روابط قضایی ایران و عراق به ارتقاءِ سطح تعاملات سیاسی دو کشور می‌انجامد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۹ آبان ۱۳۹۵


روابط قضایی ایران و عراق به ارتقاءِ سطح تعاملات سیاسی دو کشور می‌انجامد

رئیس قوه قضائیه در نشست خبری در بغداد:

روابط قضایی ایران و عراق به ارتقاءِ سطح تعاملات سیاسی دو کشور میانجامد

آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه که از روز گذشته بهمنظور سفری چندروزه به کشور عراق سفرکرده است، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که پس از دیدار هیئت قضایی دو کشور و به همراه همتای عراقی وی برگزار شد، اظهار کرد: روابط حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و عراق میتواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد.

pic-33968-1477815673

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: طبیعی است که از منظر غربیها تروریسم معنای متفاوتی دارد؛ اما از منظر کشورهای منطقه و عراق معنی تروریسم واضح است. نمی‌شود برخی افراد از کشورهای دیگر به عراق و سوریه بیایند و بجنگند. این مصداق تروریسم است و این موارد را کشورهای منطقه مصداق بارز تروریسم می‌دانند.

رئیس قوه قضائیه بابیان اینکه آمریکاییها اما تعریف دیگری از تروریسم دارند، اظهار داشت: در حال حاضر در عراق تروریستها حضور دارند و اگر دفاعهای ناصحیح از تروریستها نباشد، حقیقت به‌زودی کشف خواهد شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل و قاطع خود را از جمهوری عراق اعلام می‌کند، ادامه داد: ان‌شاءالله در مبارزه با تروریسم، پیروزی از آن ملت عراق می‌شود.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران در تبیین اهداف این سفر تصریح کرد: هدف اصلی این سفر تقارب اهداف مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است، در این سفر درباره موضوعاتی از قبیل مسائل حقوقی و قضایی بین دو کشور بحثهایی صورت گرفت.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: همچنین در این سفر توافقاتی که طرفین پیش‌ازاین در جمهوری اسلامی ایران صورت داده بودند، مورد پیگیری قرار گرفت و بر اجرای مصوبات توافق‌نامه‌های چهارگانه که بین دو کشور در ایران امضاشده بود، تأکید شد. توافق‌نامه‌های امضاشده قبلی بین دو کشور، توافق‌نامه‌های بسیار مهمی هستند که درزمینه انتقال محکومان و استرداد مجرمان، معاضدت قضایی در امور شخصی و مدنی و معاضدت قضایی در امور جزایی و کشوری منعقدشده‌اند.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تبادلهای صورت گرفته بین دو کشور، تبادلهای بسیار مهمی هستند که اگر ظرفیتهای آنها فعلیت پیدا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تأکید کردیم و طرف عراقی نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها بود.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به بحثهای صورت گرفته در دیدارش با رئیس شورای عالی قضایی جمهوری عراق در رابطه با خصایص قضایی دو کشور اظهار کرد: در مورد خصایص قضایی دو کشور مذاکراتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز در این جلسه میان دادستان کل کشور ایران و دادستان کل جمهوری عراق منعقد شد که این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضائیه کشورمان در مورد مفاد تفاهم‌نامه امضاشده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: این تفاهم‌نامه مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علائق قضایی و حقوقی دو کشور بسیار مهم است که ازجمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق بشر بین دو کشور و تعاملاتی که درصحنه بین‌المللی می‌توانند باهم در این زمینه داشته باشند، اشاره کرد.

آیت‌الله املی لاریجانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *