سایت دیوار، زن جوان را
به دردسر انداخت


دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵


سایت دیوار، زن جوان را
به دردسر انداخت


سایت دیوار، زن جوان را
به دردسر انداخت

رئیس پلیس فتای خراسان از شناسایی و دستگیری عامل کلاه‌برداری از یک زن جوان در سایت دیوار خبر داد.
سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر گفت: خانم جوانی برای پیگیری شکایت خود، به پلیس فتای استان مراجعه کرد. شاکی در اظهارات اولیه خود، به کارشناسان پلیس فتا گفت که با توجه به توصیه یکی از دوستانش، برای خرید گوشی، سری به سایت دیوار زده  که با تبلیغ فروش گوشی دلخواهش باقیمتی شگفت‌انگیز مواجه شده است.
وی ادامه داد: این خانم جوان پس از تماس با فرد فروشنده، با او قرار می‌گذارد که برای راحتی بیشتر، گوشی را برای او به منزلش بفرستند که عصر همان روز، گوشی تلفن همراه طبق قرار قبلی، برای این خانم ارسال می‌شود که پس از رؤیت و تأیید از سوی خانم جوان، اقدامات بعدی برای خرید انجام می‌شود.
جهانشیری ادامه داد: این خانم جوان در ادامه اظهار کرد: من با توجه به اصالت گوشی و تأیید برادر و پدرم، موافقت خود را اعلام و فروشنده برای پاک ‌کردن اطلاعات داخل گوشی با ماشین خود مراجعه کرد و پس از پاک‌ کردن اطلاعات گوشی، آن را به همراه جعبه‌اش تحویلم داد، اما پس از پرداخت وجه نقد و دریافت گوشی در منزل، متوجه شدم که این فرد گوشی را در خودرو عوض کرده و یک گوشی تقلبی جای آن گذاشته است.
رئیس پلیس فتای خراسان تصریح کرد: کارشناسان پس از اخذ و بررسی اظهارات شاکی، اقدامات خود را آغاز و با توجه به ادله فنی و استعلامات مربوطه، هویت متهم را شناسایی کردند.
وی ادامه داد: متهم که جوانی ٢٣ساله است، پس از دستگیری، با دیدن شواهد، به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را از جرم مرتب‌شده کسب منفعت مالی اعلام کرد. جهانشیری با هشدار به شهروندان در خصوص اینکه حتماً هنگام مراجعه به سایتهای واسطه‌گر، وجه نقد را حتماً پس از مشاهده جنس خریداری‌شده و چک کردن آن پرداخت کنند، گفت: پس از تکمیل این پرونده، متهم همراه با پرونده جهت کسب تکلیف نهایی به دادگاه اعزام شد. تحقیقات در خصوص دیگر موارد احتمالی کلاه‌برداریهای این فرد ادامه دارد.
منبع: رکنا
کلاه‌برداری در جامعه
ضعف دستگاههای نظارتی: این ضعف سبب می‌شود که ساده‌ترین روش کسب درآمد به‌صورت غیرقانونی از راحت‌ترین راهها باشد یعنی افراد می‌بینند نظارتی بر روی کارشان وجود ندارد و کسی هم آنها را مواخذه نمی‌کند، ترجیح می‌دهند با کلاه‌برداری به پول برسند.
در قسمت زیر دلایل ایجاد کلاه‌برداری در جامعه را به‌صورت هشدار موردبررسی قرار می‌دهیم:
ناهماهنگی میان توقعات و امکانات از آن علتهای است که بسیاری از ناهنجاریها ازجمله کلاه‌برداری را سبب می‌شود. یکی از عوامل به وجود آورنده این ناهماهنگی رسانه‌ها است.
ضعف دستگاههای نظارتی:
این ضعف سبب می‌شود که ساده‌ترین روش کسب درآمد به‌صورت غیرقانونی از راحت‌ترین راهها باشد یعنی افراد می‌بینند نظارتی بر روی کارشان وجود ندارد و کسی هم آنها را مواخذه نمی‌کند، ترجیح می‌دهند با کلاه‌برداری به پول برسند. فرایند پیچیده و طولانی دادرسی و مسیر رسیدگی به شکایت مردم نیز یکی از دلایل رواج کلاه‌برداری است.
ضعف در سیستم تعلیم و تربیت در کشور:
به دلیل ضعف در این سیستم، پاره‌ای از اطلاعات و حفظیات غیرکاربردی به دانش آموزان تزریق می‌شود، درحالی‌که آنها بیش از هر چیز دیگر نیازمند آشنایی با قوانین و حقوقشان هستند.

ازنظر کارشناسان و پژوهشگران امور حقوقی:
عدم وجود قوانین بازدارنده
ضعف در آگاهی عمومی نسبت به کلاه‌برداری، بی‌سواد بودن برخی اقشار، ساده‌لوح بودن افراد و مشکلات روحی، روانی
طمع به مال و ثروت‌اندوزی بی‌زحمت
اثرات کلاه‌برداری در جامعه:
به‌طورکلی کلاه‌برداری می‌تواند آثار مخربی را در سطح جامعه ایجاد نماید که در اینجا به برخی از این آثار شوم اشاره می‌نماییم.
 ایجاد ناامنی در فضای اقتصادی جامعه
 بی‌اعتمادی میان افراد در جامعه به‌منظور انجام فعالیتهای اقتصادی
 ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها
 ضربه‌های روحی، روانی و اقتصادی، مالی به افراد بی‌گناه
 به وجود آمدن بزه در جامعه
 ضررهای سیاسی، مالی، تجاری و نظامی
 به خطر افتادن امنیت عمومی و ملی
 از بین بردن فرصتهای شغلی و تشدید بیکاری
منبع: ایران هشدار

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *