زورگیری مأمور قلابی
 از کارگران فصلی افغان

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵


زورگیری مأمور قلابی
 از کارگران فصلی افغان

زورگیری مأمور قلابی
 از کارگران فصلی افغان

رئیس کلانتری 105 سنایی از دستگیری فردی که با پوشش نظامی و معرفی خود به‌عنوان مأمور اقدام به زورگیری و اخاذی از کارگران فصلی کرده بود، خبر داد.

سرگرد موسوی، دراین‌باره گفت: در پی دریافت شکایتاهای متعدد از سوی چند تن از اتباع کشور افغانستان مبنی بر اخاذی و سرقت از آنان در محدوده میدان هفتم تیر و خیابان قائم‌مقام فراهانی رسیدگی به این موضوع در دستور کار مأموران کلانتری 105 سنایی قرار گرفت و مأموران پس از اخذ مجوزهای لازم از مقام قضایی تحقیقات خود در این زمینه را آغاز کردند.
وی با اشاره به انجام تحقیقات پلیسی در این زمینه اظهار کرد:‌
در تحقیقات مأموران مشخص شد که فردی بالباس نظامی به کارگران فصلی دارای تابعیت افغانستانی مراجعه کرده و با معرفی خود به‌عنوان مأمور اقدام به اخاذی، زورگیری و سرقت از آنان کرده است.
رئیس کلانتری 105 سنایی با اشاره به انجام تحقیقات تکمیلی از مالباختگان افزود:‌ در بررسیاهای انجام‌شده از مالباختگان چهره فرضی متهم تحت تعقیب به دست آمد و این تصویر میان گشتاهای انتظامی کلانتری توزیع شد تا در صورت مشاهده، وی را دستگیر کنند. تا اینکه مدتی بعد یکی از گشتاهای انتظامی که در حال گشت در محدوده میدان هفتم تیر بود یک کارگر افغانی را با صورتی خون‌آلود در خیابان مشاهده کرده و برای بررسی موضوع به سراغ وی رفت.
موسوی افزود: مأموران موضوع را جویا شده و این فرد اعلام کرد که از کارگران ساختمانی همان محدوده است و چند دقیقه پیش فردی بالباس نظامی و سلاح سرد وارد استراحتگاه آنان شده و با تهدید ضمن ضرب‌وجرح اقدام به اخاذی از آنان کرده و متواری شده است.
وی با اشاره به اقدام مأموران برای دستگیری این فرد، گفت:‌ با توجه به اینکه امکان داشت این فرد هنوز در محل حضورداشته باشد بلافاصله مأموران گشت انتظامی برای دستگیری وی به محل اعزام شدند و پس از ورود فردی را که ملبس به لباس نظامی بوده و در حال زورگیری و اخاذی از کارگران ساختمانی افغان بود، مشاهده و با استفاده از اصل غافلگیری، وی را بازداشت و به کلانتری منتقل کردند.
رئیس کلانتری 105 سنایی با اشاره به انجام بازجویی از متهم خاطرنشان کرد:‌ این فرد به جرایم خود مبنی بر جعل عنوان، حمل سلاح سرد، زورگیری و اخاذی از کارگران فصلی و ساختمانی افغان، اعتراف کرد و پس از تکمیل پرونده برای تحقیقات تخصصی به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

موسوی از شهروندان درخواست کرد در صورت روبه‌رو شدن با افرادی که خود را مأمور معرفی می‌کنند حتماً از آنان کارت شناسایی درخواست کرده و در صورت مشکوک شدن به آنان موضوع را از طریق تماس با سامانه 110 اطلاع‌رسانی کنند. منبع: ایسنا
مدیرکل پیشگیریاهای وضعی قوه قضاییه در بررسی عنوان مجرمانه‌ای که برای عمل زورگیری مناسب است، می‌گوید کلمه‌ای به نام زورگیری ازلحاظ حقوقی در قوانین کشورمان نداریم این کلمه در عرف رایج است و به معنای ربودن مال دیگران با توسل به خشونت است.
دکتر احمد رفیعی خاطرنشان می‌کند: در قوانین جزایی ‌مفاهیم و کلماتی با عناوین سرقت، کیف‌قاپی و دزدی وجود دارد اما عنوان مجرمانه‌ای به نام زورگیری نداریم مفهوم این کلمه در نظام حقوقی به «سرقت به عنف» گفته می‌شود که سرقت همراه با آزار و اذیت است. این قاضی دیوان عالی کشور اضافه می‌کند: مجازات در قوانین انواع گوناگونی دارد و جرایم با توجه به نتایجی که در بردارند مجازاتشان هم متفاوت است.
سرقتاهای تعزیری انواع بسیاری دارند؛ گاهی سرقت با شرکت دو نفر یا بیشتر انجام می‌شود و یا در شب اتفاق می‌افتد یا سارقان مسلح هستند و یا سرقت همراه با تخریب و شکستن و اتلاف اموال است یا سرقت از محلاهای مسکونی یا سرقت همراه با جعل عنوان مأموران دولتی یا همراه با تهدید است.
اگر همه ‌این موارد باهم در یک مورد سرقت جمع باشد با شدیدترین مجازات تعزیری همراه است که 5 تا 20 سال زندان و تا 74 ضربه شلاق است. به‌علاوه‌ اینها در ضمن سرقت اگر قتل یا ضرب و شتم هم باشد قصاص و دیه هم به آن تعلق می‌گیرد. اگر بعضی از این موارد وجود داشته باشد مثلاً آزار و اذیت باشد که تا 10 سال زندان و 74 ضربه شلاق دارد و مشمول ماده 652 قانون مجازات اسلامی می‌شود.
در تمامی این موارد اگر قتل و ضرب و شتم روی دهد قصاص هم دارد. راهزنی هم مجازات سختی به همراه دارد بین 3 تا 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق که در تمام این موارد اموال مسروقه هم باید مسترد شود. اینها سرقتاهای مشدد هستند و حالتاهای خاص دارند. در مقابل اینها سرقتاهای ساده است که شرایط سرقت مشدد را ندارد.
منبع: وکالت آنلاین

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *