سامانه‌های استعلام اطلاعات افراد و دانشگاهها در وزارت علوم راه‌اندازی می شود

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۶


سامانه‌های استعلام اطلاعات افراد و دانشگاهها در وزارت علوم راه‌اندازی می شود

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم:

سامانه‌های استعلام اطلاعات افراد و دانشگاهها در وزارت علوم راه‌اندازی
می شود

 

محمدحسین امید گفت: هر چند که سال گذشته برای دانشگاهها از منظر مالی، دوران سختی بود اما در انتهای سال 95، خوشبختانه اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی گفت: این اتفاقات خوب در واقع یک رکورد بود و شرایط مناسب و مطلوبی را برای دانشگاهها رقم زد.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: سال گذشته اعتبارات مالی برای ترمیم خوابگاهها نیز در تابستان اعطا نشد هر چند که دولت، تحصیلات ویژه‌ای برای آن امر اختصاص داده بود اما در نهایت عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: دانشگاههای کشور کسری بودجه از سالهای 91 و 92 داشتند و وزارت علوم چهار سال پیگیر این موضوع بود تا بخشی را محقق و جبران کند.

امید خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اواخر خرداد سال گذشته توانستیم 100 درصد اعتبارات تجهیزات و تعمیرات دانشگاهها را بگیریم.

وی یادآور شد: هم‌چنین کار بزرگ دیگری که انجام شد این بود که توانستیم در دی سال گذشته 600 میلیارد تومان دریافت کنیم.

امید اظهار کرد: اقدام بعدی، تخصیصهای جاری وزاتخانه بود به‌گونه‌ای که در سال 91، این رقم 80 درصد و در سال 92 زیر 92 درصد بود اما در سال گذشته به میزان 99.2 درصد افزایش یافت.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: این میزان اعتبار یک رکورد در برنامه پنجم توسعه بود زیرا تخصیصهای ما در 6 سال برنامه، هیچ‌گاه به بالای 97 درصد نرسیده بود.

وی افزود: هم‌چنین دانشگاههایی داشتیم که این رقم در آنها به بالای 100 درصد نیز تخصیص داده‌شده بود اما در کل میانگین 99.2 درصد بود.

امید ادامه داد: خوشبختانه دولت یازدهم اقدامات بسیار مناسب و مطلوبی در این راستا داشت و کمکهای کم‌نظیری را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام داد.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: اقدام دیگری که در سال گذشته انجام شد این بود که کسری دانشگاهها که از دوره‌های گذشته به یادگار مانده بود، به کمک دولت رفع شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت در اواخر سال گذشته مصوب کرد تا از محل انتشار اوراق، مبلغی را برای تأمین کسری بودجه دانشگاهها اختصاص یابد که این رقم یک هزار میلیارد تومان شد.

امید تصریح کرد: این اقدام بزرگی به شمار می‌رفت اما نهایی کردن آن نیز کار سختی بود زیرا اسناد زیادی لازم داشت تا بتوانیم اعتبار مدنظر را دریافت کنیم.

وی اظهار داشت: اسناد بسیاری از دانشگاهها کامل نبود اما سرانجام وزارت اقتصاد و دارایی اسناد یکی از دانشگاههای کشور را قابل قبول دانست و خوشبختانه طی هفته آخر سال گذشته، حدود 400 میلیارد تومان اوراق برای وزارت علوم انتشار یافت.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: 250 میلیارد تومان از این اعتبار به صورت نقدی در اختیار وزارت علوم قرار گرفت که بین پیمانکاران توزیع شد.

وی با تأکید بر این‌که امسال نخستین سالی است که دانشگاهها با بدهی جزیی یا بدون بدهی کار خود را آغاز کردند، گفت: از محل بودجه اختصاص‌یافته، بخشی از آن نیز به طرحهای 50 درصد اختصاص یافت و بدهی مربوط به سال 94 این طرحها، صفر شد، به‌طوری‌که راه‌اندازی بسیاری از طرحهای فرهنگی را هم صورت دادیم.

امید افزود: هم‌چنین در سال 96 برای طرحهای 50 درصدی خیرین، بیش از 30 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی‌شده است.

وی گفت: در برخی استانها حساب‌ دانشگاهها بلوکه‌شده بود که از محل اعتبار تبصره 36 که قرار بود، دولت بدهی دستگاههای اجرایی به شهرداریها را بدهد، ما هم 250 میلیارد تومان دریافت کردیم که از طریق استانها در حال پرداخت به شهرداریها هستیم.

سرپرست معاونت اداری و مالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر برای طرحهای عمرانی، بودجه زیادی نداشتیم که در سال 95 پرداختی ما به پیمانکاران صفر بود، ولی در لایحه بودجه، رشد بودجه دانشگاهها افزایش یافت و فکر می‌کنیم امسال مشکلی نداشته باشیم.

امید خاطرنشان کرد: رشد بودجه دانشگاهها 13 درصد بود که علاوه بر لایحه بودجه، کمکهایی هم از مجلس به آموزش عالی شد و به همین دلیل میانگین رشد بودجه دانشگاهها به 19 درصد رسید.

وی ادامه داد: ردیف بودجه جذب اعضای هیأت علمی جدید تا سال 92 فعال بود، ولی پس از آن حذف شد که امسال به طور مجدد احیا شد و ردیف دیگری نیز برای مدیریت سبز در دانشگاهها پیش‌بینی کردیم.

امید با بیان این‌که وزارت علوم سال حکمرانی داده‌ها را آغاز کرده است، گفت: برنامه‌های بسیاری از حوزه فناوری اطلاعات داریم‌، به‌طوری‌که در سال 95 سامانه‌هایی را راه‌اندازی کردیم که امسال اطلاعات دانشگاهها به صورت آنلاین در اختیار باشد.

سرپرست معاونت اداری و مالی وزارت علوم اظهار داشت: در زمان انتخابات یکی از کارهای سنگین وزارت علوم پاسخ به استعلامهاست که با راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی این کار تسهیل می‌شود، هر فردی که در هر یک از زیر نظامهای آموزش عالی وارد شود، دارای یک شناسه کاربری می‌شود که از این طریق اطلاعات علمی آن فرد در چارچوب مقررات در اختیار دستگاههای مختلف قرار می‌گیرد.

امید خاطرنشان کرد: هم‌چنین از سال 93 بودجه دانشگاهها بر اساس سرانه بوده است که در سال 96 این بودجه بر اساس سرانه عملکردی تنظیم شد و با استقرار سامانه‌های الکترونیکی،‌ دریافت اطلاعات عملکردی دانشگاهها نیز آنلاین می‌شود. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *