سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع صدور مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۵


سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع صدور مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است

سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع صدور مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است

 %d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1

کارشناس امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی به درخواست و صدور مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است.

سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع صدور مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر آسیه جعفری کارشناس امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی به درخواست و صدور مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است.

وی افزود: بر همین اساس در سال 1392 فهرست مصادیق قطعی سقط درمانی برای مراکز پزشکی قانونی استان ها ارسال شد که استان ها مطابق آن مجوزهای سقط را صادر می کنند. در موارد خارج از این فهرست نیز اگر موضوع حرج مادر به اثبات برسد امکان صدور مجوز سقط جنین درمانی وجود دارد.

ارتقای سطح آگاهی؛ علت افزایش مراجعات

دکتر آسیه جعفری با اشاره به افزایش مراجعین سقط درمانی و افزایش مجوزهای صادر شده اظهار داشت: متقاضیان سقط درمانی برای دریافت مجوز به مراکز پزشکی قانونی استان ها مراجعه می کنند که در سال های اخیر شاهد افزایش این تعداد بر اساس آمارهای موجود بوده ایم.

وی ادامه داد: این افزایش متقاضیان عمدتا به دلیل افزایش اطلاع رسانی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم از راهکارهای قانونی سقط جنین درمانی است که مطابق آنچه در قانون ذکر شده انجام می شود. مجوز سقط درمانی تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می شود که مهم ترین آن سن بارداری کمتر از 19 هفته است.

بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور آمار مراجعین و تعداد مجوزهای صادر شده با افزایش مواجه بوده به نحوی که در شش ماهه امسال پنج هزار و 720 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که برای چهار هزار و 19 نفر از آنان مجوز صادر شد.

آمار مراجعین سقط درمانی در نیمه نخست امسال(1395) نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 17.9 درصدی و تعداد مجوزهای صادر شده 14.3 درصد رشد داشته است.

هر ناهنجاری منجر به صدور مجوز نمی شود

این کارشناس پزشکی قانونی تصریح کرد: علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تأیید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می انجامد تصوری کاملا نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

به گفته وی به دلیل اهمیت زمان در رسیدگی به پرونده های سقط درمانی، پزشکی قانونی تلاش کرده در کوتاه ترین زمان ممکن این پرونده ها را بررسی و نتیجه را اعلام کند. مراحل صدور مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی در صورت تکمیل بودن مدارک بسیار تسهیل شده و این پرونده ها بدون نیاز به معرفی نامه مرجع قضایی و در موارد خاص حتی در ساعات کشیک قابل بررسی است.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *