زنان و دختران رانده‌شده از خانه/ روی نازیبای جامعه

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵


زنان و دختران رانده‌شده از خانه/ روی نازیبای جامعه

زنان و دختران راندهشده از خانه/ روی نازیبای جامعه

 

 

پیوند عواملی همچون فقر فرهنگی و اقتصادی و گسستهای ارزشی و اخلاقی، خشونت و آسیب علیه زنان را به جامعه تحمیل میکند و برخی زنان و دختران راندهشده از خانه را به لایهای پنهان و نمایشی از روی زشت و نازیبای جامعه تبدیل کرده است.

بسیاری از زنان و دختران آسیب‌دیده که قربانی تشنج و اختلاف در خانواده‌ها، سوء تفاهمها و انواع خشونتها شده‌اند چاره کار را در ترک خانواده به‌عنوان کانون بحران می‌بینند.

این افراد غافل از آنکه پناه آوردن به فضای ناامن بیرون از خانه و از سوی دیگر پذیرا نبودن خانواده برای پذیرش مجدد این زنان همواره بر پیچیدگی مشکلات آنها دامن می‌زند و آنان را در معرض انواع آسیبها و ارتکاب انواع جرایم و خطاها قرار می‌دهد.

در فضای خارج از خانه سودجویان بسیاری در کمین نشسته‌اند تا این دختران و زنان را در دامهای اعتیاد، ولگردی، تن‌فروشی و سایر بزههای اجتماعی گرفتار و خسارتهای جبران‌ناپذیری را به آنان تحمیل کنند و اینجاست که ارائه خدمات اورژانسی و بهنگام به دختران و زنان در معرض آسیب مانع از تحقق اهداف شوم سودجویان می‌شود.

در این راستا سازمان بهزیستی که مسؤولیت ساماندهی و ارائه خدمات حمایتی، پذیرش، بازتوانی و بازگشت زنان و دختران در معرض آسیب به آغوش خانواده را عهده دارد می‌کوشد با حمایتهای خود آنها را برای بازگشت به زندگی اجتماعی سالم آماده کند.

سازمان بهزیستی، خانه‌های امن و سلامت را برای حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب و خشونت مهیا کرده و با ایجاد مرکز اورژانس اجتماعی فضا را برای مداخله بهنگام در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی دختران فراری، زنان در معرض خشونتهای خانگی و یا زنانی که به هر دلیل خانه را ترک کرده و در خیابان سرگردان شده‌اند آماده کرده است.

زنان و دختران در بحرانهای اجتماعی 123 را به خاطر داشته باشند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان گفت: زنان و دخترانی که به هر دلیل از خانه رانده‌شده‌اند به‌جای این‌که در خیابان و در معرض هزاران آسیب قرار گیرند، با شماره 123 مرکز اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا از مشاوره‌ها و راهنماییهای مشاوران، روان‌پزشکان و پزشکان مقیم این مراکز استفاده کنند، بلکه راهی برای بازگشتی ایمن و مطمئن به محیط خانواده بیایند.

جمشید شیران با اشاره به نقش اورژانس اجتماعی در مداخله بهنگام در بحرانهای فردی و خانوادگی گفت: مرکز اورژانس اجتماعی استان در حال حاضر در 2 شیفت صبح و بعدازظهر تا ساعت هشت شب فعال است و تلاش می‌شود فعالیت این مرکز با تأمین نیرو به‌صورت شبانه‌روزی ادامه یابد تا بتوان مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات انجام داد.

وی هدف از اجرای این برنامه را کنترل و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه دانست و افزود: در بحرانهای فردی و خانوادگی زنان و دختران، اگر تماسی از طریق خانواده‌ها، خود فرد، مراکز درمانی یا هر طریق دیگر با شماره 123 برقرار شود بلافاصله تیم اورژانس اجتماعی در محل حاضر و خدمات مددکاری و درمانی به فرد ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان ادامه داد: اگر شرایط برای بازگشت زنان به آغوش خانواده مهیا باشد فرد را به خانواده باز می‌گردانیم در غیر این صورت زنانی که دچار آسیب شده‌اند یا در معرض آسیب هستند را بر اساس شرایط فرد در 2 خوابگاه اورژانس اجتماعی یا خانه امن بانوان اسکان می‌دهیم.

نقش مؤثر مشاوران و روانشناسان در رفع بسیاری از بحرانهای اجتماعی برای دختران و زنان

یک کارشناس بالینی و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: برخی دختران دچار خلأ عاطفی و بحران هویت هستند که لازم است راهکارهای لازم برای استقلال و هویت بخشی به این دختران اتخاذ شود و از راهنماییهای یک روانکاو و روان‌درمان بهره‌مند شوند.

صفورا غفوری گفت: برخی دختران و زنان آن‌قدر درمانده و غرق در مشکلات مختلف هستند که نمی‌دانند چگونه با مشکلات خود برخورد کنند و در این حین یک روانکاو و روانشناس به‌عنوان کسی که مسائل را از خارج از ماجرا بررسی می‌کند می‌تواند به آنان در حل مشکلات و آسیبها بسیار کمک کند و بهترین اقدام ممکن را به آنها پیشنهاد دهد.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها باید درباره تربیت و رفتار با دختران مهارتهای لازم را آموزش ببینند و فضای خانواده را به نحوی مدیریت کنند که دختران بتوانند حرف دلشان را بدون هیچ‌گونه ترس و نگرانی به والدین خود بیان کنند.

وی برگزاری برخی دوره‌های آموزشی در فرهنگسراهای شهرداری را راهکاری برای به حداقل رساندن آسیبهای حوزه دختران عنوان کرد و گفت: جامعه نیز در قبال دختران مسؤولیتهای سنگینی دارد و به‌ویژه در شرایط کنونی که آسیبهای فضای مجازی برای جوانان و به‌ویژه دختران خطرآفرین شده است باید با برگزاری دوره‌های آموزشی نسبت به روشنگری و ارتقای سطح آگاهی دختران اقدام شود. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *