رونمایی سامانه آموزش عالی کشور در آینده نزدیک

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


رونمایی سامانه آموزش عالی کشور در آینده نزدیک

معاون آموزشی وزیر علوم:

رونمایی سامانه آموزش عالی کشور در آینده نزدیک

معاون آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری از رونمایی سامانه آموزش عالی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه برای اولین بار طراحی‌شده و نظام آموزش عالی کشور را در همه زمینه‌های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی، فرهنگی و… به‌صورت یکپارچه برای تمام سطوح مدیریتی متناسب با نیازشان را ارائه می‌کند.

وی بابیان اینکه توسعه هدفمند آموزش عالی به معنای ورود دانشگاهها به جامعه برای حل مشکلات و معضلات است، گفت: باید اذعان داشت که بخش خصوصی سهم عمده‌ای در آموزش عالی دارد، در کشورهای دیگر نیز به همین منوال است و این بخش باید موردحمایت قرار گیرد تا به توسعه هدفمند همه‌جانبه در تمام بخشهای آموزش عالی برسیم و این واقعیت باید درک شود که اقتدار جامعه درگرو اقتدار علمی است.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با تأکید بر لزوم کیفی سازی در تمام بخشهای آموزش عالی گفت: امروز در جامعه‌ای به سر می‌بریم که در 97 واحد دانشگاهی حدود 5 میلیون دانشجو تحصیل می‌کنند که 78 درصد آنان در رشته‌های علوم انسانی و مهندسی هستند و حدود 100 هزار نفر دانشجوی دکتری و 700 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد داریم و اکنون باید دید که این تعداد دانشجو و همچنین تعدد بیش‌ازحد مراکز آموزش عالی در کشور باید فرصت تلقی شود و یا یک تهدید است؟

معاون آموزش وزیر علوم در خصوص سطح‌بندی دانشگاهها اظهار داشت: سطح‌بندی دانشگاههای غیردولتی در شهریورماه 1394 به‌صورت آزمایشی انجام گرفت و نتایج آن اعلام شد و با دریافت بازخوردها در اسفند همان سال، نسخه نهایی آن تهیه‌شده و ان‌شاءالله در هفته آینده اعلام می‌شود. وی بابیان اینکه سطح‌بندی دانشگاهها موجب تقویت نقاط ضعف، روند رو به توسعه و ایجاد نوعی رقابت سازنده در میان دانشگاهها می‌شود، گفت: درباره دانشگاههای دولتی نیز این سطح‌بندی برای اولین بار و با در نظر گرفتن 130 شاخص انجام شد که فاز اول آن بدون تأثیرگذاری در تصمیم‌گیریها انجام گرفت و اعلام شد و نتایج نهایی آن‌هم پس از دریافت بازخوردها اعلام می‌شود. شریعتی در ادامه با تأکید بر اینکه هر دانشگاهی باید در مسیر تعیین‌شده فعالیت کند، اظهار کرد: یکی از محورهای جدی که در آموزش عالی مورد غفلت واقع‌شده مأموریت گرایی دانشگاهها است، البته رسیدن به این هدف نمی‌تواند زودبازده باشد ولی باید برای آن برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم و دراین راستا دانشگاههای که در راستای مأموریت خود عمل کنند موردحمایت قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه، با اشاره به تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاهها گفت: این مسئله تاکنون از طریق هیئتهای امنا صورت می‌گرفت، برای مثال زمان‌بندی ترمها یا آزمون دکتری به دانشگاهها تفویض اختیار شد، اما این میزان از تفویض اختیار کافی نیست و باید بیشتر مسائل دانشگاهها به‌جای حل‌وفصل در ستاد وزارت علوم در خود دانشگاهها رسیدگی شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه بازنگری آیین‌نامه‌ها و ضوابط استعدادهای درخشان، کارشناسی ارشد و دکتری را از دیگر فعالیتهای معاونت آموزشی ذکر کرد و گفت: در کمیته‌های تخصصی بیش از 480 برنامه درسی که بیش از 30 سال بازنگری نشده بودند و همچنین 1800 برنامه جدید بازنگری و تصویب شد.

شریعتی بابیان اینکه مأموریت دانشگاهها به چهار بخش استانی، منطقه‌ای، ملی و فراملی تقسیم می‌شود، افزود: دراین راستا به نیازهای قومی و منطقه‌ای کشور نیز توجه شده و رشته زبانهای کردی و ترکی آذری در دانشگاههای کردستان و تبریز راه‌اندازی شده است.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *