روح حاکم بر ماده 37 قانون برنامه پنجم اخذ مالیات مضاعف است

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۵


روح حاکم بر ماده 37 قانون برنامه پنجم اخذ مالیات مضاعف است

روح حاکم بر ماده 37 قانون برنامه پنجم اخذ مالیات مضاعف است

 

رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی می‌گوید ، روح حاکم بر ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه و تنها راهکاری که اندیشیده شده گرفتن مالیات مضاعف است و با توجه به رکود و کاهش فروش محصولات غذایی در چند سال اخیر گرفتن مالیات مضاعف از مردم عملی نیست.

ماده37 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور می‌گوید، برای پیشگیری و مقابله با بیماریها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی رادارند باید اقدامهایی انجام شود. فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‎رسان به‌سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هرسال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه‎های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت تعیین و ابلاغ می‎شود.

کاوه زرگران روز سه‌شنبه در هفدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که با حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، خطاب به وی گفت:موضوع سلامت و امنیت غذایی و تولید غذای سالم هدف مشترکت دولت و بخش خصوصی است و تنها اختلاف‌نظر دراین زمینه نوع راهکارها است.

وی به اجراشدن ماده 37 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور در2 سال اخیر و تفسیر نادرست از کالای آسیب‌رسان اشاره کرد و گفت: با توجه به مخاطرات خطرناکی که در حوزه مواد غذایی در کشور مانند استفاده از جوش‌شیرین و … در تولید مواد غذایی مطرح است، به نظر می‌رسد دبیرخانه تفسیر کالاهای آسیب‌رسان را با توجه به پتانسیلهای اجرایی خود تفسیر کرده است. همچنین ازنظر حوزه‌هایی که به دلیل وسعت از حیث نیروی متخصص امکان نظارت وجود نداشته، صرف‌نظر شده است.

زرگران بابیان این‌که این قانون از چند منظر قابل‌بررسی است، تعهد پرداخت این مالیات بر عهده مصرف‌کننده است، اما به دلیل اینکه سازمان امور مالیاتی هنوز نتوانسته است زیرساختهای اجرایی قانون یعنی نصب صندوق در خرده‌فروشیها را اجرایی کند به‌طور عملی فشار آن بر صنعت وارد می‌شود و به‌مانند مالیات ارزش‌افزوده درنهایت مصرف‌کننده آن را پرداخت نخواهد کرد .

رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی بابیان این‌که محوریت ماده 37 روی سه بحث کاهش نمک ، چربی و شکر است، افزود: از 12 گرم نمکی که روزانه به بدن هر فرد در ایران می‌رسد ، پنج گرم آن از طریق نان وارد بدن می‌شود. پس‌کار اصولی برای کاهش مصرف نمک، فرهنگ‌سازی و تولید گندم و نان باکیفیت است.

رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی می‌گوید، اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان مصرف شکر و روغن را در کشور را بیش‌ازحد متعارف می‌داند باید محدودیتهایی در توزیع آنها اعمال کند.

زرگران در ادامه گفت: صنعت غذا پیشتاز است و دراین موضوع هم ما از سلامت جامعه استقبال می‌کنیم. هرچند اعتقادداریم سلامت جامعه تنها درگرو غذا و مواد خوراکی نیست. حداقل یک فرصت یک‌ساله به صنعت بدهید که صنعت بتواند در کنار شما قرار بگیرد و برای به‌کارگیری سازوکارهای مختلف برای کاهش مصرف این مواد برنامه‌ریزی کنیم.

بند ج ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه می‌گوید تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت که مصادیق آن سالانه توسط کارگروه موضوع‌بند (الف) این ماده تعیین و اعلام می‎شود از سوی کلیه رسانه‎ها ممنوع است.

تبصره ـ عدم رعایت مفاد بند (ج) این ماده مستوجب جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا یک میلیارد (1.000.000.000) ریال با حکم مراجع ذی‎صلاح قضائی خواهد بود. در صورت تکرار برای هر بار حداقل بیست درصد (20%) به جریمه قبلی اضافه می‎شود.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *