و شهروندان عزیز در تمام نقاط کشور از کم و کیف برنامه‌های انتخاباتی مطلع و با شناخت کاندیدهای محترم، از برنامه‌های آنان آگاه و بهره‌مند شوند و با شناخت کامل و مطلوب به نماینده اصلح خود رای دهند.
این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: در این راستا رعایت اخلاق انتخاباتی بر اساس ضوابط قانونی و مقررات مشخص‌ شده از جمله قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، دستور العمل اجرایی وزارت کشور در خصوص فعالیت‌های تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی و همچنین مصادیق مجرمانه فضای مجازی مرتبط با انتخابات، ابلاغی دادستانی کل، الزامی است و این قوانین معیار قانونی رفتار کاندیدا‌ها و هواداران محترم آن‌ها در استفاده از فضای مجازی است.
سردار هادیانفر ضمن تاکید و توجه به رعایت ماده ۶۳ آیین‌نامه اجرایی انتخابات از سوی کاندیداهای محترم گفت: مطابق ماده ۶ دستور العمل فعالیت‌های تبلیغی انتخاباتی در فضای سایبر، تمامی کاندیدا‌ها و ستاد‌های آنان موظفند برای انتشار مطالب خود در فضای سایبر اعم از شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها (سامانه‌های داخلی یا خارجی) صرفا در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانه‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سامانه شامد) اقدام کنند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا ادامه داد: بدیهی است هر گونه فعالیت یا تبلیغی خارج از این چارچوب تخلف محسوب شده و مدیر یا ادمین سایت و کانال در تمامی شبکه‌های اجتماعی مسئولیت تمام محتواهای مجرمانه منتشر شده را برعهده خواهد داشت.
سردار هادیانفر با بیان این‌که در ایام برگزاری انتخابات متاسفانه با افزایش میزان فعالیت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه هستیم، گفت: از این رو میزان شایعه سازی، تخریب‌ها، دروغ پردازی و نظرسنجی‌های ساختگی توسط گروه‌ها و افراد معاند خارج نشین نیز افزایش یافته است که ما از مردم عزیز و هوشیارمان درخواست داریم با بینش و آگاهی لازم خبرهای مختلف را ارزیابی کنند و عامل انتشار اخبار کذب نباشند، چرا که بیگانگان و معاندان در صدد هستند که با دروغ پردازی، ایجاد تشویش در اذهان عمومی، یاس و ناامیدی در دل مردم عزیزمان در این ایام مهم و حساس انتخابات ایجاد کنند.
وی با بیان این‌که در فضای سایبر تکنیک‌های فراوانی برای ایجاد اعتماد سازی کاربران، باورپذیری خبر و شیوه‌های تخریب و احیا موضوع قدیمی وجود دارد، افزود: لذا ما استدعا داریم مردم عزیزمان اصالت خبر‌ها را از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کنند و به این‌گونه خبر سازی‌ها و شایعات توجه نکنند و باز نشر ندهند.
سردار هادیانفر تاکید کرد: در این راستا پلیس فتا نیز برای تامین امنیت انتخابات در فضای مجازی با برنامه‌ریزی مناسب، افزایش سطح آمادگی و تعامل با سازمان‌های ذی‌ربط، ضمن ملاک عمل قرار دادن قوانین، ملزم به انعکاس کوچکترین رفتار غیرقانونی کاندیدا‌ها و هوادران، پس از مستندسازی به مراجع ذی‌ربط است تا با برخورد قانونی لازم، از تضییع حقوق کاندیدا‌ها و هواداران قانون‌مدار، جلوگیری کند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا ادامه داد: امیدواریم امسال نیز همانند ادوار گذشته، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و همراه با رفتارهای قانون‌مدارانه از سوی تمامی کاندیداهای محترم و هوادران آنان باشیم. ضمنا کاندیدا‌ها و هواداران محترم و همچنین مردم عزیز می‌توانند قوانین و مقررات مذکور را از لینک‌های ذیل دریافت و استفاده کنند.
دستورالعمل فعالیت‌های انتخاباتی در فضای‌مجازی https://www.moi.ir/portal/home/? ۱۱۸۸۵۴
فهرست‌ مصادیق مجرمانه انتخاباتی دادستانی کل کشور http://internet.ir/crime_index.html
قانون انتخابات ریاست جمهوری http://rc.majlis.ir/fa/law/show/ ۹۱۰۸۸ ?keyword
قانون انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا https://www.moi.ir/portal/home/? ۱۱۸۸۵۴
سردار هادیانفر در پایان گفت: از مردم و شهروندان عزیز و تمام علاقه‌مندان در این حوزه دعوت می‌شود در صورت مشاهده هرگونه موارد خلاف قانون، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir، سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، بخش ثبت گزارش مردمی، اطلاع‌رسانی کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *