سازمان «سمت» می‌تواند ستاد پژوهشهای حوزه علوم انسانی باشد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۵


سازمان «سمت» می‌تواند ستاد پژوهشهای حوزه علوم انسانی باشد

محمد فرهادی وزیر علوم:

سازمان «سمت» میتواند ستاد پژوهشهای حوزه علوم انسانی باشد

847765169

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دو هزارمین کتاب منتشرشده توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی «سمت» تصریح کرد: رونمایی از دو هزارمین کتاب سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها خود نشانهای روشن از تلاش و حمایت و تدبیر و امید جمعی از شریفترین و بیادعاترین کوشش گران حوزه مطالعات علوم انسانی و اسلامی است.

وی ادامه داد: این جلسه مبارک، فرصتی برای تعمق و تدبیر در کوششهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی در جامعه و خصوصاً حوزه آموزش عالی رخ‌داده است. به معنای دقیق کلمه، آنچه سررشته تحولات جوامع را باعث می‌شود «علوم انسانی» است.

فرهادی بیان داشت: شناخت ماهیت و کیفیت این علوم در ترسیم چهره و راه آینده کشور، بسیار مهم و استراتژیک است. انقلاب عزیز اسلامی هم یکی از کارکردهای اصلی خود را توسعه علوم انسانی و اسلامی قرار داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امروز و درگذر تند دوران و تحولات پرشتاب عرصه داخلی و بین‌المللی، جستن و یافتن راه‌حلهای کلیدی برای معضلات اصلی کشور بر عهده دانشمندان علوم انسانی است.

وی اضافه کرد: پرسشهای بی‌شمار نسل جوان و خصوصاً دانشجویان، اگر پاسخی درخور داشته باشد در نزد دانشورانی است که با شناخت دقیق جامعه و ارتباط وثیق علوم انسانی و اسلامی به مجاهدت عالمانه برای رسیدن به پاسخهایی مشغول‌اند که توان کافی و وافی برای اقناع نسل جدید و جویا و پرسشگر داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: پرواضح است که دانش علوم انسانی در 3 ساحت می‌تواند قابل‌بررسی بوده و کاربست عینی داشته باشد ساحت اول این است که علوم انسانی می‌تواند به فهم فضای دانش‌افزایی مدد رساند. به زبان شیواتر، به درک معرفت‌شناسانه فراگیر در مقوله اینکه چگونه فکر کنیم و با چه شیوه‌ای آن فکر را خلاقانه تولید کرده و نقادانه ارزیابی کنیم.

وی بیان داشت: علوم انسانی شیوه استدلال کردن را آموزش می‌دهد و به کاربردی کردن مهارتهای شخص آموزش پذیر کمک می‌کند. در حقیقت علوم انسانی باب تفکر را در همه‌چیز از شعر گرفته تا سیاست و تجارت می‌گشاید و درک زیبا شناسانه از زبان‌شناسی و فلسفه و تاریخ و هنر را که از یونان یاستان آغازشده است ممکن می‌سازد. فرهادی در مورد ساحت دوم بررسی علوم انسانی گفت: ساحت دوم دانش علوم انسانی کمک به شناخت جهان کرده و فرصت پژوهش در مورد تجربیات انسانی و تولید معرفت نسبت به جهان را فراهم می‌نماید، در حقیقت ارزشهای فرهنگی جوامع مختلف را رصد می‌کند و به ساختار سازی مؤلفه‌های هنری جهان می‌پردازد و به این پرسش بنیادین پاسخ می‌دهد که به‌راستی تاریخ چگونه ساخته شد؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حقیقت علوم انسانی در این ساحت با صیانت از دست آوردهای گذشته به فهم جهانی که در آن زندگی می‌کنیم کمک نموده و ابزار مؤثری برای تصویرسازی آینده در اختیار آدمی قرار می‌دهد. وی در مورد ساحت سوم بررسی علوم انسانی خاطرنشان کرد: در ساحت سوم، علوم انسانی به‌وضوح فکر یاری می‌رساند. درواقع دانش علوم انسانی برای ادراک عمیق جهان بنیان ایدئالیستی ایجاد می‌کند که فرصت تبیین و تفهیم تجربیات انسانی را فراهم می‌سازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این معنا ذهن کاوشگر انسان را فعال می‌کند تا ابزاری برای درک معارف فلسفی و تولید پرسشهای اخلاقی باشد. همچنین دانش علوم انسانی زمینه‌ای برای شناخت زبانهای مختلف فراهم می‌کند تا با شناخت تشابهات فرهنگی به تقدیر از وجوه انسانی آن بپردازیم. درواقع امر در این ساحت علوم انسانی نخبگان جامعه را به اخذ تصمیمات خلاقانه وادار می‌کند.

فرهادی در مورد کارکرد مهم علوم انسانی تصریح کرد: علوم انسانی کمک می‌کند گذشته را بهتر درک کنیم و تصویری بهتر از آینده ترسیم نماییم. در حقیقت «آینده‌پژوهی» از همین نقطه آغاز می‌شود. به نظر من تأسیس این سازمان که از ایده آینده‌نگر و فرهنگ‌ساز امام راحل عظیم الشان نشأت گرفت، خودپاسخی به همین نیاز عمومی و فرهنگی مردم بود.

وزیر علوم در مورد سازمان سمت بیان داشت: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، در سیزدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منظور تأمین نیاز دانشگاهها به کتب و منابع درسی در علوم انسانی و اسلامی تأسیس شد. ضرورت بنیان این سازمان از اندیشه حضرت امام خمینی (ره) نشأت گرفت و با سرمایه یک‌میلیون تومانی مرحمتی آن بزرگوار فعالیت پژوهشی خود را از سال 65 آغاز کرد.

وی ادامه داد: اکنون این شجره طیبه در سی‌امین سال فعالیت خود به سر می‌برد و در طول این دوران فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. برگزیده شدن دهها طرح و کتاب «سمت» در جشنواره‌های مختلف، تقدیر از سازمان توسط سازمان منطقه‌ای «اکو» و برگزیده شدن به‌عنوان ناشر برگزیده در چندین سال مختلف خود مؤید موفقیتهای ارزشمند سازمان سمت است. فرهادی تصریح کرد: در گزارشی که سازمان برای بنده ارسال کرده بود نکته مهم و خوبی هم در مورد امور بین‌الملل و فعالیتهای برون‌مرزی سازمان دیدم که حتما موردتوجه و تأکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقاً فرصت ایجادشده پس از برجام باید زمینه‌ای برای توسعه و رشد این روابط باشد خصوصاً با کشورهایی که زمینه مشترک فرهنگی و تمدنی هم با ما دارند مثل افغانستان و تاجیکستان یا دیگر کشورهای اسلامی.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه کتابهای درسی دانشگاههای افغانستان از انتشارات «سمت» تغذیه شود به نظر من حاصل یک برنامه‌ریزی و تعامل درست فرهنگی است که حتما باید ادامه پیدا کند. تأکید بر مقوله پژوهش هم که البته اساساً شأن نزول تشکیل این سازمان است طبیعتاً باید موردتوجه و اهتمام جدی باشد.

وی اضافه کرد در دوره جدید و در دولت تدبیر و امید به جد بر توسعه پژوهشهای جدی و کاربردی تأکید دارد. طبیعتاً اگر این پژوهشها بتواند به توسعه کارآفرینی هم منجر شود که علی‌الاصول به‌غایت عملی خود نیز بیشتر نزدیک شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: با یک تلقی بنیادین و کلان‌تر، سازمان سمت هم می‌تواند «ستاد» پژوهشهای حوزه علوم انسانی باشد و هم در مقام «صف» به تولید و ارائه آثار فاخر علوم انسانی بپردازد.

وی در خاتمه گفت: در این میان خصیصه ارزشمند این سازمان در پیوند میان عالمان دانشگاهی و حوزوی نیز شایسته تجلیل و اکرام است. امیدوارم این تعامل مبارک خود چراغی برای سازمانها و ارگانهای دیگر باشد.

منبع: فارس

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *