سابقه چک برگشتی دیگر مانعی برای دریافت دسته ‌چک نیست

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳ مرداد ۱۳۹۵


سابقه چک برگشتی دیگر مانعی برای دریافت دسته ‌چک نیست

سابقه چک برگشتی دیگر مانعی برای دریافت دسته ‌چک نیست

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانکها و موسسات اعتباری با اشاره به رای دیوان عدالت اداری، اعلام کرد: بر این اساس تکلیفی مبنی برخورداری از ارائه خدمات مذکور در ماده (29) یاد شده به آنها ندارد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانکهای دولتی،‌ غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک، موسسات اعتباری غیربانکی، بانک مشترک ایران ـ ونزوئلا و بانک بین‌المللی کیش اصلاحیه دستورالعمل حساب جاری را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه‌ آمده است: احتراماً به استحضار می‌رساند؛ بنا به رای شماره (55) مورخ 7 اردیبهشت ماه 1395 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر مغایرت برخی از بندهای «دستورالعمل حساب جاری»، موضوع بخشنامه شماره 91.59912 مورخ 8 خردادماه 1391 و اصلاحیه‌های پس از آن با قانون صدور چک، بند (6) ماده (18) و ماده (29) دستورالعمل یادشده ملغی می‌شود.

بر این اساس؛
1- از این پس رفع سو اثر از سوابق چکهای برگشتی صرفاً از طریق شیوه‌های موضوع بندهای (18ـ1) الی (18ـ5) و همچنین بند (18ـ7) ماده (18) دستورالعمل یاد شده امکان‌پذیر است.
2- با ابلاغ این بخشنامه، بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی در مورد مشتریان دارای سابقه چک برگشتی، تکلیفی مبنی بر خورداری از ارائه خدمات مذکور در ماده (29) یاد شده به آنها ندارند و اتخاذ تصمیم در مورد ارائه یا عدم ارائه خدمات مزبور به این قبیل مشتریان، با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله ماده 21 قانون صدور چک اصلاحی سال 1382 و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و همچنین میزان ریسک مرتبط بر موضوع بر مبنای بررسیها و اعتبارسنجی به عمل آمده، راساً برعهده بانک/ موسسه اعتباری غیربانکی مربوط است.
منبع: کانال تلگرامی دادجویان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *