روسیه: ایران برجام را نقض نکرده است

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵


روسیه: ایران برجام را نقض نکرده است

روسیه: ایران برجام را نقض نکرده است

 

 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ایران با پرتاب موشک بالستیکی برجام را نقض نکرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو معتقد است که ایران با آزمایش موشک بالستیکی دریایی تعهدات بین‌المللی خود را نقض نمی‌کند. خبرگزاری روسی اینترفاکس روز جمعه به نقل از این مقام که نامش اعلام نشده، نوشت: ایران با این اقدام هیچ‌یک از تعهدات خود را نقض نکرده زیرا چنین اقدامی در قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و برجام منع نشده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه هم پیش‌تر تصریح کرده بود که آزمایشهای موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای این کشور را نقض نمی‌کند.

به گزارش اینترفاکس، ریابکوف با بیان اینکه پرتاب موشک از سوی ایران قطعنامه شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای این کشور را نقض نمی‌کند، اظهار کرد: قطعنامه 2231 شورای امنیت ایران را از انجام این‌گونه فعالیتها منع نکرده است. در این قطعنامه صرفاً خواسته‌شده از پرتاب موشک با استفاده از فناوری که بتواند برای حمل مهمات هسته‌ای به کار گرفته شود خودداری کند.

ریابکوف گفت: حتی بر اساس قوانین منطق، این درخواست هیچ ممنوعیتی را به همراه ندارد و این دو مفهوم با هم تفاوت دارند. وزیر امور خارجه ایران چندی پیش نیز گفته بود: آزمایشات موشکی جزیی از برجام نیست. در قطعنامه 2231 شورای امنیت، عبارتی درباره بحث موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد که جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحاً اعلام کرده است. وی توضیح داد: این قطعنامه به موشکهای بالستیکی اشاره دارد که برای قابلیت حمل سلاحهای هسته‌ای طراحی شده‌اند و ما اعلام کرده‌ایم که هیچ موشک بالستیک برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده و موشکهای ما برای حمل کلاهکهای متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه‌ای 2231 هستند.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیشترین هزینه را بابت تروریست بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخته و هشت سال تجاوز عراق علیه ایران سابقه تاریکی از نحوه برخورد جامعه بین‌الملل به‌جا گذاشته است. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *