روند عملی در خصوص فسخ و اقاله اسناد دفاتر دیگر

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۷ مهر ۱۳۹۵


روند عملی در خصوص فسخ و اقاله اسناد دفاتر دیگر

روند عملی در خصوص فسخ و اقاله اسناد دفاتر دیگر

812049863

با توجه به بند ۶۶ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی می‌توان به‌صورت ذیل خلاصه نمود:
۱ ـ استعلام از دفترخانه تنظیم‌کننده سند قبلی مبنی بر صدور یا عدم صدور اجراییه
تذکر: چنانچه برای سند موردبحث اجراییه صادرشده باشد می‌بایست از اجرای ثبت بلامانع بودن فسخ استعلام گردد، عدم استعلام احتمالی در چنین مواردی باعث بروز تالی فاسد برای دفترخانه و متحمل شدن پرداخت نیم عشر و جبران خسارت خواهد بود.
۲ ـ تنظیم سند اقرارنامه مبنی بر فسخ سند و یا سند اقاله حسب مورد
نکته اول: وظیفه ارسال آگهی فسخ (اطلاع نامه فسخی) و یا خلاصه اقاله دراین حالت با دفترخانه تنظیم‌کننده سند نخست خواهد بود یا دفترخانه تنظیم‌کننده اقرارنامه / اقاله؟
به‌موجب بخشنامه شماره ۵۰۰۱/۱۸ مورخ ۳۱/۱/۸۱ و بند بخشنامه شماره ۱۲۵۴۹/۴۱ مورخ ۲۰/۲/۸۵ کانون سردفتران و دفتر یاران (وحدت رویه) وظیفه ارسال آگهی فسخ و اطلاع نامه فسخی در مورد فسخ و یا خلاصه اقاله به ثبت مربوطه از تکالیف دفترخانه تنظیم‌کننده اقرارنامه و یا اقاله خواهد بود.
۳-اخبار مراتب فسخ یا تفاسخ در ملاحظات دفتر ثبت‌کننده سند موردبحث
نکته آخر اینکه دفترخانه «الف» هیچ‌گونه وجهی بابت فسخ سند دریافت ننموده است و ناچار از پرداخت هزینه فسخ سند خواهد بود. پیشنهاد این است تا هزینه فسخ سند را نیز از صاحبان سند دریافت نموده، به همراه نسخه اقرارنامه برای دفتر «تنظیم‌کننده سند موردبحث» ارسال گردد تا هزینه‌ای به کسی تحمیل نگردد. (منبع نکته آخر بند برداشتی آزاد از سایت کانون سردفتران و دفتر یاران تهران است)
۴– درهرحال موضوع فسخ یک سند در دفترخانه‌ای به‌جز دفترخانه تنظیم‌کننده سند، نقصی است که باید نسبت به آن در سامانه تعیین تکلیف گردد.
نویسنده: مهدی نیکزاد – نظرات دفاتر اسناد رسمی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *