رویکرد جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی تقاضا محوری است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۵


رویکرد جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی تقاضا محوری است

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی:

رویکرد جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی تقاضا محوری است

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این مرکز علمی پیشتر به سمت عرضه محوری گام برمیداشت، گفت: رویکرد جدید دانشگاه بر مبنای تقاضامحوری خواهد بود.

محمدحسین امید افزود: برنامه راهبردی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال گذشته به تصویب هیات امنا رسید. این برنامه راهبردی دانشگاه نیاز به بازنگری با شرایط جدید دارد که اکنون نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: همچنین خوشبختانه طی چند ماه گذشته تشکیلات دانشگاهی نیز به روز و فعال‌تر شده است.

امید در مورد بودجه‌ریزی عملیاتی بر مبنای سرانه دانشجویی نیز تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکزی است که بار مالی برای دولت نداشته و خودگردان است، بنابراین در این دانشگاه بودجه‌ریزی عملیاتی بر مبنای سرانه دانشجویی معنایی ندارد و این امر مربوط به دانشگاههای روزانه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه درآمدهای دانشگاه چگونه در مراکز هزینه شود را در دستور کار داریم، به‌گونه‌ای که اکنون مراکز این دانشگاه به‌اندازه کافی در بخشهای مختلف هزینه نمی‌کنند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال دستورالعملی تنظیم می‌کند که مراکز را موظف خواهد کرد تا هزینه‌هایش را در بخشهای مختلف امور دانشجویی، فرهنگی، پژوهشی،‌ای تی و غیره تقسیم کند.

وی گفت: نباید به‌گونه‌ای باشد که کیفیتها لحاظ نشود و مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر در پی کسب سود باشند.

* اقدامات برای حرکت از عرضه محوری به تقاضامحوری

امید در مورد اقدامات و سیاستهای دانشگاه برای حرکت از عرضه محوری به سمت تقاضامحوری نیز گفت: متأسفانه عرضه محوری مشکلی است که این دانشگاه همچون سایر دانشگاههای کشور دچار آن شده است.

وی افزود: اغلب دانشگاههای کشور به‌طور نمونه در یک زمینه، هیات علمی جذب و بر اساس آن‌هم رشته تحصیلی دایر می‌کنند، صرف‌نظر از اینکه آیا بازار کاری برای آن رشته تحصیلی وجود دارد یا نه.

امید ادامه داد: همین سیاست سبب شده تا دهها هزار دانش‌آموخته دانشگاههای کشور در رشته‌های نظری، شغل مناسبی برای خود پیدا نکنند زیرا رشته‌های تحصیلی آنان در بازار کار طالب ندارد.

وی تصریح کرد: این اتفاق که نباید روی می‌داد در دانشگاه جامع علمی کاربردی هم رخ‌داده و متأسفانه به این سمت رفته است.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: برنامه جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی بر مبنای تقاضامحوری است، به این ترتیب که طی یک سالی که فرصت داریم تا اواسط تابستان سال آینده جمع‌بندی رشته‌های تحصیلی را داشته باشیم و بنا داریم نیازهای بازار کار را تعیین و شغلهای جدید را در کشور تعریف کنیم.

وی گفت: اکنون تفاوت بسیار چشمگیری بین مشاغل داخل کشور و سایر کشورها است به‌گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته بیش از 18 هزار شغل شناخته‌شده داریم اما در ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود سه هزار شغل وجود دارد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این بدان معناست که تعداد مشاغل ما با کشورهای پیشرفته 15 هزار شغل تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه باید این فاصله را کاهش دهیم، گفت: باید هر سال تعدادی شغل جدید تعریف شود تا به نوعی در زمینه اشتغال به دولت کمک کنیم.

امید افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی دو اولویت ارائه رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی متقاضی در بازار کار و تعریف مشاغل جدید و آموزش آنان را در دستور کار دارد.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *